Wat is de waarde van een politielegitimatie?

Auteur Topic: Wat is de waarde van een politielegitimatie?  (gelezen 11269 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #10 Gepost op: 5 december 2009, 21:43:09
Ik vraag me af in hoeverre een politie-legitimatie een wettig legitimatie middel is?

Als ik me tegen over een agent legitimeer met een brandweer-legitimatie vermoed ik dat hij om een wettig leg.middel vraagt.
Vooral als hij mijn id wil vaststellen. Als een burgeragent zich kenbaar maakt middels een politie-id kan ik dan ook vragen om een wettig leg.middel?
Ik kan namelijk niet een politie-id controleren op echtheid, althans ik zou niet weten hoe.

Jij zit bij de brandweer toch?

Ik vind dat je, je houding tegenover je mede hulpverleners (de politie) wel eens mag veranderen...hoog van de toren blazen in het topic over het vorderen van een auto, nu dit weer. Met zo'n houding kom je er wel in't veld!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 6 december 2009, 11:47:57
Politie en indentificatie kan  gevoelig liggen.  ;D

Herinner me een situatie waar ik een dozijn agenten voor m'n balie had staan, allen met politiepasjes.
''Sorry heren: paspoort, rijbewijs of ID-kaart alsublieft...''
Van het dozijn deed er maar eentje moeilijk..
Zijn collega's verontschuldigden zich voor hun ''lastige'' collega.

Daarentegen heb ik ook regelmatig de politiepasjes geaccepteerd, als men bv. even een vorkje wenste te prikken in een van de defensiegebouwen. Hangt allemaal af van de situatie, je hebt elkaar vaak genoeg keihard nodig.


Gast48368

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 december 2009, 12:06:23
Aantal off topic postings afgesplitst.

We gaan weer back on topic.

Mocht je iets niet aan staan, meld dit per PM of middels de meld dit moderatorknop.

FF


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #13 Gepost op: 6 december 2009, 12:09:08
Weer een apart gevalletje:

Wat als je als agent iemand staande houdt, omdat hij/zij een overtreding begaan heeft, maar dat diegene dan een politielegetimatie overlegt? Gebeurt zoiets wel eens?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 6 december 2009, 14:29:50
tuurlijk gebeurd dat wel eens. Ik vind dat prima.... maar als ik het niet vertrouw vraag ik wel om een normale id....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #15 Gepost op: 6 december 2009, 14:35:48
tuurlijk gebeurd dat wel eens. Ik vind dat prima.... maar als ik het niet vertrouw vraag ik wel om een normale id....

Mag ik hieruit opmaken dat het zelfs voor een politieman/vrouw moeilijk is om onderscheid te maken tussen echt en nep?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #16 Gepost op: 6 december 2009, 15:14:47
Ja, ik denk dat je dat wel kan Tosa. (politie/KMar/Brandweer etc.) Legitimatiebewijzen zijn bijzonder eenvoudig gefabriceerd en kunnen niet tippen aan een van de door Maarten genoemde identificatiedocumenten. Een beetje "huisvlijt" en je hebt een prima resultaat.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 6 december 2009, 18:52:13
nou, dat is een deel van wat ik bedoel ja, maar het gaat mij meer om het hoofdje in combinatie met het foto'tje. De reden waarom ik hem staande hou en om een id vraag. Als een winkelboef zich legitimeerd met ene politiepas begin ik te twijfelen. ;D Als dat gebeurd als ik iemand wil verbaliseren voor iets dan is dat minder erg.

Bovendien, mocht het een collega zijn, dan zal die toch al vlot beginnen van: aah welk bureau, etc etc. En dan weet je vanzelf wel dat het een echte collega is .....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #18 Gepost op: 6 december 2009, 19:40:25
Weer een apart gevalletje:

Wat als je als agent iemand staande houdt, omdat hij/zij een overtreding begaan heeft, maar dat diegene dan een politielegetimatie overlegt? Gebeurt zoiets wel eens?

Ik kan me nog herrinneren dat er ergens een hele rij met auto's fout geparkeerd stond en dat allen voorzien waren van een geel briefje onde de ruitenwisser.
Ook bij mij. (dom dom dom ... maar ja ... eigen schuld dikke bult)
Bij mij was het alleen een notificatie waarop stond dat er op die bewuste plaats niet geparkeerd mocht worden en dat dit ook in mijn feitenboekje stond wat duidelijk zichtbaar achter de voorruit lag.  :-X

Ik kan me voorstellen dat er bij sommige overtredingen een politielegitimatiebewijs wordt overlegd i.p.v. een ID kaart. ;)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 6 december 2009, 20:27:01
als ik een bon krijg, krijg ik een bon en ga ik niet met mijn legitimatie zwaaien...

ik zat fout en ben gepakt... vette pech..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....