AVPU-score

Auteur Topic: AVPU-score  (gelezen 24035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2004, 21:48:59
Daar kan ik jou dan alleen maar weer gelijk in geven. Maar ik ben het even kwijt... hebben we het hier over EHBO of over ambulancehulpverlening? ???
Volgens mij loopt het nu allemaal op een wat vreemde wijze door elkaar heen. :-\

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2004, 09:21:56
Precies in de ehbo gaat het niet over emv. In mijn tijd was avpu zelf niet bekend. Inmiddels staat die wel in de 23e druk begrijp ik.
Als EHV is het natuurlijk handig als je bij de melding aan de CPA de avpu-score kunt meegeven.
De emv zal de amblancepleeg toch zelf willen stellen. Bovendien als je echt een slachtoffer hebt met lage emv-scores dan heb je je handen vol als EHV.

Rader

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 30 maart 2004, 12:44:55
Precies in de ehbo gaat het niet over emv. In mijn tijd was avpu zelf niet bekend. Inmiddels staat die wel in de 23e druk begrijp ik.
Als EHV is het natuurlijk handig als je bij de melding aan de CPA de avpu-score kunt meegeven.
De emv zal de amblancepleeg toch zelf willen stellen. Bovendien als je echt een slachtoffer hebt met lage emv-scores dan heb je je handen vol als EHV.

Rader

Staat helemaal geen AVPU in het OK-boekje. EHBO-ers worden hiermee helemaal niet bekend gemaakt. De lijntjes tussen bij bewustzijn, verminderd bewustzijn, bewusteloos en diep bewusteloos naar de AVPU werden door EHBO-er zelf getrokken. Wel creatief trouwens. Maar heb het met een EHBO-er over een AVPU-score en hij zal je met grote vragende ogen aankijken. ;)

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #33 Gepost op: 30 maart 2004, 14:14:15
Of de ehbo er moet de HOC gedaan hebben.
Dan weet ie waar het over gaat :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 30 maart 2004, 14:35:10
En dat heb ik !!  ;D ;D ;D
Ik heb zelfs een kaartje op zak waarmee je zou kunnen veronderstellen dat ik een RTS kan bepalen.  ;)

Rader

Ridder Pim

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 30 maart 2004, 19:24:18
Als jij dat kaartje op zak hebt, ga ik er zelfs vanuit dat je een RTS kunt bepalen!!  ;D

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2004, 08:31:43
Mag ik dan jouw tensiemeter even lenen, want die heb ik niet op zak. ;D

Rader

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2004, 14:17:50
Jorrin,

Natuurlijk is dat onzin van de bovenste plank.

Ik reageerde in de eerste plaats op de opmerking dat AVPU zinnig in de EH zou zijn.

De opmerking over de neurologen sloeg meer op het feit hun technieken aangepast moeten zijn aan hun vaardigheden en het feit dat ze het sporadisch moeten toepassen. Dus geen EMV-score maar AVPU.

Ik denk dat het bepalen van de EMV-score ook valt en staat met de ervaring van de hulpverlener.
In de stress van de ongevalssituatie zal een EHV in mijn ogen geen betrouwbare score kunnen afgeven.

Je opmerking dat de EHV niet weet wat AVPU betekent zegt meer over zijn kennis van vaktermen, dan over het wel of niet beheersen van de techniek.

Vraag de gemiddelde EHV  wat een "coronaire insufficiëntie" is en ben niet verbaasd dat hij niet weet dat het daarbij om een hartaanval gaat.

Dat geldt ook voor de AVPU. Leg de proffesionele AVPU maar eens naast het vaststellen van het bewustzijn in het EH boekje.

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 31 maart 2004, 23:15:11
Jorrin,

Dat geldt ook voor de AVPU. Leg de proffesionele AVPU maar eens naast het vaststellen van het bewustzijn in het EH boekje.

Ik zei niet voor niets dat ik het wel creatief gevonden vond. ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 31 maart 2004, 23:48:02
Als je het niet verder verteld, het is geen creativiteit van mij, maar de schrijvers hebben dat bewust zo gedaan. ::)