Plaatsen AEd pads bij ICD rechts

Auteur Topic: Plaatsen AEd pads bij ICD rechts  (gelezen 19507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #30 Gepost op: 18 december 2009, 23:48:59
sorry, er zijn natuurlijk ook hele bekwame dames... nogmaals excuses ;D


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #31 Gepost op: 18 december 2009, 23:52:59
sorry, er zijn natuurlijk ook hele bekwame dames... nogmaals excuses ;D
Excuus aanvaard! En geeft niks, hoor! De bedoeling was toch goed? ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #32 Gepost op: 19 december 2009, 22:56:27
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de zeer uitgebreide reacties! Ik had even geen tijd om te reageren, maar bij deze dan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 2 januari 2010, 17:27:10
Pulseless Electronic Activity = ElectroMechanical Dissociation, geen enkel verschil. Net als VES en PVC voor een vertriculaire extra. Nieuwe term die is ingevoerd, geen idee waarom.
al die engelse termen ook, in ''gewoon Nederlands'' electromechanische dissociatie...
Reden voor het gebruiken van PEA in plaats van EMD is dat polsloze electrische activiteit beter aangeeft wat het probleem/oorzaak is dan de term electromechanische dissociatie.

En gelukkig is de ECG-nomenclaltuur (Naamgeving) ook aardig opgeschoond in de jaren 90 en zijn er gelukkig geen BES-sen en VES-sen meer....  een extra systole is bij de weg ook nog eens een verkeerde benaming. Want het is geen extra slag maar juist een voortijdige slag, hulde dus aan de opschoning :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #34 Gepost op: 2 januari 2010, 20:25:35
Ja, in de ECG-wereld is goed opruiming gehouden. Gewoon PVC of PAC en verder geen gedoe. Nu zijn er natuurlijk ook PVC's, die tussen 2 sinusslagen in vallen en het intrinsieke ritme niet verstoren. In zo'n geval zou je met de term 'extra systole' ook niet echt mis zitten, maar als we gewoon allemaal dezelfde termen gebruiken, is het wel een stuk duidelijker.

Maar eh.. ik ben ook voor 'PEA'. Kunnen we niet es een poll doen?  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2010, 20:31:03
complimenten voor het plaatsen van dit filmpje Sampie!
het geeft denk ik voor veel leden duidelijkheid wat een ICD doet

Ik sluit me hierbij aan.
De schoonvader van de zoon van een collega had een ICD.
Deze man heeft een aantal keren een schok gekregen voordat hij bewusteloos was.
Dit speelde begin 80'er jaren


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2010, 22:15:57
ICD's waren toen nog vrij nieuw en konden nog lang niet zo goed onderscheid maken tussen verschillende (gevaarlijke) ritmes. Bovendien valt niet iedereen even snel om van een bepaald hartritme en dan krijg je dat soort dingen.
Het komt nog steeds voor dat ICD's onterecht shocken, maar gelukkig vele malen minder. En natuurlijk doen we ook ons best om de instellingen zoveel mogelijk op de drager af te stemmen. Soms heb je bij de instellingen alleen keus tussen twee kwaden en dan moet je voor de veiligste gaan...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2010, 06:16:58
Delta zullen we het op "Electric" houden ipv "Electronic", elektronica vind je echt alleen in de pacemaker, niet in de fysiologie van een mens ;)

Arts  www.alphalog.nl