ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 201787 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #170 Gepost op: 27 maart 2010, 20:16:16
Een acuut infarct herken je aan ST-elevaties, echt van die vlaggen zie je dan. Bij een recent infarct (enkele dagen tot paar weken) oud zie je vaak negatieve T-toppen. Als er geen ischaemie meer is, verdwijnt de ST-elevatie. Een oud infarct (>3 maanden) herken je aan negatieve T-toppen (kunnen ook afwezig zijn!!!) en afwijkend verloop van de depolarisatie omdat dood spierweefsel niet meer samentrekt. Er onstaat een 'elektrisch gat' in je ECG op de plaats van het infarct.
Bij dit ECG zou ik zeggen: oud infarct, >3 maanden geleden. Als je bijv. de troponines en aanverwante lab-uitslagen erbij hebt, kun je natuurlijk veel meer zeggen, maar dat weten we nu dus niet.

Zal ik er dan nog eentje neerleggen?
Komt ie! Het gaat mij hierbij niet om die negatieve T's, maar meer om het ritme. We houden hem ff simpel. ;)

maak d'r wat moois van!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #171 Gepost op: 27 maart 2010, 20:28:07
Hartritme: 75bpm
Regelmatig ritme
Ptoppen: Het lijkt alsof ieder QRS-complex vooraf wordt gegaan door een Ptop.

Conclusie: Ik ga niet alles bij langs, het is wel duidelijk dat het hier om atriumflutter gaat (kenmerkende zaagtand in o.a. II). Er is echter wel een Ptop voor elk QRS-complex, is dat normaal bij atriumflutter?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #172 Gepost op: 27 maart 2010, 22:19:26
Hoera, het is een (atrium)flutter! En er is ook nog een regelmatig ritme bij en gelukkig voor de 'trotse bezitter' is dat niet iets rond de 150, want dat is knappies vermoeiend!

Maar eh.... is die P-top die je ziet wel een echte P-top? En hoeveel zitten er voor elk QRS?
Dus wat is de conclusie, m.a.w. wat voor flutter is het?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #173 Gepost op: 27 maart 2010, 22:46:35
Het ziet eruit als een normale Ptop, maar valt precies in het ritme van de atriumflutter. Voor elk QRS-complex zitten er 3, d.w.z. een 3:1 geleiding.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #174 Gepost op: 27 maart 2010, 23:31:44
3:1 geleiding van de atriumflutter, klopt! Dus zou die P-top dan een P-top zijn? Niet echt, er zijn fluttergolfjes.
't Is overigens wel een wat trage flutter, zo rond de 250 bpm... maar wel een echte.
Hoeft iemand niet heel veel klachten van te hebben, maar als dit langdurig is, zullen we hem dan maar wel ontstollen, uit voorzorg? ::) Als ie propjes gaat schieten, worden we niet blij. Als zo'n propje naar de grote teen of de pink schiet, is niet zo'n ramp :(, maar als ie naar de coronairen gaat of naar de bovenkamer, dan is het mis, he?  :o

<De mensen die nu verveeld rond zitten te kijken van 'Pfffft, een flutter!', zijn van harte uitgenodigd om zelf een ECG erop zetten en van commentaar te voorzien, hoor!!! Ik heb hier geen alleenrecht ofzo!  ;D Alsjeblieft niet!! We maken het samen gezellig, toch?  :)>
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #175 Gepost op: 28 maart 2010, 17:18:20
Dit ECG nog in het oude formaat, de volgende zullen in 2 delen erop komen. :)
Hij is niet schokkend, maar toch wel aardig om te zien. Roept u maar weer!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #176 Gepost op: 28 maart 2010, 17:58:00
Dit ECG nog in het oude formaat, de volgende zullen in 2 delen erop komen. :)
Hij is niet schokkend, maar toch wel aardig om te zien. Roept u maar weer!


Redelijk normaal ECG, geen verbrede complexen. Onregelmatig ritme, volgens mij geen PAC's.

Conclusie: Sinusaritmie
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #177 Gepost op: 28 maart 2010, 20:23:00
Geen PAC's lees ik, waarom niet?
Zullen we bij 1 beginnen?
1 ritme: sinusritme, dat moet dan wel, he?
2 frequentie: ?
etc...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #178 Gepost op: 28 maart 2010, 21:02:02
Prima, doe ik alsnog even het rijtje!

1. Ritme: Onregelmatig
2. Frequentie: Ongeveer 100
3. Hartas: Durf ik niet met zekerheid te zeggen.. aVR is negatief en I en aVF zijn positief, dus in eerste instantie zou ik denken dat het om een normale hartas gaat. Dan zie ik echter dat aVL negatief of vrijwel iso-elektrisch is, dus dan zou ik weer denken aan een rechter hartas.. Ik ga toch voor de normale hartas, denk ik.
4. P-toppen: Ieder complex wordt voorafgegaan door een P-top. Deze zien er allemaal bijna hetzelfde uit, ik kijk echter even naar de P-toppen voor QRS-complexen 1, 5, 9, 13 en 17, aangezien die steeds te vroeg komen. Aangezien die steeds (3:1) te vroeg komen, zou je denken dat het PAC's zijn, maar de P-toppen lijken aardig normaal..
5. QRS: Normale breedte
6. ST-T: Op de basislijn
7. Bijzonderheden: Ik kijk naar de P-toppen voor QRS-complexen 11 en 15. Ik zie daar een soort dubbele P-top, maar ook duidelijke PTa-depressies! Ik meen geleerd te hebben dat dit een kenmerk van pericarditis is, maar dat dat gepaard gaat met ST-elevaties en die zie ik hier niet. Nu ik II nog een keer bijlangs kijk, meen ik overal wel een lichte PTa-depressie te zien.. Klopt dat, of verbeeld ik me dingen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #179 Gepost op: 28 maart 2010, 21:34:02
1 Van het ritme zou je 'regelmatig onregelmatig' kunnen zeggen, want elke vierde slag komt te vroeg en daarna volgt een compensatoire pauze. Het basisritme is regelmatig en komt uit de sinusknoop.
2 Frequentie ligt zo tussen de 90 en 100 (net onder 100 zou ik zeggen)
3 hartas: kijk in I en aVF, zijn de allebei duidelijk positief? -> normale hartas.
4 P-toppen. Kun je wel wat zeggen van die P-toppen van die PAC's? Ze vallen net in de T-top... Er zijn in elk geval PAC's, die voorgeleid worden.
5 QRS inderdaad niets over te melden. Jammer, he?
6 ST-T ook geen gekkigheid.
7 er zit hier en daar een beetje golf in de basislijn. Aangezien die hakkel in die P-toppen die je aangeeft niet bijzonders in de andere afleidingen laten zin, zou ik het als mlg storing ter kennisgeving aannemen. Ze zijn ook niet allebei hetzelfde...
Pericarditis  geeft ST elevaties in zo'n beetje alle afleidingen en dat zien we hier niet. He, gelukkig, kan ie gewoon naar huis!

Elke vierde slag een PAC: quadrigeminie van PAC's. Misschien kan die dokter met een potje pillen wat met die PAC's doen..... Je weet maar nooit toch? ;)

Wil iemand hier nog iets over kwijt? Iemand een andere mening toegedaan over die 2 afwijkende P-toppen? Hoor graag verfrissende ideeen!!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)