Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?

Auteur Topic: Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?  (gelezen 8698 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2009, 11:47:27
Ik zie het helemaal voor me, die landprocedure op het water: rood-wit afzetlint, een agent op een waterscooter die het publiek op afstand houd en de burgemeester die met z'n sloepje polshoogte komt nemen bij het incident ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2009, 15:10:47
Ik blijf het een kromme situatie vinden dat hulpverlening op de randmeren enerzijds een verantwoordelijkheid is van de Kustwacht en dat het anderzijds (als gemeentelijk ingedeeld water) verantwoordelijkheid is van de gemeenten, wat je vervolgens door kunt trekken naar de Veiligheidsregio's.

En welke partij is in deze situatie nou leidend?

Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij zou het een hoop (bestuurlijke) ellende schelen als een keuze wordt gemaakt: óf kustwacht, óf gemeenten cq. veiligheidsregio's.
De partij die het niet wordt, trekt de handen ervan af...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2009, 15:12:11
De uitspraken van B&W lijken mij te gaan over het IBP en de nieuwe wet veiligheidsregio's. Hierin wordt wel degelijk een een onderbouwing gevonden voor deze uitspraken.

Gaat onderstaande plan dan nu weer op de schop of staat de door de burgemeester voorgestelde werkwijze in dit plan?


http://www.veiligheidsregioflevoland.nl/cms/samij/incidentbestrijdingsplan.html

Incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied

In 2008 en begin 2009 heeft de operationele werkgroep van de SAMIJ, met ondersteuning vanuit Waterrand, het incidentbestrijdingsplan IJsselmeer opgesteld. Om te komen tot een breed draagvlak en een werkend plan is ervoor gekozen om alle (uitvoerende) partijen in deze operationele werkgroep te laten deelnemen. Dit zijn onder andere: de 10 veiligheidsregio’s (incl. regionale brandweer, politie en GHOR), RWS, het KWC, de reddingsbrigade, KNRM, Waterschappen en de KLPD) Daarnaast is besloten een consultatieronde houden. In de maand maart 2009 hebben de 40 SAMIJ gemeenten, de 10 veiligheidsregio’s, de provincies en de waterschappen de gelegenheid gekregen hun zienswijze op het plan kenbaar te maken. De opmerkingen uit de consultatieronde worden momenteel geinventariseerd.
 
Uiteindelijke vaststelling van het incident bestrijdingsplan zal plaatsvinden door besturen van de 10 veiligheidsregio. Gezien het voortraject zoals doorlopen is de inzet te komen tot besluitvorming binnen deze regio’s op korte termijn.  

 

Download het Incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied
http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1023686.pdf


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 5 december 2009, 01:01:55
Ik gooi er nog wat leeswerk in voor het Sinterklaas weekend (misschien al eerder geplaatst, maar kon niet alle 45 pagina's terug lezen):\

"Redden op het water wordt ook wel Search and Rescue genoemd (SAR). In aanvulling op internationale afspraken is de verplichte SAR-taak van de Kustwacht uitgebreid met de ruime binnenwateren (het IJsselmeergebied inclusief de randmeren, de Waddenzee en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Stromen). Het redden op deze gemeentelijk ingedeelde wateren blijft onderdeel van de rampenbestrijdingsketen onder verantwoordelijkheid van de burgemeester van de gemeente waar het incident plaatsvindt. Afspraken over reddingsacties met de inzet en betrokkenheid van de Kustwacht op deze wateren moeten dus helder worden vastgelegd" blz 10 Vademecum Incidentbestrijding Op het Water - waterrand uitgave augustus 2009:

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/4874/vademecum_drukversie_los.pdf het hele boekwerkje is trouwens wel aardig om door te lezen en geeft volgens mij een hoop duidelijkheid op de discussie hier.

Daarnaast onderstaande nog insteressant en in het verlengde van bovenstaande (tevens de uitleg voor de vele convenanten die de KNRM/kustwacht op dit moment met veiligheidsregio's afsluiten:
"Vraag over rampenbestrijding: Welke wet regelt de verantwoordelijkheid voor het redden van (strand)drenkelingen?
Antwoord
Ruime binnenwateren als het IJsselmeer, het Deltagebied en de Waddenzee behoren tot gemeentelijk ingedeeld gebied. Dit maakt de gemeente verantwoordelijk voor de hulpverlening op het water. Voor de ruime binnenwateren (én de Noordzee) bestaat ook de SARregeling. Hierin staat dat de Kustwacht verantwoordelijk is voor de zogenoemde Search and Rescue(SAR). Een convenant tussen de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) beschrijft de wijze van samenwerking met de veiligheidsregio’s
voor de SAR en de maritieme hulpverlening op ruime binnenwateren. De veiligheidsregio’s moeten het convenant nog ondertekenen." maart 2009 - NIFV - http://www.nifv.nl/web/show/file/id=157682/filename=NWSBRF_Infopunt_12_2009.pdf/page=58305


En tenslotte deze nog: "
"In de Regeling inzake de SAR-dienst 1994 is opgenomen dat de directeur Kustwacht verantwoordelijk is voor de SAR-acties op de Noordzee. De SAR-dienst is uitgebreid met het werkgebied op de gemeentelijk ingedeelde ruime binnenwateren. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt, via de veiligheidsregio bij WGR, bij welke organisatie het redden op gemeentelijk ingedeelde wateren (SAR-proces) belegd wordt, dus ook op deze ruime binnenwateren." handboek incident bestrijding op water/ kaders - waterrand - blz 19 http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Handboek_Incidentbestrijding_versie_april_2009_Deel_A_01.pdf&t=1256695117&hash=3647531fa6c8096c10e3ae2e34233122

Volgens mij is de discussie dus niet zo ingewikkeld en gaat het vooral om het afstemmen. De actie van de burgemeester van Huizen ligt hiermee volledig in de lijn met het in Waterrand voorgestelde.
[img]/img]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 5 december 2009, 01:35:03
de stukken gaan over het feit dat je moet regelen dat er 'iemand' gaat redden... Nergens staat volgens mij dat het als exclusieve taak geregeld moet worden waardoor je het anderen verbied om te gaan redden. Of is dat wel de achter liggende gedachte van de documenten?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 5 december 2009, 10:12:18
de stukken gaan over het feit dat je moet regelen dat er 'iemand' gaat redden... Nergens staat volgens mij dat het als exclusieve taak geregeld moet worden waardoor je het anderen verbied om te gaan redden. Of is dat wel de achter liggende gedachte van de documenten?

Sterker nog. Ik heb in een héél vroeg stadium reeds aangedrongen bij de commissie Waterrand aandacht te hebben voor het feit dat ook de "passanten" en andere organisaties een bijdrage tot het redden van mens en dier in nood leveren.

Mij werd dan gewezen op het feit dat in de schema's en in de tekst van de regelingen reeds rekening gehouden werd met "anderen".

Je vindt bijvoorbeeld al meteen in het door Erny aangehaalde Vadimecum de volgende opsomming waarmee hij het tegendeel bewijst van wat hij beweert* en dat selectief lezen wel degelijk bestaat:

Uitvoeringsinstanties:

Verkeersposten
Kustwacht
KNRM
Reddingsbrigade Nederland
Overige particuliere organisaties
Scheepseigenaar en kapitein

Dat komt ook in de schema's telkens weer terug: "overige particuliere organisatie met een ondersteunende taak" Er is ruimte en er wordt rekening gehouden met anderen dan de aangewezen organisaties. Die ik wel mis in dit rijtje zijn de bergers.

Terecht werd een paar bladzijden terug ook al eens gewezen op de RESCUE boten ingehuurd voor de beveiliging van wedstrijden, zeilkampen en zeilscholen. Het kan toch niet zo zijn dat als er een harde wind opsteekt en de 60 optimistjes raken in problemen dat dan de rubberbootjes van de instructeurs "achter het lint" gestuurd worden om bewonderend te kijken naar een Gooier, die roepende "I'm the law!" dat zaakje wel even in zijn eentje gaat klaren.
In een stripboek en in de ogen van onze deskundige burgemeester van Gils kan alles. De praktijk is héél anders.




Henk


* Erny legt uit: 'De actie van de burgemeester van Huizen ligt hiermee volledig in de lijn met het in Waterrand voorgestelde'.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 5 december 2009, 15:03:46
Het bericht van Erny is in ieder geval duidelijk antwoord op onderstaande vraag (waarvoor dank).


Ik blijf het een kromme situatie vinden dat hulpverlening op de randmeren enerzijds een verantwoordelijkheid is van de Kustwacht en dat het anderzijds (als gemeentelijk ingedeeld water) verantwoordelijkheid is van de gemeenten, wat je vervolgens door kunt trekken naar de Veiligheidsregio's.

En welke partij is in deze situatie nou leidend?

Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij zou het een hoop (bestuurlijke) ellende schelen als een keuze wordt gemaakt: óf kustwacht, óf gemeenten cq. veiligheidsregio's.
De partij die het niet wordt, trekt de handen ervan af...

Het feit dat de burgemeester regelt dat 'iemand' de zorg uitvoert (middels een convenant), is in lijn met wat Waterrand voorstelt.
Ik denk dat Erny dat bedoelt met zijn laatste zin.

Dat slaat volgens mij niet op het feit dat de burgemeester andere partijen uitsluit (of dat denk te kunnen doen).

Je vindt bijvoorbeeld al meteen in het door Erny aangehaalde Vadimecum de volgende opsomming waarmee hij het tegendeel bewijst van wat hij beweert* en dat selectief lezen wel degelijk bestaat:

En dan bestaat er ook nog zoiets als begrijpend lezen Henk...
(als we toch aan het steken zijn :p )
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 5 december 2009, 15:18:21
Dank Maarten...inderdaad was dat de intentie, maar om henk dan ook maar tevreden te stellen, laatste paragraaf, laatste pagina:

"4.2.2.4 Overige particuliere organisaties
Op het water zijn meerdere particuliere organisaties actief. Zo dragen bergingsmaatschappijen zorg voor het ver-, wegslepen en bergen van schepen die in nood verkeren of hebben verkeerd. Het bergen geschiedt primair in opdracht van de kapitein/scheepseigenaar en secundair kan de overheid opdracht geven tot het bergen van schip en/of de lading. De (rijks)overheid kan met (bergings)maatschappijen waakvlam-overeenkomsten afsluiten. De uitvoering van taken wordt dan onder verantwoordelijkheid van de (rijks) overheid uitgevoerd door andere partijen. In sommige gebieden zijn hierover afspraken gemaakt. Ook zijn er naast de KNRM en de Reddingsbrigade Nederland nog andere hulpverleners op het water actief. Deze zijn niet aangesloten bij de twee eerder genoemde organisaties en verrichten uit eigen naam hulp.
De opdracht tot ondersteuning kan door de kapitein en/of bevoegd gezag (waaronder de nautisch beheerder) worden gegeven. Alle activiteiten op het water vallen onder het toezicht van de nautisch beheerder." handboek incident bestrijding op water/ kaders - waterrand - blz 19 http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Handboek_Incidentbestrijding_versie_april_2009_Deel_A_01.pdf&t=1256695117&hash=3647531fa6c8096c10e3ae2e34233122

zo iedereen blij nu...?  8) gelukkig dat er nog een laatste pagina in het blad zit, maar dit geeft helaas wel de plek aan waarin deze organisaties zich in de hele structuur bevinden, of je dit nu leuk vind of niet, dat is hoe het formeel op papier 'afgeregeld' wordt zodat de diverse overheidsinstellingen afgedekt zijn bij rampen en ongevallen.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 5 december 2009, 15:49:14
Daar ben ik het helemaal mee eens, echter is hier natuurlijk de "maar":

Het is dus helemaal niet "De actie van de burgemeester van Huizen ligt hiermee volledig in de lijn met het in Waterrand voorgestelde'."

Niet volledig, maar tegengesteld. De aktie van de burgemeester is er primair op gericht om HOGE het redden te beletten, vandaar dat wij onder dreiging van deze voorzitter van de KNRM hebben uit moeten wijken naar een andere ligplaats en heeft hij het in de Huizer courant over:  

"Omdat dit nu geregeld is, voorkom je dat goed bedoelde initiatieven worden ondernomen door mensen die een aesculaap op hun voertuig plakken en erop af gaan." Met "voertuig" bedoelt de voorzitter van KNRM Huizen waarschijnlijk "vaartuig".

DAT is wat Franciscus Willem van Gils wil en hij kijkt zwetend of hij wat kan vinden in de de handboeken en regelingen dat zijn doel dient en Erny trapt daarin. Dat bedoel ik met selectief lezen. De burgemeester haalt er alleen uit wat zijn doel dient. Want in dezelfde handboeken staat van alles dat ook wel regelt en ruimte creëert voor andere initiatieven dan de "bevoegde", waarbij ik het onbelangrijk vind op welke pagina dat staat.
Bovendien zijn wij ook bevoegd. Als je ergens toe verplicht bent, ben je ook bevoegd. Automatisch.
Ik lees wat er in Erny's posting staat en dat is niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Er is hier een burgemeester die de SAMIJ gebruikt om te kijken of er iets in staat wat hij kan gebruiken om ons bij de vuilnisbak te kunnen zetten.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 6 december 2009, 21:30:50
Namens de bergers Zuidelijke Randmeren is deze mail nog naar de instanties gestuurd:

Het is jammer dat mensen die blijkbaar niet weten hoe het op de weg gaat de hulpverlening op het water gaan organiseren en daarna roepen: "Alles is geregeld, net zoals op de weg".
Het is natuurlijk volkomen ondenkbaar dat een ambulance of brandweerauto een auto met pech of schade gaan wegslepen op de weg. Daar heb je bergers voor.

Bij de hulpverlening op de weg is alles bijzonder goed geregeld, en hebben alle partijen veel en goed contact met elkaar. Iedereen weet wat zijn taak is, en wordt daar ook op afgerekend.
De ambulance is er voor de slachtoffers, de politie voor onderzoek en verkeersregeling de brandweer helpt bij eventuele bevrijding van slachtoffers en bluswerkzaamheden.
De berger sleept de voertuigen af, en wordt hiervoor betaald door de verzekeraar. Uiteraard blijft de ambulance zo snel mogelijk weer beschikbaar voor het volgende incident.

Op het water hebben we helaas te maken met een aantal veel te grote ego's die allemaal denken de wijsheid in pacht te hebben en weigeren constructief met elkaar in overleg te gaan.
Zo is een burgemeester die ook voorzitter is van de plaatselijke KNRM wellicht iets minder onpartijdig en objectief dan wij met z'n allen zouden willen. Dat deze burgemeester ook nog eens van advies wordt voorzien door de vriendin van een vooraanstaand KNRM lid draagt ook niet bij tot een heldere en goede voorstelling van zaken.

Dat de politiek nu, samen met de KNRM, wil dat de reddingboot ook alle bergingswerkzaamheden gaat doen lijkt mij een zeer onverantwoordelijke situatie. Immers zijn er helaas al een aantal voorbeelden van incidenten waarbij de reddingboot aan het bergen was (bootje met motorstoring van A naar B slepen, boot lostrekken van ondiepte e.d.) en de berger maar reddingen heeft verricht omdat deze niet door de daarvoor bestemde reddingsboot konden worden gedaan.

Ook is het een uitgelezen voorbeeld van valse concurrentie. Het is toch heel bijzonder dat een gesubsidieerde reddingboot bergingen gaat verrichten terwijl de berger zijn werk niet meer kan doen. Overigens zijn vrijwel alle boten verzekerd voor sleep en hulpverlening.
De watersporter krijgt dus geen rekening van de berger. Dit in tegendeel tot wat sommige instanties het grote publiek willen laten geloven.

De reddingboten worden bemand door zeer goed opgeleide vrijwilligers. Ze zijn zeer bekwaam in hun taak: Het redden van mens en dier. Als zij zich daar nu bij houden zijn alle problemen uit de wereld. Mens of dier in nood? Meteen een reddingboot erheen.
Motorstoring, bootje vast op ondiepte e.d.? Berger bellen.

Stel je voor dat je zelf een bakkerij hebt, en daar dag en nacht voor gaat en volop investeert in je eigen tent. Op een goed moment komt er pal voor jou winkel een marktkraam met een hoop tam tam en daar wordt, op kosten van de gemeente en donateurs, gratis het lekkerste brood uitgedeeld.
Ik ben benieuwd hoe hier dan op wordt gereageerd. Ik kan mij voorstellen dat dat niet overal in goede aarde valt.

Het belachelijke idee om bepaalde hulpverleners te laten bekeuren en andere door te laten varen komt op mij over als complete willekeur en ik ben zeer benieuwd hoe de rechter hierover denkt. de wet is uitermate duidelijk: Je bent verplicht hulp te verlenen.

Was het allemaal maar echt zoals op de weg. Helaas zal er nog heel wat water door de zee moeten om die situatie te kunnen bereiken. Voor informatie kan je mij altijd benaderen.

Groet,

Simon