Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 97478 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #380 Gepost op: 29 december 2009, 02:21:16
Tjonge, echt weer eens zo'n doordacht voorstel van deze GroenLinks mannen... is ook zo lekker te handhaven!  ???
Wat denken ze nou, we hebben met oud en nieuw toch genoeg agenten op straat die niets te doen hebben  :-X, die kunnen ook wel even die 3 miljoen Nederlanders die om 12 uur voor 60 miljoen aan vuurwerk afsteken even laten blazen of ze misschien iets gedronken hebben?
 ::)  


'Vuurwerkbob nuchter tot middernacht'
ma 28 dec 2009, 16:51
    
 ROTTERDAM/ DEN HAAG -  Wie vuurwerk afsteekt, moet broodnuchter zijn. Dat vinden de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag). Ze pleiten dan ook voor een 'vuurwerkbob'. Vuurwerk afsteken met een slok op moet strafbaar worden, vinden de GroenLinksers.

„Vier je met een hele groep oud en nieuw, wijs dan iemand aan die het vuurwerk afsteekt. Die drinkt dan pas champagne na het knallen", zeggen de twee raadsleden.

Strafbaar
Bonte en Rietveld storen zich aan de huidige vuurwerkcampagne, die vooral omstanders en voorbijgangers maant tot voorzichtigheid. Terwijl volgens hen drankgebruik een veel groter probleem is. „Bij driekwart van de incidenten is er alcohol in het spel”. De GroenLinksers willen daarom dat vuurwerk afsteken met een slok op in 2010 strafbaar wordt.

Verbod
Eerder dit jaar vingen zij nog bot bij de Tweede Kamer met een burgerinitiatief om consumentenvuurwerk helemaal uit te bannen. De raadsleden wilden dat vuurwerk alleen nog door professionals zou worden afgestoken. Hiervoor haalden ze 63.000 digitale handtekeningen op.

Uitwassen
Bonte en Rietveld willen dit keer 'stapje voor stapje de grootste uitwassen van de huidige vuurwerkpraktijk aanpakken'. "De 'vuurwerkbob' is een voorstel 'waar geen enkel weldenkend Kamerlid het mee oneens kan zijn", aldus Bonte.
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #381 Gepost op: 29 december 2009, 02:24:27
En wie gaat dat controleren...? ???

Weer zo'n leuk proefballonnetje, maar als het een papieren tijger is...


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #382 Gepost op: 29 december 2009, 06:16:44
En wie gaat dat controleren...? ???

Weer zo'n leuk proefballonnetje, maar als het een papieren tijger is...

De kans om je te melden als BOB.

Een bordje, een hesje, een vestje, een helm, laat maar komen die controle, de rest is toch al niet nuchter, want wie steekt er nu vuurwerk af!


Niels.

  • Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 732
Reactie #383 Gepost op: 29 december 2009, 18:43:58
Illegaal vuurwerk in kelderbox

Culemborg, 29-12-2009 • Maandagavond werd in een kelderbox in de wijk Achter de Poort een partij illegaal vuurwerk in beslaggenomen. Een 24-jarige man uit Culemborg werd aangehouden.

Rond 18.30 uur kreeg de politie een melding binnen dat er op bovengenoemde locatie vuurwerk verhandeld zou worden. Meerdere politieagenten begaven zich naar die locatie om alle in- en uitgangen in de omgeving te blokkeren. Aan de achterzijde van de flat zagen de agenten een man wegrennen. De agenten konden hem tegenhouden en vroegen hem of ze in zijn kelderbox mochten kijken. De 24-jarige bekende meteen dat hij daar vuurwerk had liggen. In de kelderbox werd in totaal 52,9 kilo illegaal vuurwerk in beslaggenomen, waaronder nitraten en lawinepijlen. De 24-jarige werd hierop meteen aangehouden en overgebracht naar het politiebureau waar hij is verhoord. Het vuurwerk is in beslaggenomen. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/091229illegaalvuurwerkinkelderbox.asp


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #384 Gepost op: 29 december 2009, 20:50:31
Defensie zet onbemand spionagevliegtuigje in tijdens Oud en Nieuw
Van onze verslaggever Raoul du Pré op 29 december '09, 10:21, bijgewerkt 29 december '09, 19:18
 Defensie presenteerde vorig jaar de 'Raven'
Versie 1 - orgineel - 19:18 / 29-12-2009Versie 2 - Meer informatie - 19:18 / 29-12-2009

DEN BOSCH - In de strijd tegen ongeregeldheden en rellen rond de jaarwisseling zet Defensie donderdag voor het eerst een onbemand spionagevliegtuigje in.

Het toestel van het type Raven, beter bekend als de ‘vliegende verrekijker’, opeert in de zone tussen Zaltbommel, Nijmegen en Oss. Daar ligt onder meer het dorp Veen, dat al jaren geteisterd wordt door ernstige nieuwjaarsrellen. Vorig jaar raakten twee agenten gewond bij gevechten met jongeren.

Defensie wil niets officieel kwijt over de inzet van de Raven of over het doel van de vlucht. Het Frequency Monitor Centre, dat via haar website bericht over speciale radiocommunicatie, legde de hand op een instructie voor het vliegverkeer waaruit blijkt dat alle gewone vliegbewegingen beneden 1000 voet tussen oudejaarsavond 21.00 uur en nieuwjaarsdag 7.00 uur verboden zijn.

Bernbommen
Defensie bestelde vorig jaar 24 Raven-eenheden bij de Amerikaanse producent om in te zetten in Uruzgan, onder meer om terrein te verkennen en bermbommen op te sporen vanuit de lucht. Elke eenheid bestaat uit drie vliegtuigjes en een grondstation. De toestellen zijn bijna anderhalve meter lang en wegen 2 kilo. Ze vliegen op een batterij, kunnen met de hand de lucht in worden gegooid en maken zeer scherpe opnamen, ook in het donker. De beelden worden tijdens de vlucht live vertoond op het grondstation.

De Raven kan maximaal één uur onafgebroken in de lucht blijven en heeft een vliegbereik van 10 kilometer. Eerder dit jaar gaf de Militaire Luchtvaart Autoriteit toestemming om de vliegtuigjes in te zetten in het Nederlandse luchtruim. Defensie kondigde toen al aan dat ook politie en brandweer er desgewenst gebruik van kunnen maken, bijvoorbeeld bij grote branden of terroristische dreiging.

Cameratoezicht
De inzet van de Raven is slechts een van de vele maatregelen die justitie, politie en defensie inzetten om de jaarwisseling rustig te laten verlopen. In veel steden en regio’s is sprake van intensief cameratoezicht en wordt extra mobiele eenheid op de been gebracht. Bij nieuwjaarsfeesten wordt streng gefouilleerd. Relschoppers kunnen net als vorig jaar rekenen op een lik-op-stukaanpak met supersnelrecht. Geweld tegen agenten en ambulancemedewerkers wordt extra zwaar gestraft.

bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1332180.ece/Defensie_zet_onbemand_spionagevliegtuigje_in_tijdens_Oud_en_Nieuw


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #385 Gepost op: 29 december 2009, 21:06:00
Politie vindt 3000 kilo illegaal vuurwerk in woning

Datum plaatsing: 29 dec 2009

's-Hertogenbosch ('s Hertogenbosch): In een woning aan de Oude Vlijmenseweg in 's-Hertogenbosch heeft de politie dinsdagmiddag zo'n 3000 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen. De politie hield de 36-jarige bewoner en zijn 39-jarige vriendin aan.

De politie stelde een onderzoek in omdat er mogelijk illegaal vuurwerk in de woning zou liggen. Toen agenten bij het huis aankwamen, reden de bewoner van de woning en zijn vriendin in een bestelbus voorbij. Agenten controleerden de bestuurder. In zijn bus bleek een flinke hoeveelheid illegaal vuurwerk te liggen. Daarop werden hij en zijn vriendin aangehouden. In de woning bleek ook een grote hoeveelheid illegaal vuurwerk te liggen. Het vuurwerk is inbeslaggenomen en wordt vernietigd. De twee verdachten zijn voor verder onderzoek ingesloten.

http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/14132/politie-vindt-3000-kilo-illegaal-vuurwerk-in-woning.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #386 Gepost op: 29 december 2009, 23:06:58
Politie filmt tijdens oud en nieuw

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5676190/__Politie_filmt_tijdens_oud_en_nieuw__.html?p=14,1
di 29 dec 2009, 18:19
    
 AMSTERDAM -  Tien politiekorpsen rusten hun agenten tijdens de jaarwisseling uit met camera’s. Daardoor moet het makkelijker worden om geweldplegers tegen de politie op te pakken en te vervolgen.

Dat meldt de NOS. Tijdens de vorige jaarwisseling werden 97 hulpverleners beledigd, bedreigd of zelfs mishandeld bij het uitvoeren van hun werk.

De inzet van camera’s om het geweld tegen te gaan is een proef. Bij succes zal de politie voortaan in het gehele land agenten met camera’s de straat op sturen tijdens de jaarwisseling.

De politie zal gebruik maken van drie soorten camera’s: de bodycam op het uniform, de Biker op de helm, en een camera op de surveillancewagen die 360 graden in de rondte kan draaien.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #387 Gepost op: 29 december 2009, 23:08:22
Gebiedsverbod tuig bij jaarwisseling

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5670723/__Gebiedsverbod_tuig_bij_jaarwisseling__.html?p=33,1
di 29 dec 2009, 05:30

DEN HAAG -  Relschoppers die tijdens oud en nieuw in een buurt vernielingen aanrichten, moeten naast hun celstraf een vijfjarig gebiedsverbod krijgen zodat zij de jaarwisseling op die bewuste plek voorlopig niet meer kunnen vieren. Dat wil de PvdA.

"Met zo'n specifieke straf, voor die plek en dat tijdstip vijf jaar lang, kan het openbaar ministerie geweldplegers veel persoonlijker raken", zegt PvdA-Kamerlid Heerts. "Als hun celstraf voorbij is, moeten ze jaar in, jaar uit aan familie en vrienden vertellen waarom ze niet meer met vrienden en familie de jaarwisseling mogen vieren.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #388 Gepost op: 29 december 2009, 23:26:45
Na het vuurwerk: een oog van kunststof

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2951041.ece/Na_het_vuurwerk__een_oog_van_kunststof_.html
30 december

Bij iedere jaarwisseling vallen slachtoffers als gevolg van vuurwerk. Vier van hen vertellen hoe ze een oog kwijtraakten, en wat ze nu van vuurwerk vinden. Dat verschilt nogal: Mike gaat met Oud en Nieuw niet meer naar buiten, terwijl Dennis niet te houden is. ’Wat mij betreft: dikke veiligheidsbril op en knallen maar.’

’Een harde schreeuw, toen was hij stil’

Stan Wissink (10) uit Hertme pakte vlak voor de jaarwisseling alvast een sierfonteintje uit de auto en stak het aan. Het vuurwerk spoot in zijn linkeroog. Stan heeft een prothese.

Stan: „We gaan nu naar Tsjechië op wintersport. Ik wou niet thuis zijn met Oud en Nieuw.”

Stans vader: „Hij zei direct dat hij naar een land wilde waar ze geen vuurwerk afsteken.”

Stans moeder: „Dat konden we niet vinden. Ik heb wel even gezocht. Vorig jaar waren we bij mijn schoonzusje in Duitsland.”

Vader: „Normaal hebben we altijd vuurwerkbrillen voor de kinderen. Nu waren we de brillen vergeten.”

Moeder: „Het was geen stunten, niks illegaals en Stan stak het ook goed aan. Hij is absoluut geen stunter. Hij wou het alleen gezellig maken. Toen het gebeurd was hebben we hem meteen onder de douche gezet.”

Vader: „De badkamer was een rooie massa.”

Stan: „Mijn zenuwen waren direct kapot, dus ik voelde niet zo veel.”

Vader: „Een harde schreeuw, toen was hij stil.”

Moeder: „Hij was bang dat hij het niet zou overleven. Hij ging in de ambulance de tafels opzeggen om te zien of zijn hersens het nog wel deden. Mijn man ging met de ambulance mee. Hij had een paar biertjes op en zijn Duits is iets beter dan het mijne. Ik ging er achteraan in de auto. Een hele reis hebben we gemaakt. Van Hardenberg, naar Almelo, naar Groningen.”

Stan: „Ik ben in Groningen geopereerd. De dag daarna mocht ik naar huis. Op tafel lagen allemaal cadeautjes. We kregen ook een Wii.”

Moeder: „Hij heeft nagedacht over of hij wel zijn rijbewijs zou kunnen halen en over wat hij niet meer zou kunnen doen. We kwamen maar op één ding: piloot.”

Stan: „Dat leek me toch al niet zo leuk meer.”

Vader: „Toen ik hem in het begin de trap zag afkomen was het net een oud opaatje. Maar een paar dagen later drukte hij de legoblokjes al weer zo op elkaar. Nu is hij gewend aan alles. Met wielrennen heeft hij de doorzettingstrofee gekregen. Hij heeft een bril om zijn andere oog te beschermen. Daar wou hij niks van weten eerst. Maar hij was even bij de geitjes wezen kijken in de schuur en liep toen met zijn goede oog tegen een tak. Toen wou hij die bril wel.”

Moeder: „Ik zocht een onopvallende voor hem, maar hij koos zelf een best opvallend montuur.”


’Naar mezelf kijken in de spiegel is klote’

Op Oudjaarsmiddag ontplofte er een stuk vuurwerk uit zijn eigen voorraad in het gezicht van Dennis Struik (15) uit Gorkum. Dennis verloor links het zicht.

Dennis: „Sommige vrienden vinden mijn oog vet. Maar ik vind het niks. Naar mezelf kijken in de spiegel is klote. Ik zeg altijd tegen mijn moeder: Als ze links weer zo kunnen maken als rechts, gelijk doen! Dan hoef ik nog niet eens meer te kunnen zien.

We liepen door de wijk met een groepje. Ik had een tas vol vuurwerk. Voor 150 euro of zo. Een klein beetje illegaal, maar wat in mijn oog ging was legaal. Zo’n potje, waarvan een dingetje vijftig meter de lucht in klapt.

Ik weet niet wat er precies gebeurd is. Mijn vrienden weten het ook niet. Je bent allemaal met jezelf bezig, op elkaar let je niet. Het kan een fabrieksfoutje zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat ik er boven heb gestaan. Waarom zou ik erboven gaan staan?

Ik ging op de grond liggen. Ze dachten dat ik een grapje maakte. Ze zeiden nog: Daar moet je geen grapjes over maken. Heel mijn oog was zwart. Het deed zo zeer dat ik er niks meer van voelde. Ik heb wel nog aan een vriend gevraagd een foto te maken, dat ik later kon zien hoe ik eruit zag.”

Dennis’ moeder: „Hij had geen wenkbrauwen meer, geen wimpers meer. Aan één kant was alles weg. Toen hij zijn oog open deed keek ik in een zwart gat. We gingen naar het ziekenhuis, maar de oogarts moest uit Leerdam komen, maar zij kon er niks mee en stuurde ons naar Rotterdam. Ze vond het niet nodig dat we opnieuw met een ambulance gingen. In Rotterdam moesten we zoeken, het was inmiddels donker. Dennis almaar overgeven achter in de auto. Het was een ramp.”

Dennis: „Ik hoopte dat het nog goed kwam.

Dennis: „Gebeurd is gebeurd. De eerste maand was het wel wennen, met fietsen en zo. En ik heb heel lang hoofdpijn gehad. Nu merk ik het alleen nog met boren op school, of als ik een palletje in een gaatje moet laten vallen. Ik doe een metaalopleiding.”

Moeder: „Oud en Nieuw dit jaar wordt moeilijk. Mijn man en ik hebben tegen elkaar gezegd: Wat moeten we nou? Zijn vrienden gaan ook weer vuurwerk afsteken. Moeten wij het verbieden?”

Dennis: „Ze binden me vast hier binnen. Maar wat mij betreft: dikke veiligheidsbril op en knallen maar.”


’Het oog was doormidden. Maar verder was er niks kapot’

Nick Beuving (10) uit Mantinge stond te kijken toen zijn vader op 30 december een vlinderbom afstak. Vlak daarna zat er iets in zijn linkeroog. Nick heeft een prothese over de resten van zijn eigen oog.

Nicks moeder: „Mijn man is jarig op 30 december en krijgt standaard eigenlijk altijd een leuk vuurwerkpakket. Vorig jaar ook. De eerste visite ging naar huis om elf uur. Toen moest er nog wat afgestoken worden. Vier kinderen keken toe, op dertig meter afstand.”

Nicks vader: „Ik zei nog: Is dat nou alles? Het was helemaal niets bijzonders. Eerst hadden we niet eens in de gaten dat er wat gebeurd was. Nick begon een paar tellen later.”

Nick: „Ik zei: Au, mijn oog, na een minuut of zo.”

Vader: „Ik denk nu nog wel eens dat het helemaal die vlinderbom niet is geweest.”

Moeder: „We weten het niet. Er is iets gaan zweven. Het kan glas geweest zijn, vuurwerk, een stukje metaal. De arts zei dat het een stukje vuurwerk was. Verhit metaal van die vlinderbom. In elk geval is het als een mes door Nicks oog gegaan. Het oog was doormidden. Verder was er niks kapot. Hij had alleen nog een klein sneetje.”

Nick: „We gingen naar het ziekenhuis, eerst Assen, toen Groningen. Ik lag er vijf dagen. Het leken wel twee weken. Ik zat te chatten met vrienden, maar dat deed wel pijn, dat kijken naar dat scherm.”

Moeder: „Hij is de 31ste geopereerd, om half zes ’s morgens. Die operatie heeft tot half negen geduurd. We hoorden direct dat het niet goed was. Toen de pleister eraf ging, zei Nick: Ik zie niks, ik zie niks. Toen hebben we meteen verteld dat het zo zou blijven. Hij ging al snel weer naar school. Maar de klap kwam daarna. Hij sliep slecht, was heel angstig, heeft heel veel gehuild. Later ging het weer beter, maar hij had op school wel last van concentratiestoornissen. Gitaar is zijn uitlaatklep. Hij heeft het afgelopen jaar heel veel gitaar gespeeld. En eigenlijk heeft hij ons erdoor gesleept.”

Nicks broertje Robin ( 8 ): „Samen met mij!”
 
Moeder: „Nu worden we er weer heel erg mee geconfronteerd. Alles komt weer terug. De jaarwisseling heeft een zwarte stempel.”

Nick: „Ik wil dit jaar gewoon vuurwerk af gaan steken. Met een veiligheidsbril. Maar het mag niet van mijn moeder.”

Vader: „Het is een beetje hypocriet eigenlijk hè. Als iemand zich doodrijdt in een auto, doe je alle auto’s toch ook niet weg?”


’Met Oud en Nieuw ga ik nooit meer naar buiten’

Mike Molanus (46) kreeg op 1 januari om 0.30 uur een illegale vuurpijl in zijn linkeroog. Hij raakte het oog kwijt. Deze jaarwisseling moet hij voor de derde keer onder het mes.

„Mijn vrouw en ik hadden getoast op allebei een vaste baan. Ik was bijna in vaste dienst bij een bedrijf dat kabels wegwerkt voor bedrijven en kantoren. Ik had de auto van de zaak al voor de deur staan. Een half uur later was het over.

Ik had een trutpakketje afgestoken. Ik was klaar, draaide me om, wilde naar binnen. Op dat moment voel ik een enorme dreun. Mijn oogkas is uit elkaar gespat, mijn jukbeen weggeslagen.

De pijl kan overal vandaan gekomen zijn. Daar kom je nooit achter.

Mijn oog is er na een tijdje uit gehaald. Ik was bang voor infectie. En als het kapotte oog geïnfecteerd raakt, is de kans groot dat ook het andere oog wordt aangetast. Daar moest ik niet aan denken.

Vreselijk vond ik het naar mezelf te kijken. Er zat een hele deuk in mijn gezicht. Ik ben altijd best een ijdeltuit geweest.

In oktober hebben ze een reconstructie gedaan van de oogkas en het jukbeen.

Maar 30 december word ik opnieuw geopereerd. Ik had donorwit gekregen, maar dat stoot af. Nu halen ze vet uit mijn bil en stoppen het in mijn oog.

In februari heb ik een afspraak voor een nieuw kunstoog. De prothese die ik heb zal wel niet meer passen. Dan heb ik in ieder geval mijn oude gezicht weer terug. Ik heb gezegd: Dan is het klaar. Dan hebben we het er niet meer over.

Ze beginnen nu al met vuurwerk. Ik ben er heel bang voor, voor alle harde knallen trouwens, maar ik moet toch de hond uitlaten. Met Oud en Nieuw ga ik nooit meer naar buiten. Ik wil niet ook mijn andere oog op het spel zetten.

Het eerste wat ik zei in het ziekenhuis, toen ik wist dat er geen licht meer in mijn oog zou komen, was: Mag ik nog wel autorijden? Dat mocht. Je gaat hulpmiddelen gebruiken. Als de ruitenwisser samenvalt met een bepaald punt op de weg, rijd ik in het midden.

Afgelopen jaar heb ik niet gewerkt. Mijn ooghandcoördinatie is nog heel slecht. Het wordt waarschijnlijk omscholing of bijscholing. Als ik een schroefje in de muur moet draaien, zit ik twintig keer naast die schroef. Ik heb altijd twee rechterhanden gehad. Van de week wou ik even een geheugenmodule in de computer prikken, dat lukte niet. Dan kom ik vloekend en tierend beneden: Ik vind het niet grappig meer, ik kan niks meer.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #389 Gepost op: 29 december 2009, 23:43:48
Agenten alert op autobranden in nieuwjaarsnacht

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/225451
dinsdag 29 december 2009 19:31 uur

UTRECHT - De politie let tijdens oud en nieuw extra op autobranden. Bij de vorige jaarwisseling zijn er opvallend veel auto's in brand gestoken. In de regio Utrecht waren meer dan vijftig voertuigen een prooi van de vlammen.

De laatste weken neemt het aantal verdachte branden toe. In Nieuwegein brandde vorige week een geparkeerde auto uit en maandagnacht was het raak in Bunschoten.

Dit jaar houden agenten risico-locaties scherp in de gaten.
Samen sterk in de hulpverlening!