Als het niet had uitgemaakt dan had het er geen NVBR roepnummerplan bedacht hoeven worden. De informatie die ik heb kunnen vinden gaat erover om te uniformeren zodat o.a. de aansturing vanuit een meldkamer makkelijker verloopt (i.v.m. de schaalvergroting).
Voor mij persoonlijk zal het mij verder worst zijn
RemRoof
Tuurlijk wel. De eerste en laatste 2 cijfers zijn vooral heel belangrijk omdat daar uit blijkt wat voor voertuig het is, en waar het vandaan komt. Voor de functionaliteit maakt het niet zoveel uit op welke post het voertuig staat.
Aan de eerste en laatste 2 kan iemand van de andere kant van 't land zien wat voor voertuig het is. Dat is het systeem. Zelfs wanneer je het uniform maakt kan ik aan de middelste cijfers nog niet zien van welke post het voertuig is. Dat zal je alsnog uit je hoofd moeten leren. Dan maakt het ook niet zoveel meer uit of je een gemeentenummer of een postnummer moet leren.
Die middelste cijfers zijn vooral belangrijk om onderscheid te maken. Anders rijden er veel auto's met hetzelfde nummer rond. Dat is niet de bedoeling.