Drentse jongeren knallen vaker illegaalhttp://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5660003.ece/Drentse-jongeren-knallen-vaker-illegaalDVHN | Gepubliceerd op 05 januari 2010, 11:03
Laatst bijgewerkt op 05 januari 2010, 11:59
assen -
Het aantal Drentse jongeren dat rond de jaarwisseling bij Bureau HALT terecht kwam voor het illegaal afsteken van vuurwerk tussen 1 oktober en 1 januari ligt op 39.
Dat is fors hoger dan in 2008 en 2007, toen in dezelfde periode respectievelijk 23 en 17 'knaljongeren' werden aangehouden in Drenthe.
Dat blijkt uit gegevens van Bureau HALT Noord-Nederland. Woordvoerster Mariska de Peuter kan niet verklaren waarom er zo'n stijgende lijn zit in het aantal overtredingen. "Daar waag ik me niet aan, dat moet je aan de politie vragen. Maar ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat we deze cijfers drastisch kunnen terugdringen. De aangehouden jongeren variëren meestal in de leeftijd van 12 tot 15 jaar. En elk jaar komt er weer een hele generatie 12-jarigen bij. Wij geven wel voorlichting op scholen, maar vuurwerk wordt verkocht op 29 en 30 december en soms kan de jeugd er al veel eerder de hand op leggen. En ja, dan is het blijkbaar toch moeilijk te wachten tot het officieel mag."
Dat laatste beaamt ook politiewoordvoerder Ron Reinds. "Het illegaal afsteken van vuurwerk gebeurde 15 jaar geleden en het gebeurt nu. Jongeren blijven jongeren, als ze vuurwerk hebben jeukt het ze in de zak en moet het afgestoken worden. Het enige wat de politie kan doen is er stevig tegen optreden. Want voor mens en dier veroorzaakt het toch behoorlijke overlast. Wij kennen wat dat betreft geen pardon. Wie betrapt wordt krijgt een bon en wordt doorverwezen naar HALT."
Jongeren die het HALT-traject ingingen werden eerst pittig aangesproken op hun gedrag. Vervolgens moesten zij een werkstuk maken over het illegaal afsteken van vuurwerk. Het traject wordt vaak afgesloten met een werkstraf, die kan oplopen tot 20 uur dienstverlening. De Peuter: "Maar dan moet je het wel heel bont gemaakt hebben."