Wij hebben examens gehad in de vorm van "bijzondere rijvaardigheid" op de slipbaan, een examen op de weg, waarbij je een A1 rit (U1) simuleerde, een A2 rit (U2) simuleerde, theorie over spoedrijden en incident management.
De bijzondere rijvaardigheid (HBR (Huisartsenchauffeur Bijzondere Rijvaardigheid)), algemene rijvaardigheid (HAR (Huisartsenchauffeur algemen rivardigheid) zijn beide examens van CCV/CBR En worden respectevelijk in Rijssen op slipbaan en in de omgeving van CBR Leusden afgenomen.
De bijzondere rijvaardigheid is een driedaagse cursus, waarbij inderdaad verschillende manieren van keren en bochtetechniek wordt aangeleerd. Glijdend rijden geldt niet helemaal voor ons, schat ik in, aangezien we geen patient vervoeren.
De algemene rijvaardigheid cursus duurt twee dagen. Totaal 11 oefeningen moeten worden ge-examineerd. Op zowel droog als nat wegdek, tussen 50 en 70 kmph. De moeilijkste is een noodstop-uitwijk oefening bij 70kmph, waarbij links of rechts uitgeweken wordt in een klein vak. Achteruitslalommen tussen pylonnen die kort achter elkaar staan wordt ook als moeilijk ervaren.
Wij hebben niet een theorie examen gehad, wel werd er verondersteld alle kennis te hebben over de brancherichtlijn, IM, een aantal wetboek artikelen aangaande het spoedrijden.
Misschien lijken de examens op elkaar, maar ik denk dat een chevy of sprinter lastiger te besturen is als een A3 onder de zelfde omstandigheden.
Groeten