Namens de bergers Zuidelijke Randmeren is deze mail nog naar de instanties gestuurd:
Het is jammer dat mensen die blijkbaar niet weten hoe het op de weg gaat de hulpverlening op het water gaan organiseren en daarna roepen: "Alles is geregeld, net zoals op de weg".
Het is natuurlijk volkomen ondenkbaar dat een ambulance of brandweerauto een auto met pech of schade gaan wegslepen op de weg. Daar heb je bergers voor.
Bij de hulpverlening op de weg is alles bijzonder goed geregeld, en hebben alle partijen veel en goed contact met elkaar. Iedereen weet wat zijn taak is, en wordt daar ook op afgerekend.
De ambulance is er voor de slachtoffers, de politie voor onderzoek en verkeersregeling de brandweer helpt bij eventuele bevrijding van slachtoffers en bluswerkzaamheden.
De berger sleept de voertuigen af, en wordt hiervoor betaald door de verzekeraar. Uiteraard blijft de ambulance zo snel mogelijk weer beschikbaar voor het volgende incident.
Op het water hebben we helaas te maken met een aantal veel te grote ego's die allemaal denken de wijsheid in pacht te hebben en weigeren constructief met elkaar in overleg te gaan.
Zo is een burgemeester die ook voorzitter is van de plaatselijke KNRM wellicht iets minder onpartijdig en objectief dan wij met z'n allen zouden willen. Dat deze burgemeester ook nog eens van advies wordt voorzien door de vriendin van een vooraanstaand KNRM lid draagt ook niet bij tot een heldere en goede voorstelling van zaken.
Dat de politiek nu, samen met de KNRM, wil dat de reddingboot ook alle bergingswerkzaamheden gaat doen lijkt mij een zeer onverantwoordelijke situatie. Immers zijn er helaas al een aantal voorbeelden van incidenten waarbij de reddingboot aan het bergen was (bootje met motorstoring van A naar B slepen, boot lostrekken van ondiepte e.d.) en de berger maar reddingen heeft verricht omdat deze niet door de daarvoor bestemde reddingsboot konden worden gedaan.
Ook is het een uitgelezen voorbeeld van valse concurrentie. Het is toch heel bijzonder dat een gesubsidieerde reddingboot bergingen gaat verrichten terwijl de berger zijn werk niet meer kan doen. Overigens zijn vrijwel alle boten verzekerd voor sleep en hulpverlening.
De watersporter krijgt dus geen rekening van de berger. Dit in tegendeel tot wat sommige instanties het grote publiek willen laten geloven.
De reddingboten worden bemand door zeer goed opgeleide vrijwilligers. Ze zijn zeer bekwaam in hun taak: Het redden van mens en dier. Als zij zich daar nu bij houden zijn alle problemen uit de wereld. Mens of dier in nood? Meteen een reddingboot erheen.
Motorstoring, bootje vast op ondiepte e.d.? Berger bellen.
Stel je voor dat je zelf een bakkerij hebt, en daar dag en nacht voor gaat en volop investeert in je eigen tent. Op een goed moment komt er pal voor jou winkel een marktkraam met een hoop tam tam en daar wordt, op kosten van de gemeente en donateurs, gratis het lekkerste brood uitgedeeld.
Ik ben benieuwd hoe hier dan op wordt gereageerd. Ik kan mij voorstellen dat dat niet overal in goede aarde valt.
Het belachelijke idee om bepaalde hulpverleners te laten bekeuren en andere door te laten varen komt op mij over als complete willekeur en ik ben zeer benieuwd hoe de rechter hierover denkt. de wet is uitermate duidelijk: Je bent verplicht hulp te verlenen.
Was het allemaal maar echt zoals op de weg. Helaas zal er nog heel wat water door de zee moeten om die situatie te kunnen bereiken. Voor informatie kan je mij altijd benaderen.
Groet,
Simon