Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?

Auteur Topic: Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?  (gelezen 8685 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 9 december 2009, 21:50:57
Henk,

Je wekt de sugestie dat je krantenbericht op dit topic slaat. Dit is hoe het bij mij bonnen komt, maar ik vraag toch even om bevestiging ofontkenning.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #41 Gepost op: 9 december 2009, 22:53:04
Inderdaad, erg leuk allemaal die lokale politiek, maar daar is dit topic niet voor bedoeld, wel?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 9 december 2009, 23:13:33
Ik weet het niet, misschien zullen we dat nooit weten, want het kan natuurlijk ook toeval zijn dat juist gisteren Palmpie zijn profetische woorden uitsprak.
Onderschat nooit de kracht van internet, feit is dat vele "vooraanstaande"  bestuurders mee lezen hier.

Toen ik ontboden werd bij veiligheids regio Flevoland om de mogelijkheid te bekijken of er mee gedaan kon worden aan de oefening bij Zeewolde, wierp de brandweermn mij en complete uitdraai van "de KNRM vaart nog in 50%" voor de voeten, "wat is hier in godes naam aan de hand, vroeg tie...

Over dat stukje van Simon regende het telefoontjes van BOBO's bij zijn werkgever.

Er wordt veel meegelezen, dus al kan ik niet beweren dat het een rol gespeeld heeft, uitsluiten kan ik het ook niet. Er zijn naar aanleiding van de ook hier gekopieerde sukjes op de site van de Gooi- en Eemlander harde (geschreven) klappen uitgedeeld aan de burgemeester, zijn uitspraken in de krant en de commentaren op de site van Gooi- en Eemlander lezers hebben waarschijnlijk niet positief bijgedragen aan zijn populairiteit en imago.

Zoals in een van de commentaren: "ik vernam dat hij ooit een rechtenstudie begonnen is, het ware beter als hij deze ook afgemaakt had".

Ai...

Henk


Burgemeester weg per 1 april 2010


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 10 december 2009, 08:49:23
Inderdaad, erg leuk allemaal die lokale politiek, maar daar is dit topic niet voor bedoeld, wel?

Jeff, het gaat hier om een nieuw fenomeen wat niet alleen voor de Randmeren -waar onze burgemeester een voortrekkersrol in speelt- geldt.

Ook zijn er hier uitspraken gedaan (lees maar eens terug) door sommige redders vanuit andere delen van Nederland en door mensen binnen de kustwacht die de uitspraken van onze burgemeester logisch en in lijn der verwachting plaatsen, en dus constateren dat de nieuwe SAMIJ regeling, die overigens nagenoeg voor bijna al het grote binnenwater van Nederland geldt, ruimte biedt aan bestuurders om het exclusieve recht van redden, het "bevoegd" zijn, aan de KNRM toe te kennen, waarbij de reddingsbrigades eventueel nog wel assistentie mogen verlenen en passanten achter het lint plaats moeten nemen. In heel Nederland heb je passanten en de woorden van de burgemeester zijn heel bijzonder: hij promoot het afstoten van de op het water tot nu toe gebruikelijke wetten die regelen, dat als je op wat voor manier constateert dat iemand in problemen is je deze te hulp schiet.

Ik moest al constateren dat de hulpvaardigheid op het water door passanten in zijn algemeenheid tanende is. Als nu ook burgemeesters al gaan roepen dat het helpen van mensen in nood eigenlijk niet zo de bedoeling is en de KNRM alleen bevoegd is tot redden wordt aan die tendens voeding gegeven. In dat perspectief is het bij mijn weten opportune om te kijken uit wat voor koker dergelijke onzinnige uitspraken komen en waar die op gebaseerd zijn. Het zijn woorden van een burgemeester die (gelukkig) kennelijk niet alleen op dit terrein slecht scoort.

Ik kan mij voorstellen Jef dat jij dat allemaal niet zo belangrijk vindt. Niemand dwingt je echter om hier mee te lezen, er blijven genoeg mensen over die deze discussie wel interessant  vinden.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #44 Gepost op: 10 december 2009, 09:28:20
opvallend stil is de rol van medical rescue ,die wel in het samij verhaal meespeelt en dus ook automatisch in het convenant van de samij met de kustwacht en dus de knrm(omdat die nu eenmaal een convenant met de kustwacht heeft) meevaart en dus door de samij regeling of de kustwacht als sar verantwoordelijke de helikopters waarmee sar-afspraken de boten en ander diensten  van knrm de gelieerde redddingsbrigades en de partijen aangesloten bij samij regeling kan gebruiken.
het is dus zaak voor de reddingsbrigades die geen convenant hebben met de kustwacht of veiligheidsregio's om daar werk van te maken evenals dat de bergers vrij zijn om de veiligheid-regio's een convenant aan te beiden voor bepaalde werkzaamheden.
er wordt telkens over de rol van de burgemeester gesproken maar het is eigenlijk de rol van de veiligheid-regio's die we onder de loep moet nemen,en deze hebben nu eenmaal gekozen voor een convenant in de vorm van voorgaande.
Ik denk trouwens als de kustwacht als sar coördinator een aprtij als Hoge in een actie betrekt (zie botteractie onlangs) er geen uitvoerende boten van enig ander reddingssignatuur deze kunnen weigeren,de discussie die hier ontstaan is rond huizen en is voor een klein gebied,de kustwacht heeft echter meer gebieden en kiste voor zekerheid op alle gebieden en niet voor 15 verschillende afspraakjes
Zo is het en zo zal het worden,,,,,of je het er nu mee eens bent of niet >>>>>>>>>..
einde bijdrage van een buitenstaander met een scannertje en een fototoestel......Cees
hulpdiensten-spotter


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 10 december 2009, 14:14:27
er wordt telkens over de rol van de burgemeester gesproken maar het is eigenlijk de rol van de veiligheid-regio's die we onder de loep moet nemen,en deze hebben nu eenmaal gekozen voor een convenant in de vorm van voorgaande.

Openbare Orde en Veiligheid in de gemeente valt onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester. En dat geldt dus ook voor gemeentelijk ingedeeld water. De uitvoering van deze taken in belegd bij de veiligheidsregio en de politieregio, maar de burgemeester blijft verantwoordelijk voor zijn grondgebied.

Daarbij wordt het algemeen bestuur van de veiligheidsregio wordt gevormd door de burgemeesters uit de regio. Als de veiligheidsregio dus een convenant aangaat met welke partij dan ook, zijn het altijd de bestuurders (lees burgemeesters) die daar hun handtekening onder zetten en kiezen voor dat convenant.

Onderschat de rol van de burgemeester dus niet ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #46 Gepost op: 10 december 2009, 16:30:06
Openbare Orde en Veiligheid in de gemeente valt onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester. En dat geldt dus ook voor gemeentelijk ingedeeld water. De uitvoering van deze taken in belegd bij de veiligheidsregio en de politieregio, maar de burgemeester blijft verantwoordelijk voor zijn grondgebied.

Daarbij wordt het algemeen bestuur van de veiligheidsregio wordt gevormd door de burgemeesters uit de regio. Als de veiligheidsregio dus een convenant aangaat met welke partij dan ook, zijn het altijd de bestuurders (lees burgemeesters) die daar hun handtekening onder zetten en kiezen voor dat convenant.

Onderschat de rol van de burgemeester dus niet ;)

Dit is zeker waar, alle burgemeesters in de regio moeten tekenen, maar de machtsverhouding tussen de burgemeesters is niet altijd gelijk. In een veiligheidsregio met 1 grote kerngemeente zal die burgemeester iets meer in te brengen hebben (geld = macht) dan de collega's van de kleinere omliggende gemeenten. Zeker als het betreffende water zich door de hele regio uitstrekt (rivier, randmeren), is de kans groot dat de grootste gemeente bepaalt hoe het voor de gehele regio geregeld gaat worden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 10 december 2009, 16:52:49
Dit is zeker waar, alle burgemeesters in de regio moeten tekenen, maar de machtsverhouding tussen de burgemeesters is niet altijd gelijk. In een veiligheidsregio met 1 grote kerngemeente zal die burgemeester iets meer in te brengen hebben (geld = macht) dan de collega's van de kleinere omliggende gemeenten. Zeker als het betreffende water zich door de hele regio uitstrekt (rivier, randmeren), is de kans groot dat de grootste gemeente bepaalt hoe het voor de gehele regio geregeld gaat worden.

De burgemeester van Huizen is portefeuillehouder van de veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek. De voorzitter namens de andere gemeenten van deze regio zeg maar en belast met de dagelijkse leiding, zoals de burgemeester van Hilversum dat van de politie is.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #48 Gepost op: 10 december 2009, 17:52:42
Daarbij komt dat ik nog niet meegemaakt heb, anders dan bij een langdurige zoekaktie dat er succesvol opgeschaald werd binnen 40 minuten. Dat betekent in de praktijk dat het meeste al opgelost zal zijn of naar het stadium "bergen".
Henk

Helemaal mee eens Henk,
laten we ons hier maar aan vast houden. Leuk al dat papier werk met rampen/incidentenplan nr zoveel maar in de praktijk zal 99% van de SAR incidenten opgelost worden door het Kustwachtcentrum in samenwerking met KNRM of andere water hulpverleners.
Voordat allerlei land bobo's er zich mee gaan bemoeien.
Hoe korter en simpeler de coordinatie, hoe beter het verloop van de aktie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 10 december 2009, 18:37:39
Burgemeester Van Gils verlaat gemeente Huizen
Huizen, 09-12-2009

De gemeente Huizen en burgemeester F.W. van Gils hebben, mede op verzoek van de burgemeester, met elkaar afgesproken dat de burgemeester voortijdig afscheid neemt van de gemeente Huizen. Dit zal per 1 april 2010 ingaan. De partijen hebben afgesproken, dat dit onder de geldende normen en gebruiken bij dit soort vraagstukken van vroegtijdig vertrek plaatsvindt.

Burgemeester F.W. van Gils: "Ik heb me de afgelopen jaren met veel plezier ingezet voor de inwoners en het bestuur van Huizen. Ik heb echter vastgesteld dat ik mijn capaciteiten nu beter kan inzetten op een andere plaats in het openbaar bestuur. Mijn vertrekdatum is zo gekozen om na de gemeenteraadsverkiezingen een nieuw college en een nieuwe raad de gelegenheid te geven tot een frisse start van B&W".

Van Gils is zijn functie begonnen op 1 april 2006 en was voor zes jaar benoemd. Daarvoor was hij onder andere VVD-wethouder in de gemeente Zoetermeer. Over het functioneren van burgemeester Van Gils (42) bestond bij de wethouders en de gemeenteraad al langere tijd grote onvrede, zo meldt De Gooi - en Eemlander. Dinsdag lekte uit dat Van Gils onder zware druk stond om zijn biezen te pakken.

Bronnen: Gemeente Huizen en De Gooi - en Eemlander
bron :6fm.nl



Wat heeft dit voor consequenties voor de afspraken dat alleen de KNRM mag redden (en de lintjes op het water)?  ???