Ik lees compleet zinloos, onzin, onzin en onmogelijk. Het zal wel aan mij liggen dan.
Ok, mijn reactie dus, het was vroeg. Nog geen koffie op, kan dan wat direct zijn, excuses daarvoor. Mijn boodschap verandert echter niet, maar zal proberen hem toe te lichten.
Als eerste ben ik het eens met chirurgie nurse, wat is je achtergrond? Over diverse topics haal ik uit dat je werkt voor een ambulancedienst??? Maar als wat? Je hebt het over ambulance-verpleegkundige worden? Ben je dan al verpleegkundige of wat? Beetje onduidelijk allemaal.
Dan het volgende, een beetje ECG's lezen bestaat ,helaas, niet. Even je voorbeeld van ST-elevaties, deze kunnen inderdaad wijzen op een infarct, echter ze kunnen ook wijzen op de volgende aandoeningen (schaamteloos gekopieerd van
ECGpedia, waar ik je overigens al naar verwees):
- Linker bundeltalkblok
- Linkerventrikelhypertrofie
- Vroege repolarisatie (zie onder)
- Hypertrofische cardiomyopathie : V3-V5 (kan ook nog V6)
- Acute pericarditis: alle afleidingen geëleveerd behalve aVR
- Longembolie : V1 en aVR
- Hypothermie : V3-V6, II, III en aVF
- Hyperkaliëmie: V1-V2 (V3)
- Acute neurologische aandoeningen: alle afleidingen, met name V1-V6
- Acute sympathische stress: alle afleidingen, met name V1-V6
- Brugada syndroom
- Contusio Cordis
- Aneurysma cordis
Tegelijkertijd betekent de afwezigheid van ST-elevatie niet dat je zomaar kan zeggen dat er
geen sprake is van een hartinfarct.
Een beetje ECG's lezen leidt dus mogelijk tot hetzij de verkeerde diagnose, hetzij valse geruststelling.
Vandaar mijn opmerking, wil je je er echter goed in verdiepen dan zou ik beginnen bij ECGpedia. Suc6