ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 198137 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #340 Gepost op: 16 november 2010, 11:26:43
098uo
Heel goed, Bazzz81. Na een QRS komt een T, dus wat ziet dat ding? Die ziet QRS-en en T-toppen allebei voor een signaal aan (en denkt nogsteeds dat ie in de boezem aan het kijken is, wat dus niet zo is). Dan denkt die pacemaker: Sjonge wat is het druk in die boezem, das een boezemritmestoornis, ik moet in mode switch! Dus gaat ie uiteindelijk toch DDI lopen.

Die T-toppen zijn blijkbaar groter dan het ingestelde muurtje van 0,5mV. Dat is op zich niet bijzonder. Op het ventriculaire kanaal zouden ze niet voor een QRS aangezien zijn (zoals het hoort), want daar is het muurtje wat hoger: 2mV.

Gelukkig was men nog niet aan het hechten en kon de verwisseling direct in orde gemaakt worden.
Hierop werd de flutter op het juiste kanaal gezien, ging hij keurig in modeswitch en draaide alles naar volle tevredenheid:

Wel allemaal wat ongebruikelijke materie voor de meesten, maar met de uitleg erbij zie je er vast wel iets in.
Binnenkort nog een aardig ritmestrookje....
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #341 Gepost op: 14 december 2010, 12:08:20
Nog even, en dan zijn we vergeten dat dit topic bestaat... En het is zooo leuk!!

Daarom: Wat te doen in de nachtdienst als je 10 minuutjes over hebt: Juist!!! Een ECG'tje scoren.

Gegevens:
Een man (1955) wordt opgenomen op de CCU met pijn op de borst. Hr. is bekend met hoge bloeddruk.
Verder bekend met zuurbranden en reflux. Hr zit al 2 jaar constant onder stress door privé-omstandigheden.
De bloeddruk is 150/100. Hr is op moment van de ECG pijnvrij. Hr. krijgt nog een echo-cor en een fietstest als aanvullende onderzoeken.

Nou, schiet maar raak!




Voor grote afbeelding klik HIER


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #342 Gepost op: 14 december 2010, 13:17:16
Ik zou zeggen dat ik de volgende afwijkingen zie

* sinus bradycardie, geen tekenen van een tweede graads blok, mogelijk gevolg van gebruik beta blokker ?
* QRS is licht verbreed
* QT interval zit op het randje of er net over, kan een effect van medicatie zijn
* Wat vlakke T toppen met name in V4-V6

verder niet heel veel bijzonders denk ik
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #343 Gepost op: 14 december 2010, 13:30:11
Helaas artikel al weer geblokkeerd voor updates >:(
Wat ik nog wilde toevoegen, mogelijk hypocalciëmie ivm naar achter plaatsing van de T toppen en vlakke T toppen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #344 Gepost op: 14 december 2010, 17:02:20
regulaire sinusbradycardie
ik zie geen tekenen van AV blokken of andere geleidingsstoornissen.
hartas niet afwijkend
QRS vind ik niet "pathologisch" verbreed, misschien echt heel iets, iets van 0.13 sec.
T-toppen misschien iets vlak, vind ik moeilijk te zeggen. Maar geen tekenen van acute ischemie, ook geen tekenen van ST veranderingen.

na toediening van nitroglycerine s.l. geeft de patiënt minder pijn aan?
Moet er misschien niet ook een CT-thorax met contrast worden gemaakt ter uitsluiting van een dissectie type A/B van de aorta? Hier zou misschien ook de pijn vandaan kunnen komen, misschien afhankelijk van hoe typisch de pijn op de borst is.
Een slokje antagel hielp dat tegen de pijn? (met het oog op zuurbranden en reflux)

Hier denk ik aan, hoop dat het wat zinnigs is als verpleegkundige in opleiding  ;)

leuk trouwens een nieuw ECG! Helaas heb ik geen scanner of iets dergelijks om bepaalde ECG's in te scannen, mocht ik er een onder handen krijgen.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #345 Gepost op: 15 december 2010, 20:25:29
Heee wat leuk! Een nieuw ECG!
Tja, het meeste is al geroepen, he? Bradycardie. ST-segment loopt hier een daar wat hellend en die vlakke T's... hm. Die QT tijd bij deze frequentie vind ik niet zo heel raar. Als hij betablockers heeft, zou ik hem die eerst es afpakken. Of zit ie stiekem aan de sotalol?
Ben wel benieuwd wat er uit die fietstest komt: loopt z'n hartritme bij inspanning wel normaal op?
En die echo? Of is dan de diagnose al bekend?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #346 Gepost op: 16 december 2010, 18:20:01
Ai,
Net even vrij geweest (na nachtdienst), is de patiënt er vantussen. Dus uitkomst van de fietstest en echo moet ik nog zien te achterhalen bij collega's!!

Dit ECG is door de cardioloog in ieder geval gezien.
Dat het een Sinusbradycardie van rond de 50 slagen per minuut is, was iedereen al duidelijk.
Qua ECG kan er nog niet iets aangewezen worden wat de p.o.b. heeft veroorzaakt....
De verlengde QT is niks van gevonden. Het lage ritme: Hr gebruikte een betablokkertje; 1dd metoprololsuccinaat 100mg)
Daarom aanvullend onderzoek.

Overigens is de patiënt wel aan andere en hogere dosis maagbeschermers gezet. 2 keer daags 40mg omeprazol.
Dus naar mijn laatst bekende ontwikkeling wordt er toch meer gedacht aan maag/slokdarmklachten en niet aan klachten van cardiale aard.

Maar zoals gezegd, ik zal even achter de echo en fietstest uitslagen aangaan...


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #347 Gepost op: 16 december 2010, 18:27:03
Oké interessant!

Toch altijd "grappig" om te zien dat allemaal niet 1+1=2 is en dat het soms kan zijn dat er maagklachten zijn welke zich op een manier uiten waarvan je denkt dat het cardiale klachten zijn en zeker ook andersom!

Ben benieuwd of er nog afwijkende uitslagen zijn bij de fietstest en echo.

Als ik de komende dagen tijd heb en een mooi ECG tegenkom zal ik het proberen in 't ziekenhuis in te scannen en hier te plaatsen.
Wat is trouwens een goede website om plaatjes te op te zetten?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #348 Gepost op: 18 december 2010, 16:40:45
Ben benieuwd.
Het is natuurlijk wel een man, he, die hebben vaak specifiekere klachten dan vrouwen als het om hartproblemen gaat. ;)
Dus dan wijzen maagproblemen minder vaak richting hart. Maar je moet er natuurlijk niet blind op varen.
Een site om plaatjes op te zetten? Photobucket ofzo...  ::)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #349 Gepost op: 19 december 2010, 15:27:55
Ben benieuwd.
Het is natuurlijk wel een man, he, die hebben vaak specifiekere klachten dan vrouwen als het om hartproblemen gaat. ;)
Dus dan wijzen maagproblemen minder vaak richting hart. Maar je moet er natuurlijk niet blind op varen.

Misschien wel een leuk detail in deze casus dat de man slecht nederlands spreekt en verstaat. Alles werd door zoonlief vertolkt die zelf ook matig de taal beheerst.
Dan is een goede anamnese al wat lastiger.
De echo liet een wat vergrote hartspier zien, maar verder geen abnormale zaken. De fietstest leverde ook weinig op. Dus de man is met een hogere dosis maagbeschermers met ontslag gegaan.