Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 97221 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #550 Gepost op: 13 januari 2010, 13:56:36
Gevangenisstraf na mishandeling tijdens Oud en Nieuw

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Utrecht/Actualiteiten/Gevangenisstraf+na+mishandeling+tijdens+Oud+en+Nieuw.htm
Bron: Rechtbank Utrecht
Datum actualiteit: 13 januari 2010

13 januari - De politierechter in Utrecht heeft woensdag tijdens een supersnelrechtzitting een 23-jarige man uit Amersfoort veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 weken, waarvan 6 voorwaardelijk en huisarrest met de komende jaarwisseling. De man mishandelde in vroege ochtend van 1 januari op de Groenmarkt in Amersfoort drie jonge vrouwen en verzette zich tegen zijn aanhouding.

Een vrouw kwam na een duw van de man ten val, waarbij haar arm uit de kom raakte. De andere twee vrouwen kregen klappen, één van hen werd aan haar haren meegetrokken. De verdachte verklaarde dronken te zijn geweest en zich niets te herinneren van het geweldsincident.

De rechter achtte beide feiten bewezen en legde een hogere straf op dan 200 uur werkstraf en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf en huisarrest die de officier van justitie had geëist. Ook moet de man een schadevergoeding betalen aan twee van drie slachtoffers.

Een 20-jarige man uit Waalwijk werd tijdens dezelfde zitting veroordeeld tot 180 uur werkstraf, een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden en een straatverbod met de komende jaarwisseling, omdat hij met Oud en Nieuw in IJsselstein met een alarmpistool in de lucht schoot. Hij kreeg de straf voor het bezitten en invoeren van illegale wapens.

Een derde zaak tegen een 19-jarige man uit Amersfoort, die werd verdacht van openlijke geweldpleging, werd aangehouden tot 12 april 2010, om zo samen met een aantal andere feiten waarvan de man verdacht wordt te kunnen worden behandeld. Vijf zaken waarvan eerder werd verwacht dat zij vandaag behandeld zouden worden, werden helemaal niet behandeld omdat de afgelopen dagen gebleken is dat in deze zaken extra onderzoek noodzakelijk is.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #551 Gepost op: 13 januari 2010, 14:17:19
Inval vuurwerkbedrijf Uden

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/6081449/Inval-vuurwerkbedrijf-Uden.ece
woensdag 13 januari 2010 | 13:24 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 13 januari 2010 | 13:46

UDEN - De bovenregionale recherche en de politie hebben, met het Openbaar Ministerie, woensdagochtend een inval gedaan bij vuurwerkbedrijf Cafferata in Uden.

Er zijn een aantal voertuigen en andere goederen in beslag genomen.

Ook in Venhorst en Nistelrode zijn voertuigen inbeslaggenomen. Achter de inval zit het Bureau Ontnemingen Openbaar Ministerie (BOOM). Over de reden van de inval is nog niets bekend.

Een woordvoerster van BOOM: "Op dit moment zijn we nog volop bezig met de actie, dus ik kan nog niets zeggen."

Later meer.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #552 Gepost op: 13 januari 2010, 14:36:58
Inval vuurwerkbedrijf Uden
Invallen bij vuurwerkbedrijven

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5777698/__Invallen_bij_vuurwerkbedrijven__.html
wo 13 jan 2010, 14:13

UDEN -  Het Bureau Ontnemingswetgeving van het Openbaar Ministerie (BOOM) heeft woensdag invallen gedaan bij verschillende bedrijven in de vuurwerkbranche in Zuid-Nederland. De actie is gericht op het afnemen van criminele winst in een lopend strafonderzoek, zei een woordvoerster.

Omdat de actiedag nog gaande is, gaat justitie nog niet in op de resultaten en achtergronden. Volgens lokale media is onder meer een vuurwerkbedrijf in Uden onderwerp van onderzoek en zijn daar voertuigen in beslaggenomen. Ook in Venhorst en Nistelrode zou dat zijn gebeurd.

Justitie verwacht later woensdag meer informatie te kunnen geven.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #553 Gepost op: 13 januari 2010, 15:41:50
'Ik had 'n engeltje op mijn schouder'

http://www.coevordenhuisaanhuis.nl/?n_id=127976&s_id=556&autostart=1
woensdag 13 januari 14:19

Zweeloo - Wilfred Kuipers kan inmiddels weer breeduit lachen na het hachelijke avontuur met een carbidkanon, maar Kuipers zal nog vaak en met gemengde gevoelens terugdenken aan oudejaarsdag 2009. Tijdens het carbidschieten in Zweeloo knalde een deksel van een carbidkanon tegen zijn lichaam.
De verwondingen bleven wonderwel beperkt tot een fikse bloeduitstorting en een pijnlijke schouder.
De 23-jarige inwoner van Zweeloo beseft dat hij ongelofelijk veel geluk heeft gehad. 'Ik heb het geluk gehad dat ik juist pal voor het kanon stond, waardoor de snelheid van het deksel relatief gezien nog meeviel. Als ik twee meter verder van het carbidkanon had gestaan dan was het heel anders afgelopen. Dat realiseer ik me terdege. Ik heb een engeltje op mijn schouders gehad.'
Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog een raadsel. 'We zouden juist stoppen en waren druk bezig met opruimen. Volledig onverwacht schoot het deksel van één van de kanonnen er met volle kracht af. Zonder dat één van de jongens de kanon tot ontsteking bracht. Ik denk dat een vonkje van het vuur het mechanisme van het carbidkanon in werking heeft gesteld.' Kuipers werd per ambulance naar het ziekenhuis in Emmen vervoerd, maar daar werd gelukkig niets ernstig geconstateerd.
'Een fikse onderhuidse bloeduitstorting, een kneuzing van de schouder en een pijnlijke heup. Voor de rest valt het reuze mee. Ik pak deze week de voetbaltraining weer op,' klikt de spits van zondag derdeklasser ZBC strijdvaardig.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #554 Gepost op: 13 januari 2010, 19:55:29
Invallen bij vuurwerkbedrijven
Invallen bij leiders vuurwerkbende

http://nos.nl/artikel/128896-invallen-bij-leiders-vuurwerkbende.html
Update: woensdag 13 jan 2010, 17:59

De politie heeft in Noord-Brabant beslag gelegd op bezittingen van importeurs van grote hoeveelheden illegaal vuurwerk. Er is beslag gelegd op gebouwen, bankrekeningen, voertuigen en een groot geldbedrag van vier mannen en een vrouw uit Berlicum en Venhorst.

Justitie ziet de vijf als kopstukken van een criminele organisatie. De vijf, die niet vastzitten, zouden via België en Duitsland 1,6 miljoen kilo vuurwerk illegaal hebben geïmporteerd. De winst die ze daarmee haalden, schat justitie op vier miljoen euro.

Er werd gehandeld in zwaar vuurwerk dat alleen deskundigen mogen gebruiken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #555 Gepost op: 13 januari 2010, 19:56:07
Invallen bij vuurwerkbedrijven

ANP op 13 januari '10, 17:55, bijgewerkt 13 januari 2010 17:59

UDEN - Het Bureau Ontnemingswetgeving van het Openbaar Ministerie (BOOM) heeft woensdag invallen gedaan bij verschillende bedrijven in de vuurwerkbranche in Zuid-Nederland. De actie is gericht op het afnemen van criminele winst in een lopend strafonderzoek, zei een woordvoerster.

De invallen vonden plaats in Uden, Nistelrode, Berlicum en Venhorst. Justitie heeft daar inmiddels beslag gelegd op onroerend goed, bankrekeningen, meerdere voertuigen en een groot geldbedrag.

lees verder: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1337751.ece/Invallen_bij_vuurwerkbedrijven
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #556 Gepost op: 13 januari 2010, 19:57:07
Familie uit Berlicum verdacht van illegale vuurwerkhandel

woensdag 13 januari 2010 | 17:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 13 januari 2010 | 18:34

UDEN - Politie en het Openbaar Ministerie hebben in Uden, Nistelrode, Berlicum en Venhorst doorzoekingen verricht en conservatoir beslaggelegd op onroerend goed, bankrekeningen, meerdere voertuigen en een groot geldbedrag.

De inval in Uden vond plaats bij vuurwerkbedrijf Cafferata.

lees verder: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/6081449/Familie-uit-Berlicum-verdacht-van-illegale-vuurwerkhandel.ece
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #557 Gepost op: 13 januari 2010, 22:47:54
http://nos.nl/tekst/128896-invallen-bij-leiders-vuurwerkbende.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

Invallen bij leiders vuurwerkbende
Update: woensdag 13 jan 2010, 20:53

De politie heeft in Noord-Brabant beslag gelegd op bezittingen van importeurs van grote hoeveelheden illegaal vuurwerk. Er is beslag gelegd op gebouwen, bankrekeningen, voertuigen en een groot geldbedrag van vier mannen en een vrouw uit Berlicum en Venhorst.

Justitie ziet de vijf als kopstukken van een criminele organisatie. De vijf, die niet vastzitten, zouden via België en Duitsland 1,6 miljoen kilo vuurwerk illegaal hebben geïmporteerd. De winst die ze daarmee maakten, schat justitie op vier miljoen euro.

Er werd gehandeld in zwaar vuurwerk dat alleen deskundigen mogen gebruiken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #558 Gepost op: 14 januari 2010, 15:49:47
Onderzoek naar ME optreden jaarwisseling  

http://www.oogtv.nl/ontwikkelen/php/home.php?subaction=showfull&id=14544&archive=&start_from=&ucat=2010-01-14%2010:35:07
donderdag 14-01-2010 10:35

GRONINGEN - Burgemeester Rehwinkel laat onderzoeken of de Mobiele Eenheid (ME) tijdens oud en nieuw te hard heeft opgetreden.

Enkele jongeren uit de wijk Beijum zeiden vorige week tegen OOG radio en TV dat zij zonder reden door de ME zouden zijn geslagen. Ook werd een jongen gebeten door een politiehond.

Een van de slachtoffers heeft inmiddels aangifte gedaan. De politie gaat eerst een intern onderzoek doen naar het optreden. Mogelijk volgt er zelfs een extern onderzoek.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #559 Gepost op: 14 januari 2010, 15:50:23
Tien verdachten voor de snelrechter

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=88247

Geplaatst: donderdag 14 januari 2010 13:12
Gewijzigd: donderdag 14 januari 2010 13:12

GRONINGEN - Tien verdachten van de vijftig die tijdens de jaarwisseling zijn gearresteerd staan donderdag voor de snelrechter.

Het gaat vooral om mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan het belagen of beledigen van de politie, brandweer of ambulancepersoneel. Tijdens de jaarwisseling raakten vier agenten en een medewerker van de brandweer gewond. Ze werden bekogeld met stenen en vuurwerk.

Doel van het snelrecht is om de verdachten duidelijk te maken dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd en meteen wordt bestraft.
Samen sterk in de hulpverlening!