Plaatsen AEd pads bij ICD rechts

Auteur Topic: Plaatsen AEd pads bij ICD rechts  (gelezen 19514 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #20 Gepost op: 16 december 2009, 23:28:49
Bedankt Delta,
Net als een BES en een SVES en een PAC? Hoop gedoe om niks dus...  ;)
groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #21 Gepost op: 17 december 2009, 00:08:01
hee mannen,

het was een vraag aan ehbo... hebben jullie ook "gewone mensen-taal" ?  ::)

ik weet wel iets, maar een flink aantal termen gaat mijn pet te boven ???

grtz

Peter


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 17 december 2009, 08:22:22
Mja, dit is wat te technisch, sorry. Echt uitleggen lukt alleen als je verstand hebt van ECG's helaas ;)

Komt er op neer dat er voor onschuldige ECG afwijkingen heel veel verschillende namen zijn (waren Nederlandse namen, zijn nu Engelse termen).
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 17 december 2009, 08:55:47
Pulseless Electronic Activity = ElectroMechanical Dissociation, geen enkel verschil. Net als VES en PVC voor een vertriculaire extra. Nieuwe term die is ingevoerd, geen idee waarom.

Delta zullen we het op "Electric" houden ipv "Electronic", elektronica vind je echt alleen in de pacemaker, niet in de fysiologie van een mens ;)

De Nederlandse vertalingen werken trouwens ook prima met de afkortingen "Polsloze Elektrische Activiteit" en "ElektroMechanische Dissociatie". Nederlands blijft toch een mooiere taal dan Engels ook al denken we in de geneeskunde er af en toe anders over...


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #24 Gepost op: 17 december 2009, 10:03:02
hee mannen,

het was een vraag aan ehbo... hebben jullie ook "gewone mensen-taal" ?  ::)

ik weet wel iets, maar een flink aantal termen gaat mijn pet te boven ???

grtz

Peter

Ben het niet helemaal eens met Delta (uiteindelijk is een ECG alleen een weergave van de elektrische activiteit van het hart, het gaat dus om kennis van het hart, niet het ECG), dus zal een paar dingen proberen uit te leggen.

PEA/EMD is wanneer er op het ECG wel elektrische activiteit is te zien maar er geen pols gevoeld kan worden/aanwezig is. Het hart is dus wel elektrisch actief maar pompt niet, bijvoorbeeld doordat er een groot stolsel (embolie) zit in een grote slagader. Het bloed kan er simpelweg niet langsgepompt worden. Een ander voorbeeld is verbloeding, er is simpelweg geen bloed meer om rond te pompen. En zo zijn er nog meer mogelijke oorzaken voor PEA.

Het Dying Heart verhaal:
'Dying heart' is op het ECG inderdaad te zien als een extreme bradycardie met brede QRS complexen, vaak met laag amplitude. En met extreme brady bedoel ik dan iets rond de 20. De geleiding is dan bijzonder traag geworden, dus het QRS is breed. Dit komt vaak voor bij een groot infarct, waarbij een flink deel van de hartspier afsterft (vandaar de naam 'dying heart'). Dit heeft overigens geen goede vooruitzichten. Het amplitude wordt dan bepaald door de resterende elektrische activiteit in het niet-aangedane deel van het hart, wat dan meestal klein is. Gevolg: laag amplitude.
Voor zover ik weet is dit een situatie met PEA. Er is elektrische activiteit, maar deze is niet in staat om het hart fatsoenlijk te laten contraheren en dus de circulatie in stand te houden.

bradycardie=trage hartslag
QRS-complex=deel v/h ECG wat de samentrekking van de kamers weergeeft, wanneer gecoördineerd contractie -> smal, ongecoördineerd contractie -> breed (grof samengevat)
amplitude is de hoogte van het QRS-complex op het ECG, hoe sterker het signaal hoe hoger de amplitude (hoe meer spierweefsel actief hoe hoger de amplitude, minder spierweefsel, lager amplitude)

Dan de verschillende extrasystolen (=extra slagen), hier zijn veel te veel afkortingen in gebruik voor hetzelfde.
Normaliter wordt het hart aangestuurd vanuit de sinusknoop, dit zorgt voor een mooi complex op het ECG zoals we dat allemaal wel kennen. Soms komt er echter wel eens een extra prikkel vanuit een ander deel van het hart die zorgt voor een extra slag naast het ritme vanuit de sinusknoop. Op het ECG is vrij aardig te onderscheiden waar deze prikkel vandaan komt en daarvoor wordt een indeling gemaakt in prikkels afkomstig uit de kamer(wand) of daarboven (boezemwand). De eerste noemen we o.a. PVC (prematuur ventriculair complex/premature ventricular complex) of VES (ventrikel extrasystole) de tweede PAC (prematuur atriaal complex/premature atrial complex) of BES (boezem extrasystole).

Voor de verschillende ritmeproblemen van het hart kan ik onderstaande video overigens aanbevelen, erg leerzaam en je vergeet het daarna nooit meer  ;D
&feature=related

Repolarisatie is de ontspanningsfase van het hart waarin het niet gevoelig is voor prikkels, het is zich zeg maar een het voorbereiden op de volgende prikkel. De duur hiervan is te meten aan de QT-tijd op het ECG en indien dit verlengd is duurt het dus langer voordat het hart weer zijn volgende slag kan afgeven.

Hoop dat je er wat aan hebt, is er nog meer laat het weten.  ;)


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #25 Gepost op: 17 december 2009, 17:09:30
Mooie electrofysiologie lessen!

Samenvattend voor wat het in de praktijk betekent:

Voor levensbedreigende kamerritmestoornissen zoals ventrikelfibrilleren en ventriculaire tachycardie is defibrilleren de behandeling. Mensen met bekende ritmestoornissen kunnen een implantable cardioverter-defibrillator (ICD) dragen. Met behulp van een automatisch externe defibrillator (AED) is de EHBO-er in staat te defibrilleren en de professionele hulpverlener gebruikt een manuele defibrillator.

PEA/ EMD/ dying heart zijn ritmes met aanwezigheid van electrische impulsen in het hart, maar zonder contractie van hartspier, dus geen circulatie. Defibrilleren is hierbij niet van toepassing. Oorzaken kunen zijn de 4 H's en T's (Hypothermie, Hypoxie, Hypovolemie, Hypo/ Hyperkalaemie, Tension-pneumothorax, Tamponade,Trombo-embolieën,Toxinen).

Asystolie is het ontbreken van electrische impulsen en staat bekend als flatline. Met behulp van adrenaline en atropine kan er weer ritme ontstaan.

Erfelijke ziektes als long-QT-syndroom (LQTS) en Brugada zijn verantwoordelijk voor mutaties van electron kanalen, waarbij de bekendste kalium- (HERG-gen) en natrium- (SCN5a-gen--> Brugada) kanalen zjngemuteerd. Bij inspanning, wat bijv bij topsporters nogal eens gezien wordt, ontstaat een langere duur van samentrekken van de hartkamers. De depolarisatie van de hartspiercellen wordt vertraagd. Hierdoor onstaan vervolgens flauwvallen (syncope), torsades des pointes (TdP) (een voorloper van VT/VF) vervolgens ventrikelfibrilleren, resulterend in een acute hartdood, mits onbehandeld.

Het mechanisme van een verlenging van samentrekken van de kamers kan ook worden veroorzaakt door verlaagde electrolytenhuishouding. Te weinig kalium concentratie in bloed of magnesium of calcium hebben het zelfde effect als LQTS en Brugada. Veel medicijnen hebben in een hoge concentratie ook effect op een vertraagde depolaristie, zoals oa haldol, TCA's (antidepressiva) en AEDs (anti epileptic drugs, leuke verwarring).

Voor de EHBO-er zelf houdt het het volgende in: Na 10 seconde beluisteren, geen normale ademhaling geobserveerd: reanimeren!

Groet,
HapAmbu


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2009, 21:38:14
@HapAmbu
Mooi samengevat!
Voor wat betreft het Brugada syndroom en andere Long QT syndromen: Die syncope ontstaat a.g.v. de TdP waardoor de circulatie afwezig/onvoldoende is. tja... geen circulatie=omvallen, he? TdP is overigens VF maar een bijzondere, waarbij foci achtereenvolgens rondom het hart in draaiende beweging vuren. Vandaar het herkenbare toenemende en afnemende amplitude.
Het hart is toch maar een bijzonder orgaan, he?
En ja, die elektrolyten kunnen heel wat doen. (hoge spitse T toppen of juist vlakke T toppen.....)

@Vesalius
Das een mooi filmpje, he? Ik heb ook nog een mooie gespot. Dan vergeet je nooit meer dat Wenckebach block, 2e graads AV-block Mobitz 1 is!


Oja, nog ff over de repolarisatie: het eerste deel is absoluut refractair, het tweede deel is relatief refractair, dus als de prikkel maar sterk genoeg is zal er toch een depolarisatie volgen met het risico van VT of VF.

En nog een filmpje, dat ik eens tegen kwam op YouTube. Heb de maker toen nog gemail over de tekst ervan. LOL. En wat zien we voor ECG? Sinus arrest: asystolie/flatline!
Heb het liedje nu als beltoon in m'n telefoon: We're pacing.... Leuk filmpje ook, hoor, kun je mooi zien: aanprikken van de subclavia, guidewire erin... hatsikidee!


Groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2009, 23:30:09
heren, :)

dank voor de aanvullende informatie.

ik zal het aankomende Kerstvakantie nog een paar keer op mijn gemak doorlezen.

filmpje van de "dansende dokter" zal ik trachten te downloaden/kopieren, zodat ik het ook aan cursisten kan laten zien ;)

goed weekend allen!

Peter


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2009, 23:38:50
ehm..... alleen de heren?  ???  hihihi  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #29 Gepost op: 18 december 2009, 23:48:06
Mooie electrofysiologie lessen!

Samenvattend voor wat het in de praktijk betekent:

Voor levensbedreigende kamerritmestoornissen zoals ventrikelfibrilleren en ventriculaire tachycardie is defibrilleren de behandeling. Mensen met bekende ritmestoornissen kunnen een implantable cardioverter-defibrillator (ICD) dragen. Met behulp van een automatisch externe defibrillator (AED) is de EHBO-er in staat te defibrilleren en de professionele hulpverlener gebruikt een manuele defibrillator.

PEA/ EMD/ dying heart zijn ritmes met aanwezigheid van electrische impulsen in het hart, maar zonder contractie van hartspier, dus geen circulatie. Defibrilleren is hierbij niet van toepassing. Oorzaken kunen zijn de 4 H's en T's (Hypothermie, Hypoxie, Hypovolemie, Hypo/ Hyperkalaemie, Tension-pneumothorax, Tamponade,Trombo-embolieën,Toxinen).

ik vat 'm niet... wel impulsen, maar niet defibrilleerbaar? hypothermie, evenals evenals hypoxie? kan toch ook VF veroorzaken, of haal ik dingen door elkaar? kennis van mij had een ruiter-embolie, maar is wel "geklapt" door AED... helaas zonder resultaat  :'(

Asystolie is het ontbreken van electrische impulsen en staat bekend als flatline. Met behulp van adrenaline en atropine kan er weer ritme ontstaan.

Erfelijke ziektes als long-QT-syndroom (LQTS) en Brugada zijn verantwoordelijk voor mutaties van electron kanalen, waarbij de bekendste kalium- (HERG-gen) en natrium- (SCN5a-gen--> Brugada) kanalen zjngemuteerd. Bij inspanning, wat bijv bij topsporters nogal eens gezien wordt, ontstaat een langere duur van samentrekken van de hartkamers. De depolarisatie van de hartspiercellen wordt vertraagd. Hierdoor onstaan vervolgens flauwvallen (syncope), torsades des pointes (TdP) (een voorloper van VT/VF) vervolgens ventrikelfibrilleren, resulterend in een acute hartdood, mits onbehandeld. yep, had mijn buurman... door mij (met succes, door aanweizgheid AED) gereanimeerd..

Het mechanisme van een verlenging van samentrekken van de kamers kan ook worden veroorzaakt door verlaagde electrolytenhuishouding. Te weinig kalium concentratie in bloed of magnesium of calcium hebben het zelfde effect als LQTS en Brugada. Veel medicijnen hebben in een hoge concentratie ook effect op een vertraagde depolaristie, zoals oa haldol, TCA's (antidepressiva) en AEDs (anti epileptic drugs, leuke verwarring).

Voor de EHBO-er zelf houdt het het volgende in: Na 10 seconde beluisteren, geen normale ademhaling geobserveerd: reanimeren!

Groet,
HapAmbu

thanks!

Peter