Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 97494 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #280 Gepost op: 14 december 2009, 23:02:59
Rotterdamse oogarts pleit voor vuurwerkverbod  :o



volgens mij komt dit elk jaar in het nieuws, vorig jaar wilde de gemeente Amsterdam het vuurwerk in het centrum verbieden, heeft iemand daar nog iets van gehoord?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #281 Gepost op: 14 december 2009, 23:03:17
Mogen is 1.

Wat gebeurt er echt bij de legale vuurwerkhandel?

Je wordt met 10 kilo per persoon naar buiten gestuurd om het in de auto te laden en je gaat terug naar binnen om de volgende lading.. Dat is zo, iedereen weet dat de politie er niet naar omkijkt..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #282 Gepost op: 14 december 2009, 23:27:46
Welke brave huisvader  weet er überhaupt dat je niet meer dan 10 kilo in bezit mag hebben?

Ik weet het: elke nederlander behoort de wet etc. etc. etc...
Maar wordt dat ook geventileerd naar de klant? Of is dat geen taak van de vuurwerkbranche?

Mag duidelijk zijn dat ik dus nooit in een vuurwerkhandel kom, ik heb hier geen verstand van: dus licht mij eens voor.  ;D


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #283 Gepost op: 14 december 2009, 23:35:34
goede discussie, denk alleen dat ie beter in het vuurwerk-topic past  ;)
misschien dat een modje de afgelopen 6 berichten even wil verplaatsen?  :)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #284 Gepost op: 14 december 2009, 23:49:01
ehhhh, t/m 28 december is alle vuurwerk in Nederland al verboden, en de afgelopen 26 bladzijden met berichten gaan toch hierover... zal een vuurwerkverbod daar veel aan veranderen???  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #285 Gepost op: 14 december 2009, 23:54:54
Leuk feestje dat oud en nieuw.

265 gewonden vorig jaar. Zo af en toe een dooie. Voor dit jaar loopt de teller alweer en geheid een giga berg aan kleine brandjes en ik zet voor komende jaarwisseling in op tenminste 5 maal een GRIP 1, 3 maal een Grip 2 en 1 maal een Grip 3.

Leuk feestje.
dit is nou net weer meer een leuke discussie voor in het topic: Oud&Nieuw incidenten 2009/2010  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #286 Gepost op: 14 december 2009, 23:58:26
ehhhh, t/m 28 december is alle vuurwerk in Nederland al verboden, en de afgelopen 26 bladzijden met berichten gaan toch hierover... zal een vuurwerkverbod daar veel aan veranderen???  ;)

Nee.

Ik heb niet de illusie dat er ooit een vuurwerk verbod komt, de slachtoffers die dan ook ten prooi vallen op oudjaarsdag aan legaal vuurwerk zijn dan ook niet te voorkomen.

Echter: de aanpak van het illegale vuurwerk moet veel harder. Bezit, handel en gebruik moeten gewoon veel harder worden bestraft. Kappen met bureau halt, taakstraffen passen mi niet bij overtredingen van de WWm. Boetes moeten gewoon omhoog. Voor elk stuk vuurwerk tenminste 100 euro boete, handelaren gewoon beboeten met 1000 euro per in beslag genomen kilo. ( kun je waarschijnlijk nog wel een bankje mee redden! ) Daders van vuurwerk incidenten waarbij gewonden vallen gewoon op water en brood.

Eens kijken wie het dan nog durft om met illegaal vuurwerk te gaan lopen kl*ten.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #287 Gepost op: 15 december 2009, 00:02:53
Welke brave huisvader  weet er überhaupt dat je niet meer dan 10 kilo in bezit mag hebben?

Ik weet het: elke nederlander behoort de wet etc. etc. etc...
Maar wordt dat ook geventileerd naar de klant? Of is dat geen taak van de vuurwerkbranche?

Mag duidelijk zijn dat ik dus nooit in een vuurwerkhandel kom, ik heb hier geen verstand van: dus licht mij eens voor.  ;D


Iedere brave huisvader die om vuurwerk gaat weet dat, het wordt je namelijk verteld in de winkel en ze pakken je tas in tot 10 kilo en je mag het in je auto gaan leggen..

Wat betreft opslag en vervoer;

Citaat
In de verkoopperiode mogen particulieren max. 10 kg consumentenvuurwerk op een voor het publiek toegankelijke plaats voorhanden hebben (art. 1.2.4 Vwb).

Citaat
Artikel 5.1.2
Artikel 4, eerste lid, onder h, van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen2 komt te luiden:
h. met verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk als bedoeld in het Vuurwerkbesluit, voor eigen gebruik,
in een hoeveelheid van ten hoogste 10 kilogram per vervoermiddel.

Citaat
Artikel 4
1. Het verrichten van handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de wet is toegestaan met alle vervoermiddelen, voor zover het betreft handelingen:

a t/m g; niet relevant
h. met verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk als bedoeld in het Vuurwerkbesluit, voor eigen gebruik,
in een hoeveelheid van ten hoogste 10 kilogram per vervoermiddel.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #288 Gepost op: 15 december 2009, 00:31:00
Nee.

Ik heb niet de illusie dat er ooit een vuurwerk verbod komt, de slachtoffers die dan ook ten prooi vallen op oudjaarsdag aan legaal vuurwerk zijn dan ook niet te voorkomen.

Echter: de aanpak van het illegale vuurwerk moet veel harder. Bezit, handel en gebruik moeten gewoon veel harder worden bestraft. Kappen met bureau halt, taakstraffen passen mi niet bij overtredingen van de WWm. Boetes moeten gewoon omhoog. Voor elk stuk vuurwerk tenminste 100 euro boete, handelaren gewoon beboeten met 1000 euro per in beslag genomen kilo. ( kun je waarschijnlijk nog wel een bankje mee redden! ) Daders van vuurwerk incidenten waarbij gewonden vallen gewoon op water en brood.

Eens kijken wie het dan nog durft om met illegaal vuurwerk te gaan lopen kl*ten.


Vuurwerk dat in beslag wordt genomen wordt verdeeld in verschillende classificaties/groepen.. Natuurlijk tellen de kilo's ook mee..

Wat interessante regeltjes en feiten die je misschien door wilt lezen, teveel om hier allemaal te kopieren..

Wat houdt de Richtlijn voor strafvordering vuurwerkovertredingen in?

Regeltjes en dergelijke van het VROM met o.a de classificaties

Wellicht de meest interessante, is nog maar een goede maand in werking..

Richtlijn voor strafvordering vuurwerkovertredingen

Denk dat hiermee wel een boel duidelijk wordt :)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #289 Gepost op: 15 december 2009, 00:41:18
Yep.

Er zijn een hoop mensen innig gelukkig dat DB geen wetten schrijft.

Gaat dus helemaal nergens over. Slappe hap.
Zoals gezegd: met mijn bedragen had Bos de DSB overeind kunnen houden.