Wat is de waarde van een politielegitimatie?

Auteur Topic: Wat is de waarde van een politielegitimatie?  (gelezen 11270 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 5 december 2009, 15:12:55
Ik vraag me af in hoeverre een politie-legitimatie een wettig legitimatie middel is?

Als ik me tegen over een agent legitimeer met een brandweer-legitimatie vermoed ik dat hij om een wettig leg.middel vraagt.
Vooral als hij mijn id wil vaststellen. Als een burgeragent zich kenbaar maakt middels een politie-id kan ik dan ook vragen om een wettig leg.middel?
Ik kan namelijk niet een politie-id controleren op echtheid, althans ik zou niet weten hoe.


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 5 december 2009, 15:26:03
nee, als je vraagt om de legitimatie van een agent, dan krijg je een pasje te zien met daarop zijn naam, rang, foto en korps.
Meer niet, een agent zal nooit zijn eigen legitmatie laten zien.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2009, 15:29:23
Verschil tussen legitimeren en identificeren:

Als de agent naar het postkantoor gaat om een aangifte vals geld op te nemen, legitimeert hij zich met zijn politie pas.
Als de agent even geld moet ophalen (prive), identificeert hij zich, met paspoort of ander wettelijk ID.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2009, 15:35:38
Er kan sowieso onderscheid gemaakt worden tussen legitimeren en identificeren.

Zoals een forumlid ooit schreef:
Identificeren = wie je bent
Legitimeren = wat je bent

Een legitimatie is dan ook niet geldig als ID bewijs.

Een agent in burger hoeft zich tegenover een burger niet te identificeren, maar wel te legitimeren.

Als ik me tegen over een agent legitimeer met een brandweer-legitimatie vermoed ik dat hij om een wettig leg.middel vraagt.
Vooral als hij mijn id wil vaststellen.

Als jij je kenbaar wilt maken als brandweerman is daar dus in principe geen identificatie voor nodig, wel legitimatie.
Als de agent jouw ID wil controleren, volstaat een brandweerlegitimatie niet als wettig ID middel. Maar dat wil niet direct zeggen dat een agent daar geen genoegen mee neemt.

Als een burgeragent zich kenbaar maakt middels een politie-id kan ik dan ook vragen om een wettig leg.middel?

Nee, identificeren hoeft niet, legitimeren wel. Je zult dus genoegen moeten nemen met de politie-legitimatie.

Ik kan namelijk niet een politie-id controleren op echtheid, althans ik zou niet weten hoe.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2009, 15:39:56
ik zal eens kijken of ik mijn legitimatie kan inscannen.....

maar goed... dat zal nog even duren... t is bezig op het werk... :D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2009, 15:40:30
tsja, weet niet in hoeverre dat geheim is, maar er zit een watermerk in. Maar sowieso zal een agent zijn legitimatie niet snel uit handen geven. Hij houd hem vast, en jij kijkt er naar.......

Gelukkig zijn er niet zo veel valse legitimatiebewijzen in omloop. Ook een optie, vraag even of hij zijn jas/vest open doet, dan zie je vast wel een wapen op zijn heup hangen. Moet ook redelijk overtuigend overkomen..... ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2009, 15:46:38
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2009, 15:48:33
Nog even het wettelijke kader, voor documenten die gelden als wettelijk identificatiemiddel:

Wet op de identificatieplicht:

Artikel 1
1.Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:
  • 1°. een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c, d, e en g, of tweede lid, van de Paspoortwet*;
  • 2°. de documenten waarover een vreemdeling ingevolge de Vreemdelingenwet 2000 moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie;
  • 3°. een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, voor zover de houder de nationaliteit van die andere lidstaat bezit;
  • 4°. een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.

*
Paspoortwet

Artikel 2
1.Reisdocumenten van het Koninkrijk der Nederlanden zijn:
  • a. nationaal paspoort;
  • b. diplomatiek paspoort;
  • c. dienstpaspoort;
  • d. reisdocument voor vluchtelingen;
  • e. reisdocument voor vreemdelingen;
  • f. nooddocument;
  • g. andere reisdocumenten, door Onze Minister vast te stellen.

Dus geen brandweer-, politie- of andere legitimatiebewijzen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2009, 15:50:10
niet te veel moeite doen grizz, google afbeeldingen  :P

http://overbetuwe.allesvan.nl/UserFiles/av-overbetuwe/Image/legitimatie%20politie.jpg

Over de foto, in het midden van het pasje zit een hologram afbeelding van het politie logo...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2009, 16:58:58
duidelijk, dank.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”