ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 203461 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #390 Gepost op: 29 juni 2011, 23:41:18
Dat vind ik dan wel weer geestig: omdat ik hem plaats, gaan we er al bijna vanuit dat het met een pacemaker te maken heeft. (en dat snap ik natuurlijk wel...)
Deze dame heeft geen pacemaker. Als een pacemaker dit zou doen, was iemand allang in AF geweest of als het in de ventrikel zich voltrok: in VF. Maar deze dame maakt het prima, heeft geen klachten en komt via de internist voor een controle ECG i.v.m. DM.
Even vraagje aan Lunatum: Wat bedoel je met 'therapie: Magneet?'
Maar goed: We zien wel wat! Maar wat dan? Hint: Je ziet het niet in alle afleidingen.
oja, en het ECG apparaat is ook niet defect. Ook wel belangrijk om te weten.
En schieten maar weer!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #391 Gepost op: 29 juni 2011, 23:43:00
Even vraagje aan Lunatum: Wat bedoel je met 'therapie: Magneet?'
Ik ging, net als Vesalius, ook uit van een pacemaker die een beetje de weg kwijt is. Die kan je eventueel stilleggen met een magneet. Maar goed, dat is blijkbaar niet het juiste antwoord  0098. Eens ff goed kijken.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #392 Gepost op: 29 juni 2011, 23:50:13
Het is een sinusritme met een normale as. Wat me opvalt is dat de R toppen in II, II en aVF een wat wisselende amplitude hebben. Verder neigen de T toppen in II, V2-5 iets naar het spitse, al is dit denk ik niet pathologisch. Hier en daar nog een u-golfje te zien. Ik krijg het ECG overigens niet vergroot. Ik zie verder niet echt duidelijk afwijkingen, een diagnose er bij noemen kan ik zo niet :). Ben benieuwd naar het juiste antwoord.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #393 Gepost op: 29 juni 2011, 23:54:10
e050

Ik ging door je achtergrond en je vorige ECG's inderdaad ook gelijk uit van een pacemaker, maar zoals aangegeven in mijn vorige posting snapte ik er al geen zak van.

Het ECG zelf is niet zoveel mis mee, regulair sinusritme, intermediaire as, normale geleidingstijden, geen pathologische Q's of negatieve T's, geen ST-elevatie/depressie.

Er zit alleen wel iets wat prikkels afgeeft en dus storing oplevert. TENS misschien?

@Lunatum, die toppen lijken mij inderdaad ook meer het gevolg van een artefact van de storing die er te zien is.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #394 Gepost op: 29 juni 2011, 23:57:09
FF tussen de bedrijven door een kort lesje pacemakers/ICD's:
Een pacemaker leg je NIET stil met een magneet. Bij magneetoplegging gaat een pacemaker in een vaste frequentie 'blind' pacen. Hoe hoog die frequentie precies is, hangt van het merk en de batterijconditie af. In het algemeen ligt die frequentie tussen de 85 en 100 bpm. Ook doen de meeste pacemakers bij magneetoplegging een drempeltest, of geven 1 puls af op 75% van de ingestelde amplitude. Zo kun je op je ECG checken of je marge nog groot genoeg is: mis je een slag, dan is je marge te klein.
Leg je een magneet op een ICD, dan zal dit de pacemakerfunctie niet beinvloeden (gaat dus niet in magneetfrequentie lopen), maar wel de shockfunctie uitschakelen van de ICD voor zolang de magneet erop ligt. Neem je de magneet eraf, dan hervat de ICD onmiddellijk zijn functie.

Stel dat je dit ECG in handen zou krijgen, wat zou je er dan van zeggen?
Ik zie inderdaad dat een vergroting niet lukt. Sorry!!!
Wel kan ik zeggen dat het amplitude van de R-toppen niet wisselt, maar dat dit zo lijkt door de 'streepjes' die er doorheen staan om de (pakweg) 35ms.

Weer tijd om te schieten! U bent van harte uitgenodigd!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #395 Gepost op: 30 juni 2011, 00:03:45
Bedankt, ik ben niet zo thuis in de pacemakers :-) , heb het idd met de icd verward. Weer wat geleerd!

Als ik dit in handen krijg laat ik het overmaken met een ander apparaat, ik denk nu meer aan een storing.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #396 Gepost op: 30 juni 2011, 00:19:42
Graag gedaan ;)
Het ECG wordt opnieuw gemaakt, nu met een ander apparaat. Resultaat: exact hetzelfde.
Het lijkt inderdaad een storing, maar het is wel een heel regelmatige en voorspelbare storing.
Je ziet hem vooral in de onderwand afleidingen en blijkbaar is ie bipolair (hij kom zowel boven als onder het lopende signaal uit).
Dat geeft informatie over waar de storingsbron zich bevindt. Nu kon deze mevrouw het mij gewoon vertellen/bevestigen, maar als dat niet mogelijk is, dan weet je in elk geval waar je op zoek moet gaan.
Had de storing in alle afleidingen gezeten, dan wat het iets van buitenaf geweest (of van het ECG-apparaat).
Morgen dan de clue, okee?

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #397 Gepost op: 30 juni 2011, 00:26:11
Hmm, ik zou het niet weten.. Eerst dacht ik misschien heeft ze wel een hyperkaliemie, maar daar vind ik de T-toppen denk ik niet te spits voor. Maar dan zou het wel iets met haar DM te maken hebben? Maar wat? I have no clue! :D

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #398 Gepost op: 30 juni 2011, 01:00:54
Het lijkt erop dat er pulsen uitgestuurd worden door een toestel met een regelmaat van 12,5 Hertz?
Is er ergens een implantaat of zo?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #399 Gepost op: 30 juni 2011, 09:35:04
Heeft ze een insulinepompje?