Tsja, nu valt er volgens mij ook weinig informatie te halen uit roepnummers...nu is het wel zo dat in Zeist de dienstauto's 'lage' nummers hebben (eindigend op 5 t/m 11) en de dienstbussen wat hoger, maar ik weet niet of dat in alle korpsen zo is. Erg veel lijkt het me niet uitmaken, een dienstauto wordt zelden via p2000 opgeroepen en als je het voertuig ziet staan neem ik aan dat je ook zonder het roepnummer in kan schatten of het een auto of bus is ;DDat lijkt me wel duidelijk. Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders. Daar ga je wel aan wennen als de nieuwe roepnummers ingevoerd zijn
Als je inderdaad het systeem van 3 cijfers in gedachten neemt dat veel korpsen hanteren / hanteerden, dan maakt het inderdaad weinig uit t.o.v. het nieuwe viercijferige systeem.
Vandaar dat ik ook de vergelijking met het Rotterdamse systeem. Mochten zij overgaan naar de NVBR roepnummers, dan lijkt mij dat een achteruitgang om eerder genoemde redenen.
Erg veel lijkt het me niet uitmaken, een dienstauto wordt zelden via p2000 opgeroepen en als je het voertuig ziet staan neem ik aan dat je ook zonder het roepnummer in kan schatten of het een auto of bus is ;DDat lijkt me wel duidelijk.
Daarom ook de toevoeging: 'maar dat is ook niet zo belangrijk'
Anders wordt het, wanneer je bijvoorbeeld met een haakarmvoertuig met kraan (afkorting KR) of zonder kraan (afkorting HA) te maken hebt. Het is met letters voor de centralist en anderen gelijk duidelijk wat voor voertuig het betreft. Je hoeft niet de nummers uit je hoeft te leren, maar alleen het principe. En dat maakt verschil, zeker in stressvolle situaties.
Het gaat overigens niet om de afzonderlijke voorbeelden, maar om de strekking van het verhaal
Ik ben het helemaal met je eens dat één roepnummersysteem voor heel Nederland zeer wenselijk is (kijk bijv. naar de ambulancedienst), maar dan graag wel het meest geschikte roepnummeersysteem