Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?

Auteur Topic: Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?  (gelezen 9112 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2009, 18:20:11
NIEUWE REGELINGEN VOOR VEILIGHEID OP HET WATER:
"Als de hulpdiensten er zijn, dan moet iedereen achter het figuurlijke rood-witte lint"
Naar aanleiding van een brief van de minister werd de gemeente Hulzen veiligheid op het water als vraagstuk voorgelegd. De minister stelde dat veiligheid op het water onder de verantwoordelijkheid valt van B&W. "Sinds jaar en dag is de KNRM als professionele hulpverlener actief op het water en daarnaast ook commerciële hulpverleners", vertelt burgemeester Frans-Willem van Gils. "Omdat B&W verantwoordelijk Is voor de veiligheid op het water, was het nodig een aantal zaken te bepalen". Op het water kan van alles gebeuren: aanvaringen, branden, explosies, verontreinigingen of verdrinkingen. Hulpverlening kan heel lokaal maar ook regio-overschrijdend zijn, bijvoorbeeld in open water of op drukke vaarroutes. "Soms begint een incident in Huizen, maar blaast de wind de zaak naar Almere", legt Van Gils uit. "Dan zou eerst de Huizer burgemeester het Incident moeten bekijken en vervolgens de burgemeester van Almere weer. Lokaal Is B&W verantwoordelijk, maar er is gemeenteoverschrijdende samenwerking in de SAMIJ en het landelijke project Waterrand" . Binnen het samenwerkingsverband van de SAMIJ (SAMenwerking Incidentbestrijding IJsselmeergebied) werken hulpdiensten samen In de voorbereiding op eventuele incidenten. Project Waterrand is een samenwerkingsverband, waarin Is gewerkt aan de totstandkoming van beleid en uitvoeringsregelingen voor incidentbestrijding op het water. "Eén en ander heeft geleid tot twee documenten, waarin staat beschreven wie waar verantwoordelijk Is wanneer er een incident plaatsvindt. Zoals dat is vastgelegd voor Incidentbestrijding op het land, is dat nu ook vastgelegd voor op het water", aldus burgemeester Van Gils.
"Een boot in nood heeft twee mogelijkheden: of de KLPD bellen of via de marifoon "Mayday Mayday" roepen. Dan treden er allerlei procedures in werking. Het schip dat het dichtst in de buurt is, is verplicht bijstand te verlenen. Als dat de zeilboot van tante Annie is, dan is die verplicht te vragen: -Kan ik ergens mee helpen-. Zodra de officiële hulpdiensten ter plekke zijn, gaat het commando over op degene die opgeroepen is. Er is een eenhoofdige leiding, net als op het land. Het is niet meer zo, dat wie het eerst aantikt, het commando heeft. De KNRM wordt als officiële hulpdienst opgeroepen en het commando gaat automatisch op de KNRM over als die ter plaatse is. Zodra het incident is afgelopen, is het de taak
van de bergers om het schip weg te halen, in opdracht van Rijkswaterstaat. Het kan zijn dat Rijkswaterstaat daarvoor afspraken maakt met commerciële bergers. Als er op de A27 een ongeluk is gebeurd, komen ook niet alle kraanwagens van Nederland in actie. Er zullen dus zoveel mogelijk convenanten met private partijen worden afgesloten. Het is een heel verschil of er een zeilbootje geborgen moet worden, of een olietanker. Dat is goed beschreven, waarbij de bergers moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen", aldus de burgemeester.
Hurry op het water "In de nieuwe documenten -die begin volgend jaar van start gaan-staat heel duidelijk de commandostructuur vastgesteld", vertelt Jaap Weijermans, sectorcommandant brandweer Gooi-en Vechtstreek. "Er zijn incidenten geweest op kruispunten van meerdere regio's, waar 5 helicopters op af gingen", weet burgemeester Van Gils. "De meerwaarde van de nu opgestelde documenten zit 'm in het grensoverschrijdende. Dat wordt nu doordacht opgepakt: wat is de taak van een ieder? Daarbij gaat het ook om kwaliteitseisen. Wij gaan in zee met de KNRM, omdat die in staat zijn SAR-activiteiten (Search and Rescue) 24 uur per dag uit te voeren. De reguliere hulpdiensten voldoen aan de eisen, dus hoeven er geen externe partijen aangewezen te worden. Omdat dit nu geregeld is, voorkom je dat goed bedoelde initiatieven worden ondernomen door mensen die een aesculaap op hun voertuig plakken en erop af gaan. De regelingen voorkomen hurry op het water. Dat boten over het water gaan sjezen om als eerste bij een schip te zijn, om een paar centen te verdienen. Ik wil niet dat het een wedstrijd op het water wordt. De wet is de wet. Een schip in nood moet bijgestaan worden door een boot in de buurt. Maar als het gaat om een zeilboot die is vastgelopen, dan hoef je niet de maximum snelheid te overtreden. Dat is één van de maatregelen die worden genomen: dat er iedere dag een patrouilleboot op het water zal zijn om op te treden tegen snelheidsovertreders" .
"Eigenlijk wordt de land procedure nu doorgekoppeld naar het water", vat Jaap Weijermans de nieuwe regelingen samen. "Neem als voorbeeld ongevallen op straat. Passanten helpen iemand in nood. Maar zodra de reguliere hulpverleners komen, worden de rood-witte linten gespannen en moeten ze allemaal achter het lint blijven. Een lint spannen wordt op het water wat moeilijk, maar als de hulpdiensten er zijn, dan moet iedereen achter het figuurlijk rood-witte lint".

Bron: De Huizer Courant. 26 nov 2009

Naar welke regeling verwijst de burgemeester nu eigenlijk.. Hij noemt de Samij en hij noemt waterrand ?, waar staat dat dan in de SAMIJ ?
En over welke bepaalde kwaliteitseisen heeft de burgemeester het ?,  en is er een aanbestedingsprocedure geweest ?

Bijzondere uitspraken allemaal..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #11 Gepost op: 3 december 2009, 19:28:49
Maar klopt het ook allemaal. Waar is de rol van de reddingsbrigades. En zoek eens in deze tekst naar het woord "kustwacht"... Die komt niet meer voor, de KNRM heeft nu de "éénhoofdige leiding". Zou de de kustwacht dat al weten, dat ze opgelucht adem kunnen halen omdat ze zich kennelijk hebben teruggetrokken van de Randmeren?
Henk

Inderdaad opvallend dat de kustwacht hier niet 1 keer benoemd wordt!

"Eigenlijk wordt de land procedure nu doorgekoppeld naar het water", vat Jaap Weijermans de nieuwe regelingen samen. "Neem als voorbeeld ongevallen op straat. Passanten helpen iemand in nood. Maar zodra de reguliere hulpverleners komen, worden de rood-witte linten gespannen en moeten ze allemaal achter het lint blijven. Een lint spannen wordt op het water wat moeilijk, maar als de hulpdiensten er zijn, dan moet iedereen achter het figuurlijk rood-witte lint".

Wat een kul verhaal. Als iets niet goed is ,is het wel om het zoals op het land te doen!
Laat de Kustwacht in godsnaam gewoon haar werk doen en coordineren zoals het OPPLAN SAR aangeeft.
Dan is voor iedereen duidelijk wie er de leiding heeft en die bepalen wel of ze een derde partij kunnen gebruiken of niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 3 december 2009, 20:56:16
Ik mis toch echt de burgemeester in onderstaand stuk... ::) ;)


http://wetten.overheid.nl/BWBR0006895/tekst_bevat_kustwacht/geldigheidsdatum_03-12-2009

Artikel 1
Er is een Opsporings- en Reddingsdienst in Nederland, die wordt aangehaald als ‘Search and Rescue’-dienst, dan wel
SAR-dienst.

Artikel 2
De SAR-dienst maakt deel uit van de Kustwacht , ingesteld bij overeenkomst van 26 februari 1987.

Artikel 3
De SAR-dienst is belast met de opsporing en redding van in nood verkerende bemanningen en passagiers van vliegtuigen, schepen en mijnbouwinstallaties binnen het geografische gebied waarvan de grens aan de zeezijde is omschreven in de publikatie SAR 2 circulaire 2 van de Internationale Maritieme Organisatie, zijnde de grens van de Nederlandse exclusieve economische zone, en dat zich aan de landzijde uitstrekt over de Nederlandse kustwateren, de Waddenzee, het IJsselmeer, met inbegrip van de randmeren, en de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Voor incidenten met luchtvaartuigen valt het verantwoordelijkheidsgebied samen met het in het ‘European Air Navigation Plan’ van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) omschreven SAR-gebied (‘Search and Rescue Region’ – SSR).


Artikel 4
De SAR-dienst beschikt voor de uitvoering van de in artikel 3 genoemde taak te allen tijde over:
      a. een gecombineerd aëronautisch en maritiem reddingscoördinatiecentrum (JRCC),
      b. vliegende reddingseenheden, bestaande uit een vliegtuig van Rijkswaterstaat dienst Noordzee en een of meer helikopters van de Koninklijke Marine, en
      c. reddingboten.


Artikel 5
Het kustwacht centrum in Den Helder fungeert als het gecombineerde aëronautisch en maritiem reddingscoördinatiecentrum, bedoeld in artikel 4, onderdeel a, en behoort tot de aangelegenheden waarmee het Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken is belast.


Artikel 6
De directeur Kustwacht centrum is, uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor het functioneren van de SAR-dienst, belast met de coördinatie van de opsporing en redding. Hij stelt hiertoe na overleg met de betrokken diensten en partijen operationele procedures op en legt deze vast in een operationeel plan (OPPLAN-SAR).


Artikel 7
De ministers van Verkeer en Waterstaat en van Defensie stellen vliegende reddingseenheden beschikbaar.


Artikel 8
De directeur Kustwacht centrum verzekert zich van de beschikbaarheid van de in Nederland aanwezige benodigde reddingboten.


Artikel 9
 aanvulling op de in artikel 4 genoemde middelen kan de directeur Kustwacht centrum zich verzekeren van de beschikbaarheid van andere middelen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 3 december 2009, 21:44:43
Tja, daar is ie niet zo vertrouwd mee..


Een van onze opleiders mailde mij de volgende reactie die ik jullie niet wil onthouden (met toestemming uiteraard):



"Ik snap dat het college van Burgemeester en Wethouders de KNRM als officiele hulpdienst aanwijzen omdat zij als enige organisatie 24h garanderen, net als de ambulance diensten op het land. Ze kunnen ook niet anders.

Dat de KNRM opnieuw als officieel is aangemerkt, wil niet zeggen dat er ineens geen andere professionele hulpverleners meer bestaan. Bij bepaalde ongelukken op de weg worden ook specialisten betrokken en de Oude van Dagen met een ritmestoornis heeft baat bij een buurman met een CPR diploma en AED, ook zijn deze hulpverleners niet door B&W aangewezen. De auteur sluit af met een voorbeeld over passantenhulp op straat wat nogal scheef wordt getrokken: als een bekwaam persoon aan het reanimeren is, zal de ambulance broeder met plezier samenwerken in plaats van iemand direct achter het rood witte lint te schreeuwen.

Mijns insziens is er niets nieuws onder de zon. Ik ben alleen erg benieuwd of ze werkelijk dagelijks een patrouillerende boot gaan laten varen. Daarnaast vraag ik me af of die "nieuw opgestelde documenten" over de commandostructuur, naast de hoognodige afspraken over grensoverschrijding, ook expliciet vermelden dat andere partijen gaan worden uitgesloten. Ik voorspel dat ze hier geen uitspraak over doen, waarmee ik de uitspraak van de Burgemeester "dat het nu geregeld is" wel in twijfel durf te trekken. En laat ik maar niet beginnen over de brandweercommandant die roept dat hij de hulp op het land gewoon doortrekt naar het water.. met een rood wit lint zeker.

Onzinnig hardvaren dient gestraft te worden, net zoals de wantoestanden met flitsauto's die Peter R. de Vries onlangs aan de kaak stelde. De oplossing met een dagelijks patrouillerende boot (op kosten van de burger) is voor de Burgemeester denk ik handiger dan een convenant te sluiten met andere professionals dan KNRM en brandweer.

Maar als een niet door B&W benoemde partij adequate hulp verleent dan is het volgens mij nog altijd aan de hulpbehoevende om te bepalen met wie hij uit zee gaat en niet aan B&W.

Om ook flauw / nog flauwer af te sluiten: misschien krijgen we nu een soort Judge Dredd met scheve bek die op het water tegen andere professionals gaat roepen "I am the Law" en dan, om aan de maandelijkse bonnenquota te komen, gauw Tante Annie bekeurd omdat ze te snel naar het bootje van ome Joop ging."


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 3 december 2009, 22:26:06
Ik zou als burgermeester helemaal geen uitspraken doen, zorg dat er 1 organisatie is welke het werk uit kan voeren en indien nodig geeffaciliteer je deze. Zelf zou ik op 1 organisatie inzettern en andere organisaties niet ondersteunen, ook niet tegenwerken. Verder geen publiciteit en op vragen antwoorden dit is de organisatie welke het werk uitvoerd.

De taak licht bij de kustwacht maar de gemeente heeft belang bij een goede uitvoeing.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 3 december 2009, 22:53:06
Het is dus de directeur Kustwacht die namens de gemeente bindende afspraken kan maken... ;) Weer komt de burgemeester niet voor. Wel moet de directeur Kustwacht verantwoording afleggen richting het bevoegd gezag.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0020546/tekst_bevat_ijsselmeer/geldigheidsdatum_03-12-2009

Besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie houdende Instelling van een Kustwacht voor Nederland

Artikel 3
      1.Er is een directeur Kustwacht.
      2.De directeur Kustwacht:
           a. wordt benoemd door de Minister van Defensie, gehoord de Raad voor de Kustwacht;
            b. heeft de dagelijkse leiding over de Kustwacht;
            c. stelt op basis van het Handhavingsplan en het Dienstverleningsplan het Activiteitenplan en Begroting en het Informatieplan Kustwacht op;
            d. draagt zorg voor een doelmatige en doeltreffende uitvoering van de door de Ministerraad opgedragen taken, zoals vastgesteld in het Activiteitenplan en Begroting en binnen de financiële randvoorwaarden daarvan;
            e. legt aan de Raad voor de Kustwacht verantwoording af over de realisatie van het Activiteitenplan en Begroting en stelt hiertoe viermaandelijks een voortgangsrapportage en een jaarverslag op;
            f. geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad voor de Kustwacht ten aanzien van zaken die voor de uitvoering van de taken van de Kustwacht van belang zijn;
            g. adviseert de Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee en de Directeur-generaal Rijkswaterstaat;
            h. volgt met betrekking tot de hem opgedragen taken de aanwijzingen op van de Raad voor de Kustwacht.



Artikel 14
Bij optreden op het gebied van opsporing en redding binnen gebieden die gemeentelijk zijn ingedeeld, functioneert de Directeur Kustwacht, met inachtneming van zijn verantwoordelijkheid voor de operationele coördinatie op zee, onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het betreffende bevoegde gezag.



Artikel 17
      1.De Directeur Kustwacht heeft, overeenkomstig het Activiteitenplan en Begroting, de beschikking over schepen en vliegtuigen met hun bemanningen afkomstig van de betrokken diensten.
      2.De in het eerste lid bedoelde capaciteit aan schepen en vliegtuigen kan alleen dan voor niet-Kustwachttaken ingezet worden wanneer de Directeur Kustwacht heeft aangegeven dat de uitvoering van het Activiteitenplan en Begroting zulks toelaat.
      3.De Directeur Kustwacht kan, ingeval van opsporing en redding, rampenbestrijding, dringend noodzakelijke opsporing van strafbare feiten en incidenten, op eerste aanzegging onmiddellijk de beschikking krijgen over één of meer van de in het eerste lid bedoelde schepen of vliegtuigen. De Directeur Kustwacht legt hierover achteraf verantwoording af aan het Kustwachtdriemanschap.
     4.De Directeur Kustwacht kan met derden (niet zijnde de betrokken diensten) bindende afspraken maken over het aan hem ter beschikking stellen van schepen en vliegtuigen met hun bemanning.
      5.De Directeur Kustwacht bepaalt de wijze waarop de hem ter beschikking staande schepen en vliegtuigen worden ingezet, onverlet de verantwoordelijkheid van de gezagvoerders voor de veiligheid van hun schip dan wel vliegtuig en hun bemanning.
      6.De schepen en vliegtuigen bedoeld in het eerste lid zijn in Kustwachtkleuren geschilderd, respectievelijk zijn voorzien van het Kustwachtlogo. De schepen en vliegtuigen bedoeld in het vierde lid voeren de Kustwachtvlag, onderscheidenlijk zijn van het Kustwachtlogo voorzien.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2009, 00:16:36
Palmpie,

Hieruit volgt lijkt mij dat de burgemeester slechts een voornemen kan hebben en dat de wet (nog) niet toelaat dat de gemeenten deze structuur (zo) op de schop gooien...

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2009, 00:49:45
De uitspraken van B&W lijken mij te gaan over het IBP en de nieuwe wet veiligheidsregio's. Hierin wordt wel degelijk een een onderbouwing gevonden voor deze uitspraken.
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 4 december 2009, 02:02:15
De uitspraken van B&W lijken mij te gaan over het IBP en de nieuwe wet veiligheidsregio's. Hierin wordt wel degelijk een een onderbouwing gevonden voor deze uitspraken.

Jommie, kun je dat wat nader toelichten? Uit welke tekst blijkt dan deze onderbouwing, kun je wat citaten plaatsen? En waaruit blijkt dat de rol van de kustwacht uitgespeeld is, want die wordt niet meer genoemd.  "De KNRM wordt als officiële hulpdienst opgeroepen en het commando gaat automatisch op de KNRM over als die ter plaatse is."

Je weet zelf dat de KNRM nu al het radioverkeer naar het RAC via c2000 een hogere prioriteit toekent dan dat via de marifoon. Ik heb met Gerrit gesproken en die is van mening dat "de Kustwacht de coördinatie blijft uitoefenen, een OSC SAR slechts door de kustwacht aangewezen kan worden, pas wanneer zij dat nodig vindt het commando neemt, dat het niet per definitie een KNRM schip is, maar het meest daarvoor geschikte vaartuig en dat de burgemeester nooit bedoeld kan hebben, wat er nu opgeschreven wordt. Ik vrees inmiddels dat van Gils dat precies wel zo gezegd heeft en het ook zo bedoelt.

"Nieuw is wel" vertelde Gerrit "dat er nu naast een OSC SAR, ook andere OSC's kunnen worden aangewezen. Zoals een OSC verontreiniging oppervlaktewater en OSC berging, geneeskundige bijstand enz.
Voor de rest blijft alles bij het oude."

Het heeft toch wat weg van een macht-spelletje dat gespeeld wordt door onze burgemeester. Maar het oorlogstuig dat hij kan inzetten bij deze strijd is beperkt: Één KNRM boot. Als echt de pleuris uitbreekt ben ik benieuwd of de Seeker, de Meander, de Cobra en de Blizzardt allemaal achter het lint worden gestuurd om toe te kijken zoals de burgemeester het wil, of dat ze ingezet gaan worden door de kustwacht. Ik denk dat iedereen het antwoord wel weet.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2009, 09:42:24
Heeft iemand al technische oplossingen bedacht om een lintje te spannen op het water?  ::) ;D Volgens mij heeft zelfs een ketting De Ruyter niet tegen kunnen houden...  ;D ;D ;D ;D