Ik moet zeggen dat ik het Rotterdamse model ook helderder vind. Het is minder nadenken en samenstellen. Ik denk dat iemand die bij een groter incident het overzicht moet houden sneller ziet wat voor voertuigen er ter plaatse zijn.
Bij grotere incidenten zal er vaak gebruik worden gemaakt van de roepnummers die bij de pelotons horen (100, 110, 120, 130, 140). Hierdoor is het niet nodig om de voertuignummers te moeten onthouden. Aan het nummer kun je dan ook het soort voertuig herkennen.
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat ze het 'eigen' systeem het beste vinden. In Groningen kun je op dit moment aan de nummers al zien wat voor soort voertuig het is. Nummers eindigend op 2X en 3X zijn TS'en, op 5X zijn redvoertuigen en op 7X zijn HV'en. De commandovoertuigen eindigen op 9X. Uit mijn eigen gebied weet ik (bijna) precies welk roepnummer bij welk voertuig hoort, dus voor mij is dit systeem het meest herkenbaar.
Met de samenvoeging van de drie noordelijke meldkamers zullen trouwens alle voertuigen in Groningen, Friesland en Drenthe omgenummerd worden volgens het NVBR-systeem.