0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.
(...)Het punt is alleen dat je de gemiddelde Nederlander daar helemaal niet van hoeft te overtuigen, vindt Helsloot. ‘Bij iedere ramp blijkt het weer: negentig procent van de mensen is heel goed in staat zichzelf te helpen, en heel veel mensen zijn ook nog eens bereid ánderen te hulp te komen. De overheid is daar alleen totaal niet op ingesteld.’Bij de hulpdiensten, zoals brandweer en politie, heersen nog steeds drie mythes: dat burgers bij rampen in paniek raken, passief op hulp gaan zitten wachten of aan het plunderen slaan. ‘Dat is allemaal onzin. Je zou het misschien niet zeggen, maar noodsituaties halen juist het beste in mensen naar boven. Dat blijkt uit ieder onderzoek.’Volgens Helsloot zou de overheid in crisissituaties veel meer gebruik kunnen en moeten maken van hulpvaardige burgers. ‘Hulpdiensten hebben de neiging gewone burgers die willen helpen zo snel mogelijk weg te sturen, om verschillende redenen. Ze denken dat burgers alleen maar in de weg lopen, of ze zijn bang dat ze zelf de regels overtreden als ze gewone burgers laten helpen, omdat dat niet in de procedures en de draaiboeken voorkomt.’Er is maar één remedie om die koudwatervrees te overwinnen, vindt de hoogleraar: hulpdiensten moeten veel meer gaan trainen met de inzet van burgers. ‘Dat kan op allerlei manieren. Stel je voor dat er een wijk moet worden ontruimd vanwege een gifwolk. De overheid krijgt dat juist in een rampsituatie nóóit op eigen kracht voor elkaar. De politie is op zo’n moment al volledig overbelast. Het kan ook anders. Als de politie aan het begin van iedere huizenrij aanbelt en de mensen vraagt of ze hun buren willen doorgeven dat ze hun huis moeten verlaten, en of ze zo nodig de buren daarmee willen helpen, gaat het als een lopend vuurtje door de straat.’ Op die manier kan je nog heel veel slimme methoden bedenken om rampen het hoofd te bieden, meent Helsloot. ‘De bottom line is: de overheid moet leren de burger te vertrouwen.’