hee mannen,
het was een vraag aan ehbo... hebben jullie ook "gewone mensen-taal" ?
ik weet wel iets, maar een flink aantal termen gaat mijn pet te boven
grtz
Peter
Ben het niet helemaal eens met Delta (uiteindelijk is een ECG alleen een weergave van de elektrische activiteit van het hart, het gaat dus om kennis van het hart, niet het ECG), dus zal een paar dingen proberen uit te leggen.
PEA/EMD is wanneer er op het ECG wel elektrische activiteit is te zien maar er geen pols gevoeld kan worden/aanwezig is. Het hart is dus wel elektrisch actief maar pompt niet, bijvoorbeeld doordat er een groot stolsel (embolie) zit in een grote slagader. Het bloed kan er simpelweg niet langsgepompt worden. Een ander voorbeeld is verbloeding, er is simpelweg geen bloed meer om rond te pompen. En zo zijn er nog meer mogelijke oorzaken voor PEA.
Het Dying Heart verhaal:
'Dying heart' is op het ECG inderdaad te zien als een extreme bradycardie met brede QRS complexen, vaak met laag amplitude. En met extreme brady bedoel ik dan iets rond de 20. De geleiding is dan bijzonder traag geworden, dus het QRS is breed. Dit komt vaak voor bij een groot infarct, waarbij een flink deel van de hartspier afsterft (vandaar de naam 'dying heart'). Dit heeft overigens geen goede vooruitzichten. Het amplitude wordt dan bepaald door de resterende elektrische activiteit in het niet-aangedane deel van het hart, wat dan meestal klein is. Gevolg: laag amplitude.
Voor zover ik weet is dit een situatie met PEA. Er is elektrische activiteit, maar deze is niet in staat om het hart fatsoenlijk te laten contraheren en dus de circulatie in stand te houden.
bradycardie=trage hartslag
QRS-complex=deel v/h ECG wat de samentrekking van de kamers weergeeft, wanneer gecoördineerd contractie -> smal, ongecoördineerd contractie -> breed (grof samengevat)
amplitude is de hoogte van het QRS-complex op het ECG, hoe sterker het signaal hoe hoger de amplitude (hoe meer spierweefsel actief hoe hoger de amplitude, minder spierweefsel, lager amplitude)
Dan de verschillende extrasystolen (=extra slagen), hier zijn veel te veel afkortingen in gebruik voor hetzelfde.
Normaliter wordt het hart aangestuurd vanuit de sinusknoop, dit zorgt voor een mooi complex op het ECG zoals we dat allemaal wel kennen. Soms komt er echter wel eens een extra prikkel vanuit een ander deel van het hart die zorgt voor een extra slag naast het ritme vanuit de sinusknoop. Op het ECG is vrij aardig te onderscheiden waar deze prikkel vandaan komt en daarvoor wordt een indeling gemaakt in prikkels afkomstig uit de kamer(wand) of daarboven (boezemwand). De eerste noemen we o.a. PVC (prematuur ventriculair complex/premature ventricular complex) of VES (ventrikel extrasystole) de tweede PAC (prematuur atriaal complex/premature atrial complex) of BES (boezem extrasystole).
Voor de verschillende ritmeproblemen van het hart kan ik onderstaande video overigens aanbevelen, erg leerzaam en je vergeet het daarna nooit meer
&feature=related
Repolarisatie is de ontspanningsfase van het hart waarin het niet gevoelig is voor prikkels, het is zich zeg maar een het voorbereiden op de volgende prikkel. De duur hiervan is te meten aan de QT-tijd op het ECG en indien dit verlengd is duurt het dus langer voordat het hart weer zijn volgende slag kan afgeven.
Hoop dat je er wat aan hebt, is er nog meer laat het weten.