Zullen we es wat gaan roepen?
Frequentie: tja, als het strikt regelmatig is, kun je het zo uittellen. Maar als het onregelmatig is zoals hier, wat kies je dan?
Standaard ECG heeft een papiersnelheid van 25mm/s, dus je hele ECG is 10s. Tel het aantal complexen en vermenigvuldig dat met 6 (dan heb je dus 60 sec.).
Waar zullen we het op houden? Ik dacht aan rond de 90bpm.
Ritme: Dan gaan we kijken naar QRScomplexen en of daar regelmaat in zit of niet of een beetje..... We zien dat het volstrekt onregelmatig is, en dat duidt in het algemeen op boezemfibrilleren (tenzij er serieuze Ptoppen voorzitten).
Hartas: 't lijkt mij op het randje tussen linkeras en extreme as, maar wie er anders over denkt, mag het roepen.
Ptoppen: zijn er niet, dus AF. De meeste complexen hebben wel dezelfde vorm (van wat je dan het basisritme gaat noemen), maar er zitten ook complexen tussen die heel anders zijn van vorm: polymorfe PVC's.
QRS: De complexen zijn in elk geval verbreed (en of dat nou 160 of 200ms is, vind ik niet zo belangrijk. Ze zijn breed genoeg om er zeker van te zijn dat ze niet de normale route volgen via de geleidingsbundels). Voor een ventriculair escape is het wat snel, maar 't zou eventueel kunnen, ware het niet dat het onregelmatig is. Dat wijst meer in de richting van aberrante geleiding dan een versneld ventriculair escaperitme. We hebben dus te maken met aberrante voortgeleiding (LBTB) van AF met polymorfe PVC's.
Sjonge wat een bevalling!
Zijn we het nog eens?
Hypertrofie-aanwijzingen kun je soms wel uit een ECG halen, maar je kunt het niet zonder meer vaststellen, daar heb je echobeelden voor nodig. In dit geval mogen we er ook niets van zeggen.
Van infarcten gaan we niks zeggen bij een LBTB. Bij een RBTB mag dat weer wel. Maar hier dus niet.
Verder is er eigenlijk niks spannends te melden over dit ECG.
Ik vond het wel bijzonder dat in I, II, III, aVL, aVR en aVF de QRS complexen noch overtuigend positief, noch negatief zijn.
Als op de echo een zg 'waggelhart' te zien is en de LVEF (linker ventrikel ejectiefractie) heel beroerd <30, zou het misschien een klant zijn voor CRT zijn, een biventriculaire pacemaker. Aangenomen dat het AF chronisch is... Misschien kan ik nog een echo van deze persoon vinden. Zoeken we op!!!
Wie wil er nog wat over dit ECG kwijt?