Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 97476 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #310 Gepost op: 16 december 2009, 16:10:12
Ikzelf heb vroegâh, in de tijd dat ik nog van 10 tot 2 buiten stond, duizenden strijkers ontstoken zonder dat er ook maar 1 te vroeg tot ontploffing kwam, en dan heb ik het over de meest simpele tot de zwaarst verkrijgbare..

tsja, dat zijn natuurlijk de bekende naďeve dooddoeners...

"ik rij al jaren zonder gordel, en heb nog noooiiit de voorruit gekopt"
"wij laten altijd de achterdeur los, er is nog nooit iets gestolen"
"de laatste 3 keer dat ik stomdronken in de auto zat is het ook goed gegaan"
"mijn grootouders hadden vroeger ook geen rookmelder, en daar is nooit brand uitgebroken"


 ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #311 Gepost op: 16 december 2009, 16:10:32
Klopt, ik vind strijkers relatief ook niet gevaarlijk. Mijn ervaring is dat het veel langer duurt voordat ze knallen. Dan vind ik het gevaar van de legale rotjes groter, met die spuitende lontjes. Tegenwoordig zijn het trouwens meer de lawinepijlen die gevaar opleveren. voor een tientje tot 15 euro heb je er een. Blaast met gemak een brievenbus / vuilnisbak op. Je kan wel raden wat dat met een hand of hoofd doet.

Hier moet ik wel aan toevoegen: vroeger had je die groene strijkers die klonken als een potlood, als je ze op de grond gooide. Deze waren gevuld met zilverkruid en snoeihard. Deze waren wel gevaarlijk, die moet je niet in je hand laten klappen, dan had je wel letsel. Maar deze strijkers heb ik al een jaar of 15 niet meer gezien, niet op straat en niet in de handel.
Overigens duurde het bij deze exemplaren ook erg lang voordat ze knalden, veel langer als een legaal rotje met lontje.

Let wel: ik speel al lang niet meer met vuurwerk. Hoogstens wat mooie pijlen, stevig geplaatst etc.  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #312 Gepost op: 16 december 2009, 16:17:06
Politie haalt 715 kilo illegaal vuurwerk uit woning

dinsdag 15 december 2009 22:22
Onderzoek naar zwaar en illegaal vuurwerk in Kennemerland

http://www.politie.nl/kennemerland/nieuws/persberichten/091215persberichten15december.asp
Persberichten Kennemerland, 15-12-2009

BADHOEVEDORP/HAARLEM/BEVERWIJK – De afgelopen weken heeft de het Interregionaal Milieuteam van de Bovenregionale Recherche Noordwest Nederland en het regionaal Milieuteam van politie Kennemerland op meerdere locaties in Kennemerland onderzoek verricht naar illegaal vuurwerk.

Illegaal vuurwerk in Haarlem
HAARLEM - In november werd in twee woningen en in een garagebox ongeveer 550 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen. Een 56-jarige handelaar uit Haarlem en een koper uit Hoofddorp (59 jaar) werden door de recherche aangehouden.

Grote vangst illegaal vuurwerk in Badhoevedorp
BADHOEVEDORP - Eind november werd door de recherche in containers op een bedrijventerrein 2.700 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen. Een 33-jarige man uit Badhoevedorp en een 47-jarige Amsterdammer werden hierbij aangehouden.

Bij nader onderzoek in een van de containers, troffen de collega’s 20 kg. hennep aan, met bijbehorend kweekapparatuur. Een 42-jarige Haarlemmer werd hiervoor aangehouden inzake overtreding van de Opiumwet.

Onderzoek woning en garagebox: 715 kilo zwaar illegaal vuurwerk
BADHOEVEDORP - Begin december ging de recherche na onderzoek over tot doorzoeking van een huisadres en een garagebox in Badhoevedorp. Op het huisadres werd 15 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen en in de nabijgelegen garagebox werd 700 kilo zwaar illegaal vuurwerk gevonden. De garagebox was onderverhuurd aan een 47-jarige Amsterdammer, die ter plaatse werd aangehouden.

Illegaal vuurwerk in Beverwijk
BEVERWIJK - Begin december heeft de recherche na onderzoek in een bedrijfspand een partij illegaal vuurwerk in beslag genomen. Het vuurwerk, met een totaal gewicht van ruim 400 kilo, lag opgeslagen in een bedrijfspand. De eigenaar van het bedrijf is aangehouden.

Al het vuurwerk is en op veilige wijze afgevoerd. Naar de herkomst van het vuurwerk wordt nader onderzoek verricht. Er wordt niet uitgesloten dat in de toekomst meerdere aanhoudingen zullen worden verricht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #313 Gepost op: 16 december 2009, 16:23:23
tsja, dat zijn natuurlijk de bekende naďeve dooddoeners...

"ik rij al jaren zonder gordel, en heb nog noooiiit de voorruit gekopt"
"wij laten altijd de achterdeur los, er is nog nooit iets gestolen"
"de laatste 3 keer dat ik stomdronken in de auto zat is het ook goed gegaan"
"mijn grootouders hadden vroeger ook geen rookmelder, en daar is nooit brand uitgebroken"


 ;)

Sja, ''ooit gaat het fout'' en dat zal het ook wel gaan (echter niet bij mij aangezien ik niks meer met vuurwerk doe behalve kijken).. Maar de kans is echt niet zo groot en zo erg als verteld wordt..


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #314 Gepost op: 16 december 2009, 16:36:33
Rotterdamse oogarts pleit voor vuurwerkverbod  :o
14 december 2009

Oogartsen willen vuurwerkverbod

Uitgegeven: 16 december 2009 16:24
Laatst gewijzigd: 16 december 2009 16:24

ROTTERDAM - Oogartsen verenigd in het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) pleiten voor een verbod van consumentenvuurwerk.
 
Tijdens de jaarwisseling 2008/2009 raakten 24 ogen blind; vijftien daarvan moesten operatief worden verwijderd.
Dat maakte het NOG woensdag bekend.

Oogartsen behandelden rond de vorige oud- en nieuwviering 268 patiënten met 315 oogletsels door vuurwerk.

Een derde van deze ogen raakte dusdanig beschadigd dat er sprake is van blijvend letsel. In 35 procent van de gevallen was knalvuuwerk de oorzaak van de verwondingen.

Vuurpijlen
Siervuurwerk en vuurpijlen staan op de tweede en derde plaats als veroorzakers van letsel.

Opvallend was dat 152 slachtoffers omstanders waren en 116 mensen gewond raakten door zelf afgestoken vuurwerk.

Woordvoerder van het NOG en oogarts Tjeerd de Faber: ''De schade is te vergelijken met de helft aan oogletsels veroorzaakt bij Amerikaanse beroepsmilitairen tijdens vier jaar oorlog in Irak.''

Aansteken
In februari lieten de oogheelkundigen al weten geschrokken te zijn van de cijfers. Het was voor het eerst dat oogletsel door vuurwerk landelijk werd geregistreerd.

In maart namen de leden van het NOG een motie aan dat zij tegen het gebruik van vuurwerk door consumenten zijn. In plaats daarvan moeten professionals voortaan vuurwerk in het openbaar aansteken.

De oogartsen vinden dat ondanks alle voorlichting en veiligheidsmaatregelen consumentenvuurwerk niet verantwoord is. ''Het 'gedogen' van consumentenvuurwerk verdient maatschappelijke en politieke heroverweging'', aldus het NOG.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #315 Gepost op: 16 december 2009, 16:53:05
Vier arrestaties na vondst 1800 kilo illegaal vuurwerk

http://www.webregio.nl/waterland/regionaal-nieuws/artikel/544242/vier-arrestaties-na-vondst-1800-kilo-illegaal-vuurwerk.aspx
16 december 2009

ZAANDAM - De politie heeft afgelopen week ruim 1.800 kg. illegaal vuurwerk opgespoord. Na onderzoek troffen de rechercheurs in een benedenloods van een bedrijfspand aan de Oostzijde in Zaandam een aparte ruimte aan, waarin een partij van 1.300 kg. illegaal vuurwerk was opgeslagen. Bij nader onderzoek werden in twee auto’s nog eens 500 kg. illegaal vuurwerk aantroffen.

In het onderzoek werden in totaal vier verdachten aangehouden door de politie: een 53-jarige man en een 27-jarige man uit Purmerend, een 50-jarige man uit Zaandam en een 45-jarige man uit Hilversum.

Mensen die informatie hebben over illegaal vuurwerk, worden verzocht dit te melden bij de politie via 0900-8844. Anoniem iets melden kan ook, via Meld Misdaad Anoniem, tel.nr. 0800-7000
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #316 Gepost op: 16 december 2009, 21:35:23
ook maar verbieden dan?   :-\

Knallende champagnekurk veroorzaker oogletsel

http://www.medicalfacts.nl/2009/12/16/knallende-champagnekurk-veroorzaker-oogletsel/
Submitted by Redactie Medicalfacts/Janine Budding on December 16, 2009 – 17:48

Rond de feestdagen verliezen elk jaar drie mensen een oog door rondvliegende champagnekurken. Oogarts Tjeerd de Faber uit Rotterdam stelt het probleem bij radio 1 aan de orde.Met snelheden van 65 kilometer per uur kunnen ploppende kurken voor zwaar oogletsel zorgen. Dat heeft een woordvoerder van Vision Institute woensdag laten weten. Het Vision Institute liet bij monde van en woordvoerder weten dat er ieder jaar gemiddeld 20 mensen licht- tot zwaargewond door enthousiast of onvoorzichtig ontkurken. In Nederland eisen de kurken jaarlijks zon 3 tot 4 slachtoffers.

‘De slachtoffers zijn meestal degenen die de fles vasthouden’, aldus de woordvoerder. ‘Zij proberen de fles te openen en als het niet lukt kijken ze naar de kurk, die er dan vaak alsnog uit knalt.’  ::)

In Nederland gebeuren rond de jaarwisseling relatief weinig ongelukken met champagnekurken, ongeveer drie ŕ vier slachtoffers per jaar. Dat meldde woensdag Tjeerd de Faber, oogarts in Rotterdam „Slachtoffers van rondvliegende kurken hebben in driekwart van de gevallen zelf de fles opengemaakt”, aldus Faber. „Een champagnekurk past precies in een oog en kan daarom makkelijk schade veroorzaken, zoals een scheuring van het oog. In de afgelopen twintig jaar heb ik twee keer meegemaakt dat iemand blind werd van een kurk tegen zijn oog. Vorig jaar kwamen er in het ziekenhuis twee gevallen binnen van oogletsel als gevolg van rondvliegende kurken. Dit haalt het natuurlijk niet bij de vele ongelukken die er rond de jaarwisseling met vuurwerk gebeuren.”

Ondertussen heeft CDA-Europarlementariër Wim van de Camp al laten weten dat hij graag ziet dat Brussel iets doet aan dergelijke ongelukken. Zo zou hij graag willen weten of de Europese Commissie het eens is met zijn mening en of er ruimte is voor manieren om consumenten te beschermen. Daarbij denkt hij zelf aan waarschuwingen op etiketten zoals dat nu al gedaan wordt in de Verenigde Staten. Daarnaast vindt hij het een goed idee als producenten zelf een gebruiksaanwijzing voor het openen bij de flessen te doen. Een landelijke campagne zoals nu al jaren gevoerd wordt om mensen te waarschuwen voor de gevaren van vuurwerk lijkt hem eveneens een goede manier om mensen voorzichtiger te laten omspringen met de champagnekurk.

Bron: Radio 1
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #317 Gepost op: 16 december 2009, 21:39:06
Waar is toch die goeie ouwe tijd gebleven dat je de champagne opende met een sabel? ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #318 Gepost op: 16 december 2009, 22:23:50
Waar is toch die goeie ouwe tijd gebleven dat je de champagne opende met een sabel? ;)
haha, volgens mij hebben we dan meer dan 3 a 4 slachtoffers per jaar...  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #319 Gepost op: 16 december 2009, 22:26:48
Extra editie Politiepost voor Den Haag

http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/1605extraeditiepolitiepostvoordenhaag.asp

Den Haag, 16-12-2009 • Bij alle huishoudens in de gemeente Den Haag valt ook dit jaar weer een speciale 'oud en nieuw'-uitgave van de huis-aan-huis-krant Politiepost op de deurmat.

In een oplage van 320.000 exemplaren verhaalt de Politiepost over de maatregelen die Politie Haaglanden, het Openbaar Ministerie en de gemeente Den Haag nemen om de jaarwisseling feestelijk te laten verlopen en misstanden zoveel als mogelijk te voorkomen.

Net als in 2008 is deze extra editie een gezamenlijke uitgave van Politie Haaglanden en de gemeente Den Haag. De Politiepost wordt in de gemeente Den Haag huis-aan-huis verspreid tussen 15 en 19 december. Heeft u geen Politiepost ontvangen? U kunt de meest recente versie ook altijd afhalen op een politiebureau bij u in de buurt.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de Politiepost? Of woont u buiten de gemeente Den Haag, maar bent u toch benieuwd naar de inhoud van deze krant? Neemt u dan eens een kijkje op de internetsite www.politiepost.nl[/u]]www.politiepost.nl. Daar treft u niet alleen de meest recente Politiepost aan, maar kunt u ook eerdere uitgaves downloaden.

(klik op plaatje voor de PDF)
Samen sterk in de hulpverlening!