Collega's beveiligen collega's

Auteur Topic: Collega's beveiligen collega's  (gelezen 8352 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 12 december 2009, 14:42:24
Collega's beveiligen collega's
Uitgegeven: 12 december 2009 14:30
Laatst gewijzigd: 12 december 2009 14:30

HEERLEN - Bij herhaling rijden buschauffeurs van Veolia in hun vrije tijd achter de bussen aan met een knuppel in hun auto voor het geval de bus voor hen overvallen wordt.
 © ANPVeolia Limburg directeur René de Beer bevestigde zaterdag berichtgeving hierover in de Telegraaf.

Dit is niet de methode, zegt De Beer, maar hij begrijpt het wel. ''Het mag natuurlijk niet, maar de frustratie is heel groot. Chauffeurs zijn met name tijdens de saaie avonddiensten bang als er weinig of geen mensen in de bus zitten'', aldus De Beer.
 

Hij benadrukt dat het de chauffeurs er niet om te doen is te laten zien wie de grootste spierballen heeft. ''Dit is puur angst'', zei hij. ''Bang dat iemand instapt met een pistool.''


Burgerarrestatie

''Als bij een overval een burgerarrestatie binnen de grenzen van de wet kan plaatsvinden, heb ik daarmee geen moeite''. Chauffeurs vinden dat de politie niets mag doen.

''Met name waar de chauffeurs de dader kennen en zelfs weten waar hij woont, is de politie beperkt in de mogelijkheden. De politie kan niets doen zonder bewijs''.
© ANP  

____________________________________________________________________________________

Is NL nu echt zo verziekt van de daderbescherming dat dit noodzakelijk is?  :-X

Wordt het niet eens tijd om de wet aan te passen? Ik vind deze ontwikkelingen een zeer trieste zaak.......




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2009, 14:49:55

knip

''Met name waar de chauffeurs de dader kennen en zelfs weten waar hij woont, is de politie beperkt in de mogelijkheden. De politie kan niets doen zonder bewijs''.
© ANP  

____________________________________________________________________________________

Is NL nu echt zo verziekt van de daderbescherming dat dit noodzakelijk is?  :-X

Wordt het niet eens tijd om de wet aan te passen? Ik vind deze ontwikkelingen een zeer trieste zaak.......


En hoe wil je de wet aanpassen dan? Dat de politie mensen op mag pakken zonder bewijs? Dat is het nadeel van wonen in een rechtsstaat, de politie heeft bewijzen nodig voordat ze iemand op mogen pakken. Hoe frustrerend dat af en toe ook kan zijn.


Gast48368

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2009, 14:53:09
Dat agressie eens harder aangepakt moet worden. Camerabeveiliging, bevoegdheid van aanhouding door chauffeur, ik roep zomaar even wat. Zou jij zo kunnen/willen werken?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2009, 15:03:18
Dat agressie eens harder aangepakt moet worden. Camerabeveiliging, bevoegdheid van aanhouding door chauffeur, ik roep zomaar even wat. Zou jij zo kunnen/willen werken?

Dat agressie keihard aangepakt moet worden ben ik met je eens. Wel binnen de grenzen van een rechtsstaat graag. Ik reageerde op je tekst waar staat dat de politie zonder bewijzen niets kan doen. Hoe wil je dat veranderen?

Cameratoezicht is volgens mij reeds aardig ingevoerd en kan wat mij betreft zeker in bussen e.d. nog wel verder uitgebreid worden. Chauffeur mag iemand aanhouden net als jij en ik, burgerarrest is wettelijk toegestaan. Echter zullen de meeste chauffeurs dit niet doen ivm met messen en andere wapens (geef ze eens ongelijk...). Chauffeurs bewapenen zie ik weer niet zo zitten.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2009, 15:40:54
Gewoon op elke bus en tram een controleur mee, net als vroeger, en die persoon naast een gedegen opleiding waarin praten en luisteren een hoofdbestanddeel vormen, ook een aantal dingen meegeven:

-portofoon (3 groepen: 1 voor contact met alle controleurs in andere voertuigen, 1 voor bestuurder en 1 voor de centrale)
-pepperspray
-wapenstok
-handboeien

Daarmee kan je de meeste incidenten en lastpakken aan.

Mocht er sprake zijn van geweld, dan gelijk op de knop drukken en heb je binnen korte tijd een situatie zoals bij de politie: assistentie collega....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2009, 16:43:07
Gewoon op elke bus en tram een controleur mee, net als vroeger, en die persoon naast een gedegen opleiding waarin praten en luisteren een hoofdbestanddeel vormen, ook een aantal dingen meegeven:

-portofoon (3 groepen: 1 voor contact met alle controleurs in andere voertuigen, 1 voor bestuurder en 1 voor de centrale)
-pepperspray
-wapenstok
-handboeien

Daarmee kan je de meeste incidenten en lastpakken aan.

Mocht er sprake zijn van geweld, dan gelijk op de knop drukken en heb je binnen korte tijd een situatie zoals bij de politie: assistentie collega....

ja... laten we de controleurs gaan bewapenen.... volgens mij ligt het geweldsmonopolie nog steeds bij de politie, dus ook weer een wetswijziging voor nodig... daarbij... ga eens eerst eens op de meest eenvoudige manieren er voor zorgen dat agressie wordt terug gedrongen... een controleur prima goede zaak. Maar laat lekker alle 55000 politie mensen gratis met het openbaar vervoer reizen....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2009, 17:38:28
in uniform of in burger...


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2009, 18:16:37
Wapenstokken, pepperspray, collega's in vrije tijd met honkbalknuppels, extra mankracht op de bus en meer cameratoezicht....

Misschien is een keer afstappen van het feit dat een chauffeur bus, tram en ook taxi gewoon op een totaal on afgeschermde stoel zit. Zo moeilijk is het toch niet om de chauffeur achter een ruit plaats te laten nemen.
Afgesloten ruimte waar niemand bij kan. In benzinestations werkt dat ook prima. Vinden nog maar amper overvallen plaats op stations waar de bediende achter glas zit.
Ook in het buitenland zitten chauffeurs veelvuldig achter glas en komen overvallen minder vaak voor.
Ik begrijp dan ook niet waarom dit nog niet is ingevoerd in Nederland. Contact met de passagier? Tsjaa in elke bus hangen bordjes dat praten met de chauffeur niet is toegestaan en dat je achter de streep plaats moet nemen. Voor het sociale praatje maakt het dus niks uit.
Een ander punt is de invoering van de OV chipkaart. Gewoon geen verkoop van kaartjes in bussen meer toestaan maar alleen de ov chipkaart accepteren. Dan is er ook geen contant geld meer in de bus aanwezig. In taxi's alleen pin betaling toestaan. Geen geld is ook geen overval. Maarja service he dat staat zo hoog in het vaandel dat men de veiligheid uit het oog verliest.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2009, 18:18:20
in uniform of in burger...

maakt mij niet uit... ik reis meestal in burger... maar dat heeft me er nog nooit van weerhouden om in te grijpen... overigens...denk ik dat in uniform preventief werkt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2009, 12:32:23
volgens mij ligt het geweldsmonopolie nog steeds bij de politie, dus ook weer een wetswijziging voor nodig

Nee hoor, het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, en die is groter dan alleen de politie. ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!