Grote brand Kerkstraat - Vogelwaarde 05-12-2009

Auteur Topic: Grote brand Kerkstraat - Vogelwaarde 05-12-2009  (gelezen 4403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2009, 21:00:19
'De buren hebben geweldig geholpen'

Johnny Kint sluit zijn vriendin in de armen. Het stel heeft net een hachelijke nacht achter de rug.

De familie Kint ontsnapte in de nacht van vrijdag op zaterdag ternauwernood aan een felle brand in haar woning aan de Kerkstraat in Vogelwaarde.

"Dit vergeet ik mijn hele leven niet meer", vertelt Johnny. "Ik heb tijd nodig dit te verwerken. De rook maakte het zo ontzettend zwaar."

Vader Mark is vol lof over de buurtbewoners. "Zij hebben ons geweldig goed geholpen. Dat mag ook eens worden gezegd. Zonder hun hulp weet ik niet hoe het afgelopen zou zijn." Het gezin, vader, moeder, drie kinderen en de vriendin van Johnny lagen te slapen toen zoon Benny tegen half vier 's nachts wakker schrok van een knal. Hij schreeuwde en maakte iedereen wakker. Er was vuur op de begane grond. Binnen enkele seconden stond de overloop vol met rook. "Je zag niets meer", vertelt Mark. "Het was een kwestie van seconden. De buurt heeft ons gelukkig geweldig geholpen. Buurtbewoners zetten ladders tegen onze gevel zodat we de woning uit konden komen. We zijn ze daar zo dankbaar voor. Ik wist niet dat er zo veel ladders in de straat waren. Ook zijn we zo goed opgevangen en we kregen ook direct kleding. Dan besef je in wat voor goede buurt we wonen. Verder kan ik er niet veel over vertellen. Ik wil geen sensatie."

De eerste melding van de brand kwam even voor vier uur bij de brandweer. Omdat eerst niet duidelijk was waar de zes bewoners zich bevonden, werd opgeschaald naar middelbrand. De brandweer alarmeerde in totaal zes voertuigen. Tien minuten later werd het de spuitgasten duidelijk dat de bewoners uit het pand waren gered.

De bewoners zijn naar het ziekenhuis gebracht voor controle. Ze hadden allen rook ingeademd. De vrouw van Mark verbleef zaterdag nog in het ziekenhuis. "Het gaat niet zo goed met haar."

De overbuurvrouw van het gezin Kint zag het allemaal gebeuren. Ze krijgt tranen in haar ogen als ze zich de hachelijke momenten nog voor de geest haalt. "De poes maakte me wakker. Ze trok de lakens van me weg. Toen ik naar buiten keek hoorde ik stemmen om hulp roepen. Er was binnen zo veel rook. Je kon niets zien. Gelukkig was de brandweer snel ter plekke en de buurt heeft zo geweldig goed geholpen. Maar het was zo beangstigend. Ik ben er nog steeds niet lekker van."

Het vuur ontstond vermoedelijk op de begane grond. Daarna dreigde de brand over te slaan naar de eerste verdieping. De brandweer kreeg het vuur snel onder controle. Er was aan de achterzijde even sprake van een uitslaande brand, maar overslag naar andere panden werd voorkomen. De oorzaak van de brand was gisteren nog niet bekend

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/5912589/De-buren-hebben-geweldig-geholpen.ece


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #11 Gepost op: 8 december 2009, 18:45:49
Hier uit conludeer ik geen rookmelder in de ruimte waar de brand was.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps