Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?

Auteur Topic: Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?  (gelezen 9111 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 7 december 2009, 00:09:59
De reddingboten worden bemand door zeer goed opgeleide vrijwilligers. Ze zijn zeer bekwaam in hun taak: Het redden van mens en dier. Als zij zich daar nu bij houden zijn alle problemen uit de wereld. Mens of dier in nood? Meteen een reddingboot erheen.
Motorstoring, bootje vast op ondiepte e.d.? Berger bellen.
Henk

Dit is toch iets minder simpel dan het lijkt: de reddingboten worden gealarmeerd door de Kustwacht en/of de RAC's en ook bij motorstoring, bootje vast e.d.
Dus de KNRM boten varen niet in opdracht van de KNRM zelf uit.
De Kustwacht heeft (buiten Zeeland met BST) geen samenwerkings overeenkomst met bergers en zal deze dus ook niet alarmeren.
Verder is en blijft het aan de schipper ,van het schip in de problemen, van wie hij de hulp aan neemt.
Daar zullen de bergers het toch mee moeten doen.

Het blijft overigens fascinerend dat hoewel het Nederlandse Kustwacht SAR gebied ongeveer anderhalf keer de oppervlakte heeft van Nederland zelf, dit forum toch elke keer weer over de randmeren en Huizen gaat...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 7 december 2009, 16:00:07
Dit is toch iets minder simpel dan het lijkt: de reddingboten worden gealarmeerd door de Kustwacht en/of de RAC's en ook bij motorstoring, bootje vast e.d.
Dus de KNRM boten varen niet in opdracht van de KNRM zelf uit.
De Kustwacht heeft (buiten Zeeland met BST) geen samenwerkings overeenkomst met bergers en zal deze dus ook niet alarmeren.
Verder is en blijft het aan de schipper ,van het schip in de problemen, van wie hij de hulp aan neemt.
Daar zullen de bergers het toch mee moeten doen.

Het blijft overigens fascinerend dat hoewel het Nederlandse Kustwacht SAR gebied ongeveer anderhalf keer de oppervlakte heeft van Nederland zelf, dit forum toch elke keer weer over de randmeren en Huizen gaat...

Precies de kern van de zaak, er is dus geen sprake van 1 op 1 met de landsituatie.

En wat betreft de lokatie Randmeren, je noemt Huizen daarbij, maar het betreft het water van het IJ- Gooi- en Eemmeer, omvat dus wel wat meer als alleen Huizen. Huizen heeft nu eenmaal het KNRM station dat zich niets van gemeentegrond aantrekt en HOGE die dat ook niet doet.

HOGE Huizen, maar ook te vinden tussen Lelystad en Urk als het zo uit komt.

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #32 Gepost op: 8 december 2009, 16:41:28
Het blijft overigens fascinerend dat hoewel het Nederlandse Kustwacht SAR gebied ongeveer anderhalf keer de oppervlakte heeft van Nederland zelf, dit forum toch elke keer weer over de randmeren en Huizen gaat...

De Noordzee kan je niet 1-op-1 vergelijken met de Randmeren.
Burgemeesters hebben alleen iets te zeggen over de 1e kilometer. Dat komt
overeen met het werkgebied van de Reddingsbrigades.
Samenwerking tussen Kustwacht, reddingboten, sleepboten en andere private
partijen op de Noordzee verloopt over het algemeen soepel. Mocht er al sprake
zijn van een afzetlintje dan is dat voornamelijk voor de veiligheid en niet om
een bepaalde partij exclusieve reddingsrechten te geven.

Daarnaast is deelname aan dit dit forum is vrijwillig en als zodanig is dit forum
niet representatief is voor hulpverlenend Nederland. Misschien zijn er wel meer locaties waar dit soort problemen spelen maar zitten de betrokkenen niet op dit forum.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 8 december 2009, 17:01:43
goed gesproken weer Ko  8)

Inderdaad is mijn ervaring dat een en ander in beter overleg gaat (ook al zullen er best plaatsen langs de kust zijn waar dat minder is), ik kan alleen voor mijn strandje en dat van de buren spreken. In de regio wordt prettig samengewerkt met de andere hulpdiensten en in overleg inzetten en acties gedaan. (nu hebben wij hier bijvoorbeeld geen particuliere diensten en ook minder diensten, dat maakt het misschien ook wat overzichtelijker en makkelijker).
[img]/img]


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #34 Gepost op: 8 december 2009, 17:43:00
Misschien zijn er wel meer locaties waar dit soort problemen spelen maar zitten de betrokkenen niet op dit forum.

Dat zou kunnen maar ik heb toch sterk de indruk dat de Randmeren en Huizen toch wel een probleem gebied zijn in vergelijking met de rest van Nederlands SAR gebied.
(Alleen omgeving Terschelling-Vlieland-Harlingen is wel eens wat gerommel met bergers maar niet zo'n wantoestand als de randmeren)


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #35 Gepost op: 8 december 2009, 20:26:46
Jommie, kun je dat wat nader toelichten? Uit welke tekst blijkt dan deze onderbouwing, kun je wat citaten plaatsen? En waaruit blijkt dat de rol van de kustwacht uitgespeeld is, want die wordt niet meer genoemd.  "De KNRM wordt als officiële hulpdienst opgeroepen en het commando gaat automatisch op de KNRM over als die ter plaatse is."

http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Vademecum_drukversie_los.pdf&t=1252178551&hash=6d540afc36e132021631602844c751eb

quote Handboek incidentbestrijding op het water (zie site waterrand)
2.2.1 Oplossing voor “verschillende soorten meldkamers hebben
een rol”
Cruciaal binnen het proces Melding & Alarmering zijn de meldkamers en verkeersposten.
Het proces dient dusdanig ingericht te zijn, dat meldingen van incidenten bij
de meldkamer of verkeerspost binnenkomen en dat vervolgens de benodigde hulpverleningsdiensten
worden gealarmeerd. De meldkamers fungeren hiermee als een ‘spin
in het web’. Bij een incident op het water kunnen in de startfase verschillende verbindingsen
meldkamers betrokken zijn:
• Landelijke 112-centrale in Driebergen
• Regionale Gemeenschappelijke Meldkamers (GMK)
• Operationeel Centrum KLPD (OC KLPD)
• Verkeersposten nautisch beheerder (VP)
• Kustwachtcentrum (KWC)12
Opgemerkt wordt dat in dit Handboek alle bovenstaande centrales voor de eenduidigheid
worden aangemerkt als “meldkamer”, ondanks de verschillende kenmerken en
verschijnings vormen.

12 Het Kustwachtcentrum voert de SAR-taak uit voor de Noordzee op grond van internationale wetgeving.
Tevens is het KWC actief op de ruime binnenwateren; over deze SAR-taak dienen afspraken te worden
vastgelegd met de betreff ende veiligheidsregio’s.
unquote

Kijk ook maar eens op pagina 40 van dit handboek. Daar staat het schema hoe de interactie is tussen de diverse partijen.

De rol van de kustwacht wijzigt niet en wordt op termijn zelfs uitgebreid met een SAR-Liaison in het Copi indien dit wordt ingesteld vanaf grip 1 en bij grip 0 blijven wij gewoon doen wat we altijd doen. Echter volgens de wet veiligheidsregio is het zo dat de veiligheidsregio afspraken kan maken wie voor hen de hulpverlening op het water verricht. Dat is ook de reden dat er convenanten worden getekend tussen KNRM/Kustwacht/Veiligheidsregio. Op het gemeentelijk ingedeeld gebied (lees veiligheidsregio) bepaalt de burgemeester(s) aan wie ze deze taak uitbesteden.
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #36 Gepost op: 8 december 2009, 20:33:23
http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Vademecum_drukversie_los.pdf&t=1252178551&hash=6d540afc36e132021631602844c751eb

quote Handboek incidentbestrijding op het water (zie site waterrand)
2.2.1 Oplossing voor “verschillende soorten meldkamers hebben

Aanvulling:

“De primaire verantwoordelijkheid voor het redden van mens en dier op gemeentelijk
ingedeeld water maakt onderdeel uit van de brandweerzorg en ligt derhalve bij het college
van burgemeester en wethouders. Dit geldt zowel in de huidige wetgeving als in het wetsvoorstel
veiligheidsregio’s. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt bij wie de taak van
het redden in een voorkomend geval belegd wordt: bij de (regionale) brandweer, de Kustwacht
of mogelijk een andere (particuliere) partij. Het ligt voor de hand dat daarbij gebruik wordt
gemaakt van de daarvoor het best toegeruste organisatie. De veiligheidsregio kan hierover
met de Kustwacht als crisispartner afspraken maken. Over deze inzet en de coördinatie
ervan worden in de voorbereiding afspraken gemaakt en procedures vastgesteld. Dit wordt
vastgelegd in het regionaal crisisplan dat het bestuur van de veiligheidsregio ingevolge artikel
14 van het wetsvoorstel dient te vast te stellen.” (…) “Het wetsvoorstel veiligheidsregio’s brengt
geen wijzigingen in de verhouding tot de Wet bestrijding ongevallen Noordzee ten opzicht
van de huidige situatie met de Wet rampen en zware ongevallen. Bij de rampenbestrijding
in het gemeentelijk ingedeeld gedeelte van de Noordzee wordt ingevolge de Wet bestrijding
ongevallen Noordzee afgeweken van het systeem waarbij het zwaartepunt van de bestrijding
bij de lokale overheid ligt. Op de Noordzee blijft voor de coördinatie de minster van Verkeer en
Waterstaat verantwoordelijk, die bij de uitvoering moet handelen in overeenstemming met
de ministers die het mede aangaat. Dit is de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
indien latere overheden zijn betrokken.”

De taak tot het redden van mens en dier op gemeentelijk ingedeeld water is dus
onderdeel van de brandweerzorg (cf. de Brandweerwet 1985 en het wetsvoorstel
veiligheidsregio’s) waarbij (onderdelen van) die brandweerzorg, zoals SAR, aan een
andere partij overgedragen kan worden. Via aanvullende afspraken, bijvoorbeeld via een
incident bestrijdingsplan, en vastgelegd in het regionaal crisisplan (art. 14), kunnen dus
ook andere partijen dan de brandweer door het bevoegd gezag als SAR-verantwoordelijke
worden aangewezen, zoals de Kustwacht of de nautisch beheerder.
Uitgangspunt in dit Handboek is dat het aantal vertegenwoordigers van de waterpartijen
in de operationele en bestuurlijke teams zoveel mogelijk wordt beperkt. Als er een waterbeheerder
is met verantwoordelijkheid voor zowel het nautisch verkeersmanagement,
het beheer van de waterkwaliteit als het beheer van de waterkwantiteit en waterkeringen,
dan wordt in ieder team volstaan met 1 vertegenwoordiger voor deze waterprocessen te
weten:
• Eén OvD-Water- en scheepvaartzorg (OvD-W)19 in het CoPI
• Eén vertegenwoordiger van het Actiecentrum Water in het C-ROT
(Algemeen Commandant20)
• Eén vertegenwoordiger van de waterbeheerder (of bij meerdere bevoegde gezagen,
meerdere vertegenwoordigers) in het G/RBT; afhankelijk van de locatie van het incident
kunnen dat bijvoorbeeld zijn:
- de HID (namens RWS)
- de dijkgraaf (namens Waterschap)
- de gedeputeerde (namens provincie als waterbeheerder)
de wethouder (namens de gemeente als waterbeheerder)
- de (Rijks)havenmeester

Op de wateren waar de Kustwacht is aangewezen als SAR-verantwoordelijk geldt dat zij bij
de dagelijkse zorg (tot de opschaling naar GRIP) fungeren als operationeel verantwoordelijke
(als OvD) voor het monodisciplinaire SAR-proces. Bij GRIP 1 en hoger is er een OvD-W
van de waterbeheerder in het CoPI aanwezig en stemt deze het SAR-proces af met de
Kustwacht.
In deze gebieden zal er een verbinding tussen het C-ROT en de Kustwacht worden
ingericht via het Actiecentrum Water en scheepvaart. Deze verbinding wordt
onderhouden door een liaison vanuit het Kustwachtcentrum in het actiecentrum.

Gekopieerd uit het onderdeel leiding en coordinatie van het betreffende handboek.

Henk, voldoet aan de verwachtingen?
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 8 december 2009, 21:14:52
Ja Ron, ik ben voor een gedeelte betrokken geweest bij het ontwerp en de aanbevelingen. Ik vind dat het er mooi uitziet en de kans kleiner wordt dat situaties in het verleden waarbij niet duidelijk was wie waar de leiding over had zich herhalen. Dank voor de uitgebreide informatie.

Op een punt botst het dus nog: de kustwacht zal alle middelen inzetten die tot een succesvolle redding kunnen leiden. Onze burgemeester is daar wat meer terughoud in. Die spant rood wit afzetlint om te voorkomen dat onbevoegden (anders dan de KNRM, want alleen die wordt bevoegd verklaard) meedoen aan een aktie.

Het is eigenlijk maar welke landsituatie en welke water situatie je één op één wil overzetten. (in Amerika is het dood normaal dat iedereen mee helpt bij het doorzoeken van het bos naar een verdwenen kind)

De bewering dat het publiek op afstand gehouden moet worden staat haaks op allerlei overheids-spotje als zesminuten.nl en "die pet past ons allemaal" waarbij het publiek juist opgeroepen wordt initiatieven te ontplooien en toch niet alles op het bord van de overheid te leggen.

Daarbij komt dat ik nog niet meegemaakt heb, anders dan bij een langdurige zoekaktie dat er succesvol opgeschaald werd binnen 40 minuten. Dat betekent in de praktijk dat het meeste al opgelost zal zijn of naar het stadium "bergen".

Ik zie grote, onoplosbare problemen bij het één op één overzetten van de situatie van het land naar het water. Gelukkig stelt mij gerust dat beneden grip 1 de kustwacht de controle behoudt en dat zal dus in de praktijk betekenen dat er door ons niet meer meegedaan zal worden aan zoekakties en inzetten van grip 1 en hoger, dan treedt de landsituatie in en nemen we plaats achter het lint.

Komen we dan toevallig iets tegen zullen we ons uiterste best doen om ons kunstje te doen en mochten we met een reanimatie met zuurstof en AED bezig zijn, zullen we zonder morren deze reanimatie stoppen en het slachtoffer aan de KNRM overhandigen zodat die vol gas naar de ambulance kunnen.

Maar dat is niet altijd dezelfde situatie als op het land weet ik, bij een reanimatie kort geleden mocht ik daar gewoon mee doorgaan terwijl de ambupleeg zijn spullen klaar maakte...

Op het water ben je als passant dus mooi van de verantwoording ontheven. Je gaat niet direkt meer ergens op af, maar vraagt zachtjes "Annie, kan ik misschien ergens mee helpen? " Krijg je geen antwoord dan heb je je best gedaan toch?  En eigenlijk wil die burgemeester al helemaal niet dat je je ergens mee bemoeit, dus laat ze het fijn oplossen met hun lint.  En eenmaal achter het lint gestuurd kan die marifoon  mooi uit, wel zo rustig.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 8 december 2009, 21:32:47
Ik moet de burgemeester wel prijzen om zijn moed....  ;D Het eerste slachtoffer dat gered had kunnen worden door passanten maar die dat niet mochten, en zich daaraan hielden, zullen waarschijnlijk wel een hoge politiek prijs opleveren voor de burgemeester... :-X Misschien mag hij zelfs wel bij de aanhang van het koninklijk huis op bezoek komen omdat uit te leggen...  ;) :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 9 december 2009, 13:11:49
Ik moet de burgemeester wel prijzen om zijn moed....  ;D Het eerste slachtoffer dat gered had kunnen worden door passanten maar die dat niet mochten, en zich daaraan hielden, zullen waarschijnlijk wel een hoge politiek prijs opleveren voor de burgemeester... :-X Misschien mag hij zelfs wel bij de aanhang van het koninklijk huis op bezoek komen omdat uit te leggen...  ;) :-X

Tijd voor een slotje, voor er nog meer koppen gaan rollen....? :-X



Gesprekken over voortijdig vertrek van Huizer burgemeester Van Gils

DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN - De positie van de Huizer burgemeester, Frans-Willem van Gils, staat onder zware druk.
Naar verluidt zijn er gesprekken over een tussentijds vertrek.
Uit de schaarse berichten die naar buiten sijpelen blijkt dat hem een mogelijkheid is geboden om Huizen
zonder gezichtsverlies te verlaten.
De burgemeester krijgt in die constructie royaal de tijd een andere werkkring te vinden. Die oplossing
heeft Van Gils afgewezen. Hij zou een advocaat in de arm hebben genomen en nu inzetten
op een vertrekpremie, met uiteraard stevige financiële consequenties voor Huizen.
Een dezer dagen zou er weer een gesprek plaatsvinden. De impasse kan er toe leiden dat er
tijdens de eerstvolgende raadsvergadering, op 17 december, een motie van wantrouwen ter tafel komt.
Er is diverse malen een evaluatiegesprek gehouden met de in 2006 aangetreden burgemeester.
Leden van de functioneringscommissie, onder voorzitterschap van Carel Bikkers, hullen zich in stilzwijgen.
Een paar maanden geleden was er een bijeenkomst in Hilversum waarbij ook de toenmalige commissaris
van de Koningin Harry Borghouts aanwezig was.

Het botert al enige tijd niet tussen Van Gils enerzijds en college- en raadsleden anderzijds.
Een paar maanden geleden kwam een conflict tussen Van Gils en de wethouders aan de oppervlakte.
Waarover dat ging is onduidelijk.
Wel verscheen er een sussende verklaring dat de gelederen waren gesloten. Van Gils doet nu alleen nog de hem
bij wet toegewezen taken. Een jaar geleden deed hij afstand van de portefeuille economische zaken,
die sindsdien wordt beheerd door de drie wethouders gezamenlijk.

Daarnaast roept Van Gils ook binnen het ambtelijk apparaat weerstand op. Enkele ambtenaren zijn langdurig ziek
of zitten inmiddels op een andere plek. Slecht gevallen is ook zijn 4 meitoespraak, die hij volgens critici vooral
gebruikte om zichzelf te profileren.
 
De burgemeester wil niet inhoudelijk reageren. "Ik ben hierdoor geraakt, ook door de suggestie die er achter zit.
Ik ervaar dit als zeer beschadigend."

Uit "de Gooi- en Eemlander" van 9 december 2009

Henk