GRIP 2 Zeer grote brand varkensbedrijf - Leunen 9-12-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand varkensbedrijf - Leunen 9-12-2009  (gelezen 10204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 11 december 2009, 16:16:03
je formuleert het alsof wij daar allemaal niet aan dieren denken
met 'daar' bedoel ik dat bedrijf, ik weet niet wie jij onder 'wij' verstaat?  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #41 Gepost op: 11 december 2009, 16:16:33
de mensen die daar wonen of geboren zijn
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 11 december 2009, 16:20:13
ik geloof toch niet dat ik ergens een link heb gelegd naar enig ander persoon dan de betreffende varkenshouder M. van K. te L. zelf  ???
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 11 december 2009, 16:25:10
...geeft wel weer aan hoe er over dieren gedacht wordt daar.  :( :-X

Hoe koop jij je vlees in de supermarkt... Diervriendelijk gefokt met een kiloprijs van 10 euro... of een massaproductie voor 2 euro de kilo? ;) :)


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #44 Gepost op: 11 december 2009, 16:30:35
En daarnaast:
Als je niet tegen bloed kan moet je geen SEH doen enals je je heel erg aan dieren hecht geen varkensmester...Dat wil niet zeggen dat je geen gevoel voor dieren hebt. Zonder gevoel voor dieren kun je ook geen varkenshouder zijn....

Dingen zijn soms anders dan ze op het eerste gezicht lijken in de media.

Wie een kind vaccineert  :'(, maakt zich toch ook niet schuldig aan mishandeling? Ik heb toch heel wat huilende kinderen gezien in de media. Niet huilende kinderen zijn er natuurlijk ook, maar die zijn niet mediageniek/zielig.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #45 Gepost op: 11 december 2009, 16:45:35
Zoals ik ook al bij het topic over de brand zelf heb uitgelegd, kan een varkensmester niet bij ieder dier dat naar de slachter gaat, gaan staan huilen.
Dat zegt echter niets over hoe vriendelijk hij met dieren omgaat. De journalist heeft ervoor gekozen om iets over de economische schade te melden. Die schade bestaat uit de stal en uit de waarde van de dieren.

De journalist vermeldt niets over de diervriendelijkheid.

Het lijkt mij niet juist om de boer te veroordelen omdat de journalist vergeet te vragen naar het gevoel van de varkenshouder. Reken maar dat het hard aankomt als je je beesten voor je ogen ziet verbranden en je kan niets doen. Reken maar dat tot in de verre omtrek alle veehouders geschokt zijn over het gebeuren. Niemand wil dieren levend laten verbranden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die helemaal geen vlees eten of bezwaren hebben tegen grootschalige veehouderij.
Enige compassie met de veehouder is meer op zijn plaats dan meteen in een anti-bio-industrie reflex schieten en de man op dit moment een trap na geven.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 11 december 2009, 18:50:47
Vreemd hoe iedereen hier meteen zijn (verkeerde) conclusies trekt!  ;)

Eerst iemand die de conclusie trekt dat ik 'iedereen' 'daar' over 1 kam scheer, terwijl ik alleen reageer op de reactie van de varkenshouder. en dan T4tinus, je haalt er de meest uiteenlopende niet ter zake doende vergelijkingen bij over bloed op de SEH, huilende kinderden die gevaccineerd worden, om vervolgens te eindigen in een ' anti-bio-industrie reflex'
???    

Om even helderheid te scheppen, het enige wat mij meteen opviel in het hele verhaal was dat die varkenshouder zich druk maakt dat zijn brandklasse I stal is afgebrand en dat hij daardoor 120.000 euro misloopt.

Buiten het feit dat dit waarschijnlijk toch allemaal wel verzekerd is, ben ik van mening dat je deze maatregelen toch in eerste instantie neemt voor het welzijn van die dieren. Dat ze (diervriendelijk) geslacht moeten worden, dat is begrijpelijk, heb ik ook niets op tegen, maar levend verbranden is natuurlijk verschrikkelijk, voor mens en dier.

Het kan inderdaad uit zijn verband gerukt zijn in het stukje, maar of het nou die veehouder is of de verslaggever, ik zou me in dit geval even alleen druk maken om het feit dat die dieren op een gruwelijke manier om het leven zijn gekomen, dat geld betaald de verzekering uiteindelijk wel. Ik vond het dus niet gepast dat juist alleen over de economische schade wordt gesproken "Tja, vannacht zouden duizend varkens naar de slachterij gaan. Dat zijn toch zeker 120.000 euro.", vandaar mijn reactie.
 
en Palmpie, to be truly honest, gewoon voor 2 euro de kilo uit de supermarkt dus...  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #47 Gepost op: 11 december 2009, 22:09:08
/???
Vreemd, ik meen dat mijn tweede felle reactie in een ander topic stond. Namelijk in het brandpreventieforum over hoe het mogelijk is dat een brandklasse 1 gebouw als deze varkensstal kan afbranden http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34870.0.html

Ik reageerde daar op iemand anders wiens off-topic reactie ik niet meer kan vinden op dat topic.
Of ik heb een zeer ernstige bedieningsfout gemaakt. Is het denkbaar dat mijn reactie verplaatst is?

De opmerkingen over de "anti-bio-industriereflex" en het gebrek aan compassie was dus zeker niet tegen een van de gespreksgenoten in dit topic bedoeld.
 ???/

Live, ik ben het inderdaad met je eens dat het vreemd lijkt dat er niets in het stuk staat over het gevoel van de varkensboer bij het levend verbranden van zijn dieren.

Ik kan me indenken dat hij helemaal niet over zijn gevoel kan praten in het stadium waarin met hem gesproken is...

Dan blijft alleen de realistische vraag over voor de journalist hoe groot de schade is. Daar komt geen gevoel aan te pas en daar kan de boer wel over praten. De stal is nieuw en kostte een miljoen.
Een varkensmester begint met een stal vol biggen van 40 euro per stuk. De waarde van de levende have is dan dus 40.000 euro. Om te berekenen hoe groot de schade is aan de have moet de varkenboer zich eerst realiseren waar hij in de cyclus zit. Vandaar de opmerking over het slachten, alvorens het bedrag van 120.000 euro mee te delen.