NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 96307 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2010, 16:16:00
Ik sluit me aan bij de meesten van jullie. Niet omdat ik uit 010 kom, maar omdat het systeem dat in Rotterdam wordt gehanteerd, m.i. ook objectief gewoon de meeste info geeft en het minste stof tot nadenken. Een vergelijking:

In Rotterdam kun je nu bijvoorbeeld onderscheid maken tussen o.a. de volgende eenheden:

AB adembescherming
AG adviseur gevaarlijke stoffen
AL autoladder
AP aanhangpomp
AS autospuit
BG basisgereedschap
BM bijzonder materieel
BO brandonderzoek
BU bevoorradingsunit
BV brandweervaartuig
CD commandant van dienst
CE calamiteitenbestrijdingseenheid
CL cleaner
CP commandopost
DA dienstauto
DB dienstbus
DP dompelpomp
DU decontaminatie-unit
GP gaspakken
HA haakarmvoertuig
HO hoofdofficier
HT hoogtereddingsteam
HV hulpverlening
HW hoogwerker
IM informatiemanager
IP informatieplotter
IS instorting
KR kraan
LI licht
LP logistiek piket
MD materieeldienst
MF multifunctioneel
MO metro-ongevallen
OD officier van dienst
OE ontsmettingseenheid
PB poederblus
PM personeel/materieelvoertuig
RB reddingsboot
SA strandwachtauto
SB schuimblus
SL slangen
SO stafofficier
SP specialistische hulpverlening
SV schuimvormend middel
TD technische dienst
TS tankautospuit
VA veiligheidsadviseur
VC verbindings/commandowagen
VD verbindingsdienst
VZ verzorging
WO waterongevallenvoertuig

Het moge duidelijk zijn dat dit bovenstaande gedifferentieerde systeem niet of nauwelijks onder te brengen valt in een tiental cijfers. En dat áls men dat zou doen, er per definitie minder sprake zal zijn van differentiatie (dat blijkt al uit het rijtje op de eerste pagina) en dús meer onduidelijkheid. Prima om te standaardiseren, maar ga dan wel uit van de best practice.
greetz,  Enrique


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #41 Gepost op: 27 februari 2010, 12:59:44
IJsselland is afgelopen zomer omgenummerd en de VNOG volgt dit jaar. Heeft ook te maken met de fusie van beide meldkamers.  

Dit klopt gedeeltelijk. De fusie van de beide meldkamers heeft dit proces versneld. Voor de VNOG geldt dat we zonder de fusie ook wel waren overgestapt naar het nieuwe systeem van voertuignummers. We hebben binnen de VNOG sinds de fusie van Noordwest-Veluwe, Stedendriehoek en Achterhoek namelijk diverse voertuigen die hetzelfde roepnummer hebben (de meldkamer gebruikt namelijk alleen de laatste 3 cijfers van het oude roepnummer). Zo hebben we nu nog 2x een 748 en ook de 634 vinden we 2x in de regio. Dat is niet handig. Omnummer was dus ook zonder de fusie van de meldkamers noodzakelijk.

Bij ons is er voor gekozen om niet per kazerne te nummeren maar per gemeente. Zo zal de gemeente Montferland 06-88xx krijgen en Doetinchem bijvoorbeeld 06-86xx. Deze 88 en 86 komen niet voor in IJsselland. Hiermee kunnen de centralisten de eigen voertuigen aanroepen zonder de 06 of 04 voor het nummer. In deze systematiek is ook al rekening gehouden met de eventuele aansluiting van Twente bij de Meldkamer Oost Nederland.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik het erg jammer vind dat landelijk niet het systeem van Rotterdam-Rijnmond is overgenomen. Deze nummering zit slim in elkaar en vertelt de gebruiker meer over welk type voertuig een roepnummer voorstelt. Een afkorting is immers makkelijker te onthouden dan een reeks cijfers.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #42 Gepost op: 27 februari 2010, 14:02:16
Heeft iemand het originele document van NVBR ergens online?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #43 Gepost op: 27 februari 2010, 14:16:36
Met het omnummeren van de voertuigen in de nieuwe gemeente Zuidplas lijkt het dat Hollands-Midden het NVBR plan niet uitvoerd. Ten eerste gebruiken ze slechts 3 cijfers en geven TSen het nummer 4, wat voor natuurbrandbestrijdings TSen is bedoeld.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2010, 15:03:50
Met het omnummeren van de voertuigen in de nieuwe gemeente Zuidplas lijkt het dat Hollands-Midden het NVBR plan niet uitvoert.
Ten eerste gebruiken ze slechts 3 cijfers en geven TSen het nummer 4, wat voor natuurbrandbestrijdings TSen is bedoeld.

Dit is een beetje tegenstrijdig. Je zegt zelf al dat ze het nieuwe plan niet gebruiken, dus kun je er ook niet uit afleiden wat zij met die 4 bedoelen.
Dat kan binnen HUN plan dus nooit voor natuurbrandbestrijding staan.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #45 Gepost op: 27 februari 2010, 19:01:55
Niks tegenstrijdig. Ik geef 2 argumenten waardoor het lijkt alsof ze niet aan het NVBR plan mee doen.

Dit is een beetje tegenstrijdig. Je zegt zelf al dat ze het nieuwe plan niet gebruiken, dus kun je er ook niet uit afleiden wat zij met die 4 bedoelen.
Dat kan binnen HUN plan dus nooit voor natuurbrandbestrijding staan.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #46 Gepost op: 27 februari 2010, 21:42:48
Zuidplas nummert gewoon volgens het nummerplan - bedacht door hollands midden - om.

TS Zevenhuizen was 62742 en is nu 16542
TS Nieuwerkerk was 62643 en is nu 16543

Ze passen dus het roepnr naar het nieuwe regionr aan en aan het betreffende OvD district. Verders niets.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #47 Gepost op: 2 maart 2010, 12:42:04
Ik moet zeggen dat ik het Rotterdamse model ook helderder vind. Het is minder nadenken en samenstellen. Ik denk dat iemand die bij een groter incident het overzicht moet houden sneller ziet wat voor voertuigen er ter plaatse zijn.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #48 Gepost op: 2 maart 2010, 14:36:15
Ik moet zeggen dat ik het Rotterdamse model ook helderder vind. Het is minder nadenken en samenstellen. Ik denk dat iemand die bij een groter incident het overzicht moet houden sneller ziet wat voor voertuigen er ter plaatse zijn.


Bij grotere incidenten zal er vaak gebruik worden gemaakt van de roepnummers die bij de pelotons horen (100, 110, 120, 130, 140). Hierdoor is het niet nodig om de voertuignummers te moeten onthouden. Aan het nummer kun je dan ook het soort voertuig herkennen.

Ik denk dat voor veel mensen geldt dat ze het 'eigen' systeem het beste vinden. In Groningen kun je op dit moment aan de nummers al zien wat voor soort voertuig het is. Nummers eindigend op 2X en 3X zijn TS'en, op 5X zijn redvoertuigen en op 7X zijn HV'en. De commandovoertuigen eindigen op 9X. Uit mijn eigen gebied weet ik (bijna) precies welk roepnummer bij welk voertuig hoort, dus voor mij is dit systeem het meest herkenbaar.
Met de samenvoeging van de drie noordelijke meldkamers zullen trouwens alle voertuigen in Groningen, Friesland en Drenthe omgenummerd worden volgens het NVBR-systeem.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #49 Gepost op: 2 maart 2010, 20:30:14
Groningen is ook begonnen, zoals de nieuwe TS 01-1831, Zeeland had al deels een soortgelijke nummering. De nieuwe dienstbusjes van Schouwen-Duiveland en Borsele als ook de regio ( DA-AGS ) hebben een nieuw nummer gekregen.