http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Vademecum_drukversie_los.pdf&t=1252178551&hash=6d540afc36e132021631602844c751eb
quote Handboek incidentbestrijding op het water (zie site waterrand)
2.2.1 Oplossing voor “verschillende soorten meldkamers hebben
Aanvulling:
“De primaire verantwoordelijkheid voor het redden van mens en dier op gemeentelijk
ingedeeld water maakt onderdeel uit van de brandweerzorg en ligt derhalve bij het college
van burgemeester en wethouders. Dit geldt zowel in de huidige wetgeving als in het wetsvoorstel
veiligheidsregio’s. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt bij wie de taak van
het redden in een voorkomend geval belegd wordt: bij de (regionale) brandweer, de Kustwacht
of mogelijk een andere (particuliere) partij. Het ligt voor de hand dat daarbij gebruik wordt
gemaakt van de daarvoor het best toegeruste organisatie. De veiligheidsregio kan hierover
met de Kustwacht als crisispartner afspraken maken. Over deze inzet en de coördinatie
ervan worden in de voorbereiding afspraken gemaakt en procedures vastgesteld. Dit wordt
vastgelegd in het regionaal crisisplan dat het bestuur van de veiligheidsregio ingevolge artikel
14 van het wetsvoorstel dient te vast te stellen.” (…) “Het wetsvoorstel veiligheidsregio’s brengt
geen wijzigingen in de verhouding tot de Wet bestrijding ongevallen Noordzee ten opzicht
van de huidige situatie met de Wet rampen en zware ongevallen. Bij de rampenbestrijding
in het gemeentelijk ingedeeld gedeelte van de Noordzee wordt ingevolge de Wet bestrijding
ongevallen Noordzee afgeweken van het systeem waarbij het zwaartepunt van de bestrijding
bij de lokale overheid ligt. Op de Noordzee blijft voor de coördinatie de minster van Verkeer en
Waterstaat verantwoordelijk, die bij de uitvoering moet handelen in overeenstemming met
de ministers die het mede aangaat. Dit is de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
indien latere overheden zijn betrokken.”
De taak tot het redden van mens en dier op gemeentelijk ingedeeld water is dus
onderdeel van de brandweerzorg (cf. de Brandweerwet 1985 en het wetsvoorstel
veiligheidsregio’s) waarbij (onderdelen van) die brandweerzorg, zoals SAR, aan een
andere partij overgedragen kan worden. Via aanvullende afspraken, bijvoorbeeld via een
incident bestrijdingsplan, en vastgelegd in het regionaal crisisplan (art. 14), kunnen dus
ook andere partijen dan de brandweer door het bevoegd gezag als SAR-verantwoordelijke
worden aangewezen, zoals de Kustwacht of de nautisch beheerder.
Uitgangspunt in dit Handboek is dat het aantal vertegenwoordigers van de waterpartijen
in de operationele en bestuurlijke teams zoveel mogelijk wordt beperkt. Als er een waterbeheerder
is met verantwoordelijkheid voor zowel het nautisch verkeersmanagement,
het beheer van de waterkwaliteit als het beheer van de waterkwantiteit en waterkeringen,
dan wordt in ieder team volstaan met 1 vertegenwoordiger voor deze waterprocessen te
weten:
• Eén OvD-Water- en scheepvaartzorg (OvD-W)19 in het CoPI
• Eén vertegenwoordiger van het Actiecentrum Water in het C-ROT
(Algemeen Commandant20)
• Eén vertegenwoordiger van de waterbeheerder (of bij meerdere bevoegde gezagen,
meerdere vertegenwoordigers) in het G/RBT; afhankelijk van de locatie van het incident
kunnen dat bijvoorbeeld zijn:
- de HID (namens RWS)
- de dijkgraaf (namens Waterschap)
- de gedeputeerde (namens provincie als waterbeheerder)
de wethouder (namens de gemeente als waterbeheerder)
- de (Rijks)havenmeester
Op de wateren waar de Kustwacht is aangewezen als SAR-verantwoordelijk geldt dat zij bij
de dagelijkse zorg (tot de opschaling naar GRIP) fungeren als operationeel verantwoordelijke
(als OvD) voor het monodisciplinaire SAR-proces. Bij GRIP 1 en hoger is er een OvD-W
van de waterbeheerder in het CoPI aanwezig en stemt deze het SAR-proces af met de
Kustwacht.
In deze gebieden zal er een verbinding tussen het C-ROT en de Kustwacht worden
ingericht via het Actiecentrum Water en scheepvaart. Deze verbinding wordt
onderhouden door een liaison vanuit het Kustwachtcentrum in het actiecentrum.
Gekopieerd uit het onderdeel leiding en coordinatie van het betreffende handboek.
Henk, voldoet aan de verwachtingen?