Politie stopt met opnemen blikschade

Auteur Topic: Politie stopt met opnemen blikschade  (gelezen 8732 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Gepost op: 10 december 2009, 09:28:06
bron: http://www.nu.nl/binnenland/2140997/politie-stopt-met-opnemen-blikschade.html


DEN HAAG - De politie komt vanaf 1 januari niet meer naar alle ongelukken waar alleen sprake is van lichte blikschade. Bij een groot deel van de gevallen moeten weggebruikers voortaan zelf de schadeformulieren invullen.
 
Een woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen heeft dit bericht van de NOS donderdag bevestigd.
De politie wil met de nieuwe richtlijn een einde maken aan de willekeur binnen de korpsen. ''Sommige korpsen rukken nog wel uit, andere niet'', stelt de zegsman.
''We willen daar graag wat eenduidigheid in aanbrengen.''

Zelfredzaamheid

Bovendien stelt de politie dat in dit soort simpele gevallen ''best een beroep kan worden gedaan op de zelfredzaamheid van de burger''.
Bij grotere blikschade, of als er onenigheid is tussen twee gebotste automobilisten, komt de politie overigens nog wel naar de plaats van het ongeval.
De ANWB vindt het goed dat er een landelijke richtlijn komt, zodat in alle regio's een eenduidig beleid wordt gevoerd. Maar de automobilistenclub is bang dat de politie de zelfredzaamheid van de burger overschat.

''Na een ongeval zijn veel mensen even de weg kwijt'', stelt een zegsman. ''Dan is niet iedereen even goed in rationeel nadenken en handelen.''


Tips

De ANWB gaat op zijn website tips zetten die automobilisten door het invullen van schadeformulieren heen moeten helpen. ''Het is bijvoorbeeld heel slim om met je mobieltje een paar foto's te maken'', adviseert de woordvoerder.
Ook pleit de organisatie samen met de Bond van Verzekeraars voor een grondige evaluatie van de nieuwe richtlijnen na een proefperiode.




Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2009, 14:11:53
Onzin dit, ik werk op een plaats waar we rustig de tijd hebben dit op papier te zetten.. hebben we een andere melding dan is het een kwestie van zelfredzaamheid anders kunnen we er prima mee helpen.
"waakzaam en dienstbaar" toch?  ;)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2009, 14:42:36
Dit gaat alleen over de aanrijding waarbij de schuldvraag of toedracht door beide wordt gedeeld op het moment dat er een conflict is tussen beide zullen we heus wel er naar toe worden gestuurd.

Ik moet wel eerlijk zijn dat bij de blik aanrijding ik ook niet meer een VOR opmaak. Doe dit alleen nog maar bij de aanrijding waarbij beide niet uitkomen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2009, 15:22:20
Onzin dit, ik werk op een plaats waar we rustig de tijd hebben dit op papier te zetten.. hebben we een andere melding dan is het een kwestie van zelfredzaamheid anders kunnen we er prima mee helpen.
"waakzaam en dienstbaar" toch?  ;)

Ja bij jullie wel ...
Bij mij zijn 4 a 5 aanrijdingen zonder letsel in één dienst geen uitzondering. Én daar moet wél een reg. set voor opgemaakt worden.
Ik zie het dan ook als een welkome boodschap.
Werk voor de verzekeringsmaatschappij'en doen heeft ook weinig tot géén zin :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2009, 15:24:37
Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens. In 9 van de 10 gevallen kom je ter plaatse bij zo'n aanrijding en dan zie je dat men het ook makkelijk zelf had kunnen regelen. Ik had dan misschien wel belangrijkere zaken kunnen doen. Leuk inderdaad in een rustig dorpje dat de collega's zelfs nog het Europees schade formulier invullen voor de betrokkenen maar dat is natuurlijk totaal geen politie taak in mijn ogen. Nu moet ik zeggen dat in BVH het opnemen van een aanrijding veel meer tijd kost dan voorheen in BPS en dus 9 van de 10 collega's er ook voor kiest om de betrokkene het zelf te laten regelen en geen setje meer op te maken in het systeem. Dit kost gewoon te veel tijd. Ben wel van mening dat we nog wel altijd ter plaatse moeten komen. Dit om te controleren of de bestuurder in het bezit is van een geldig rijbewijs, er geen alcohol in het spel is, de voertuigen verzekerd zijn en om te kijken of er geen sprake is van andere strafbare feiten.
Geen strafbare feiten dan kunnen wij weer met vervolg en kunnen de betrokkenen zelf het schade formulier invullen.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2009, 15:26:59
Totdat 2 ouderen/snuggere/zenuwachtige personen met elkaar in aanrijding komen. Stappen uit, proberen samen het schadeformulier in te vullen zonder eerst de voertuigen te verplaatsen. En daar sta je dan 3 kwartier achter....  :-X


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2009, 15:32:18
Totdat 2 ouderen/snuggere/zenuwachtige personen met elkaar in aanrijding komen. Stappen uit, proberen samen het schadeformulier in te vullen zonder eerst de voertuigen te verplaatsen. En daar sta je dan 3 kwartier achter....  :-X

En daar is dan de landelijke politiek weer aan bod. 9 van de 10 burgers denken inderdaad dat ze na een aanrijding moeten blijven staan op de plek waar ze staan. Landelijk media offensief beginnen om de burgers in te lichten dat ze hun voertuig zo snel mogelijk weg moeten halen en een veilige plek moeten opzoeken. Je ziet nu al op de matrixborden op de rijkswegen teksten staan dat men na een aanrijding de vluchtstrook moet opzoeken. Kwestie van inlichten van burgers en gewenning.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2009, 15:33:49
Ben wel van mening dat we nog wel altijd ter plaatse moeten komen. Dit om te controleren of de bestuurder in het bezit is van een geldig rijbewijs, er geen alcohol in het spel is, de voertuigen verzekerd zijn en om te kijken of er geen sprake is van andere strafbare feiten.
Geen strafbare feiten dan kunnen wij weer met vervolg en kunnen de betrokkenen zelf het schade formulier invullen.

Tsja, ik ben toch van mening dat als er ''geen letsel'' is en geen zake die wijzen op een eventueel probleem (art. 8 / geen verzekering / geen rijbewijs) dat de politie dan in 90% van de gevallen voor de aanrijdingen binnen de bebouwde kom niet hoeft te komen.
Buiten de bebouwde kom (en de voertuigen niet meer op de rijbaan staan) idem dito.

Het ''ik bel de politie want ik heb een aanrijding gehad'' of ''ik weet niet wat ik op het schadeformulier moet zetten'' kost alleen maar onnodig veel tijd
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2009, 15:34:13
Iedereen heeft tegenwoordig wel een cameraatje aan boord of op z'n GSM. Foto's maken en verkassen!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2009, 16:41:16
De politie komt vanaf 1 januari niet meer naar alle ongelukken waar alleen sprake is van lichte blikschade.
Als er minder blauw komt (Nee ter Horst, er komt niet meer als je gaat besparen) snap ik dat er minder tijd is voor materieelschadegevallen.
Trouwens wel een duimpje om meteen duidelijk te maken dat bij een grotere schade de politie wel komt.