Problemen bezetting instructeurs HAP-opleiding

Auteur Topic: Problemen bezetting instructeurs HAP-opleiding  (gelezen 10117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #10 Gepost op: 12 december 2009, 07:16:30
ja ok maar ik gok dat de rijopleiding wel dezelfde is?


sandy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #11 Gepost op: 12 december 2009, 12:16:31
Is ook zo, en de vervolg opleiding/cursus komt ( bij Meditaxi) dichterbij de SOSA


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #12 Gepost op: 13 december 2009, 14:48:16
Het spoedrijden-examen schijnt hetzelfde te zijn


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2009, 06:39:29
Is ook zo, en de vervolg opleiding/cursus komt ( bij Meditaxi) dichterbij de SOSA
jij bent HAP en ambuchauffeur?
dan kan je inderdaad de vergelijking maken


Bart S

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2009, 08:48:00
Het rijexamen van de ambulancechauffeur bestaat uit 3 onderdelen: theorie, algemene rijvaardigheid en bijzondere rijvaardigheid.
Het theorie examen is een klein beetje vergelijkbaar het het chauffeursdiploma (verkeer, administratie en techniek) zij het in afgeslankte vorm en ambu-specifiek. Dit is wel een officieel CBR examen wat ook door het CBR wordt afgenomen.

De algemene rijvaardigheid wordt in een personen (les)auto geoefend gedurende twee dagen. Je rijdt dan 2 dagen door heel Nederland met een vaste instructeur. Het examen doe je op de openbare weg met een CBR examinator naast je, in een ambulance van je eigen dienst. In dit onderdeel worden ook dingen geoefend en geexamineerd als keren, spoed rijden (echter zonder gebruik van signalen), glijdend rijden en bochtentechniek.

De bijzondere rijvaardigheid wordt geoefend en geexamineerd op het circuit (politie opleidingsgebeuren in Lelystad). Dit zijn zaken als remmen, uitwijken, slalom enz enz. op gewoon en glad wegdek. Dit examen wordt ook afgenomen door een CBR examinator.

Heb je alle onderdelen goed afgesloten dan krijg je een certificaat, wat samen met je certificaat van het Medisch Assisterend gedeelte uiteindelijk je SOSA certificaat opleverd.

Dus HAP chauffeurs, zeg het maar. Komt dat overeen met jullie opleiding?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2009, 15:46:45
Wij hebben examens gehad in de vorm van "bijzondere rijvaardigheid" op de slipbaan, een examen op de weg, waarbij je een A1 rit (U1) simuleerde, een A2 rit (U2) simuleerde, theorie over spoedrijden en incident management.

De bijzondere rijvaardigheid (HBR (Huisartsenchauffeur Bijzondere Rijvaardigheid)), algemene rijvaardigheid (HAR (Huisartsenchauffeur algemen rivardigheid) zijn beide examens van CCV/CBR En worden respectevelijk in Rijssen op slipbaan en in de omgeving van CBR Leusden afgenomen.

De bijzondere rijvaardigheid is een driedaagse cursus, waarbij inderdaad verschillende manieren van keren en bochtetechniek wordt aangeleerd. Glijdend rijden geldt niet helemaal voor ons, schat ik in, aangezien we geen patient vervoeren.

De algemene rijvaardigheid cursus duurt twee dagen. Totaal 11 oefeningen moeten worden ge-examineerd. Op zowel droog als nat wegdek, tussen 50 en 70 kmph. De moeilijkste is een noodstop-uitwijk oefening bij 70kmph, waarbij links of rechts uitgeweken wordt in een klein vak. Achteruitslalommen tussen pylonnen die kort achter elkaar staan wordt ook als moeilijk ervaren.

Wij hebben niet een theorie examen gehad, wel werd er verondersteld alle kennis te hebben over de brancherichtlijn, IM, een aantal wetboek artikelen aangaande het spoedrijden.

Misschien lijken de examens op elkaar, maar ik denk dat een chevy of sprinter lastiger te besturen is als een A3 onder de zelfde omstandigheden.

Groeten


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #16 Gepost op: 15 december 2009, 15:27:13
of terwijl wat ik begrijp de hapchauffeurs rijden wel met een A1 als het moet, maar zijn daar volgens verschillende meningen te weinig in getraint?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #17 Gepost op: 15 december 2009, 16:22:05
Nee,

Tegenwoordig hoort de A1 rit (of op de HAP U1) thuis in het examen. Wij worden pas gecertificeerd als we de A1 rit onder de knie hebben.

Dus tegenwoordig wordt het goed getraind. Dit sinds begin 2009


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #18 Gepost op: 15 december 2009, 16:25:04
okee dan is dat duidelijk, wat is het verschil tussen de Ambu chauffeur en Hap chauffeur?


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #19 Gepost op: 15 december 2009, 21:08:59
ambu vervoert patiënten/slachtoffers en de Hap alleen de huisarts  ;D