Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Auteur Topic: Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers  (gelezen 39376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #100 Gepost op: 22 november 2011, 15:27:57
Is er ook een meldpunt voor dit soort filmpjes?

Is het voldoende om via de meldknop op youtube een filmpje te laten verwijderen?

Mijn advies bel even met het KLPD 0343 - 535353 en vraag daar hoe je contact kan krijgen met het team.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #101 Gepost op: 22 november 2011, 15:40:45
Meer dan terecht. Elke avond rond de klok van 23.00 uur is er in mijn plaats een gigantische knal te horen van waarschijnlijk vuurwerk. Klinkt meer als een giga explosief. Hopelijk kan de politie die bommengooiers opsporen! Ik vind het gewoon kansloos.

Enkele jaren geleden liep ik met mijn vriendin van mijn ouderlijk huis naar haar ouderlijk huis in dezelfde wijk, ongeveer 400 meter. Bij het naderen van een flat zag ik rook uit de struiken komen waarop ik op verkenning wilde gaan. Plots zie ik dat er iemand vanaf de aangrenzende flatwoning vanaf de bovenste etage op de hoek zwaar vuurwerk naar onder gooide. Hierop heb ik mijn route gewijzigd. Toen we ongeveer 50 meter van de flat liepen gooide die malloot nog eens een stuk extreem zwaar vuurwerk. De drukgolf was haast voelbaar, onze oren suisden nog de halve dag na! Ik heb overwogen de politie te bellen, niet gedaan omdat ik bang was voor herkenning o.i.d.

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #102 Gepost op: 22 november 2011, 15:50:03
Ben alweer druk aan het proberen filmpjes van vuurwerk weg te krijgen (waaronder vuurwerk met flashpoeder)

Dan wens ik je heel veel succes al die duizenden? honderdduizenden? miljoenen? vuurwerkfilmpjes te laten verwijderen sinds al het voor Nederland illegale vuurwerk flash ofwel zilverkruit bevat.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #103 Gepost op: 9 december 2011, 14:36:54
Landelijk: Preventie Vuurwerk

Geüpload door OpsporingVerzocht op 8 dec 2011

Politie en Justitie slaan de handen ineen om een trend de kop in te drukken: de vuurwerkbom.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

sylvester1986

• Gast
Reactie #104 Gepost op: 2 januari 2012, 12:24:24
Hoe makkelijk je aan illegaal vuurwerk kan komen is mij al jaren duidelijk, maar zelf heb ik er niet veel mee.
Zo nu en dan hoor je weer dat men een particulier vuurwerkverbod wil in Nederland, maar of dit helpt....ik denk het niet.
Ook bij vuurwerkshows kan het 1 en ander misgaan, weliswaar met misschien minder doden/gewonden, maar het gevaar is er nog steeds.
Ik heb het eerder gezegd, mocht er een particulier vuurwerkverbod komen en ik wil vuurwerk afsteken, dan zijn er genoeg opties om het toch te doen, dus wat dat betreft zouden ze dan moeten beginnen met een Europees verbod.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #105 Gepost op: 28 september 2012, 16:33:21
Task Force roept hulp Nederland in bij opsporing vuurwerkbommenmakers

http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheidnl.nsf/content/task-force-roept-hulp-nederland-in-bij-opsporing-vuurwerkbommenmakers

28-9-2012
Lancering online waarschuwingskaart bommenmakers

Vandaag lanceert de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers een waarschuwingskaart. Op deze kaart worden bommenmakers en hun locatie zichtbaar gemaakt. Nederlanders worden opgeroepen te helpen bij de opsporing.

Ongelukken met zelfgemaakte vuurwerkbommen leiden tot ernstige letsels en soms zelfs doden. Daarom is in 2011 de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers opgericht.
Het doel van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers is het aantal delicten met vuurwerkbommen terug te dringen. De Task Force richt zich op de online opsporing van filmpjes met vuurwerkbommen. Vorig jaar werden 532 films opgespoord en 60% werd verwijderd. Het online podium dat bommenmakers gebruiken om anderen te inspireren, is hiermee grotendeels afgebroken. En dat heeft effect: er vielen afgelopen jaar geen doden door vuurwerkbommen en het aantal vuurwerkslachtoffers daalde.

Introductie waarschuwingskaart
“De succesvolle aanpak zetten we dit jaar voort. Maar nu gaan we een stapje verder en tonen de opgespoorde bommenfilms op een online waarschuwingskaart”, aldus Cees Meijer van VeiligheidNL. “De kaart zetten we in als pressiemiddel, richting de vaak minderjarige vuurwerkbommenmakers, om hun filmpjes van YouTube af te halen. We roepen de hulp van Nederland in om ons te helpen naam of adres van de bommenmakers te traceren en rechtstreeks door te geven aan politie of Meld Misdaad Anoniem. Dat vragen we niet alleen voor de online filmpjes, maar ook als mensen zien dat bommenmakers bij hun in de buurt actief zijn! Hiermee verbreden we het werkveld van de Task Force.”

Opsporen bommenmakers
Nederlanders worden opgeroepen om bommenmakers te melden bij de politie (Opsporingstiplijn: 0900-6070) of Meld Misdaad Anoniem (0800-7000). Vorig jaar verdubbelde het aantal meldingen. De politie verhoorde 21 bommenmakers, waarvan 14 minderjarigen. De politie geeft rond de jaarwisseling prioriteit aan het opsporen en aanhouden van makers van vuurwerkbommen.

De Task Force is een samenwerking tussen VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) en de politie. Hij wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) en Meld Misdaad Anoniem
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 28 september 2012, 16:36:07
TASK FORCE OPSPORING VUURWERK BOMMENMAKERS

http://www.taskforceovb.nl/

Ongelukken met zelfgemaakte vuurwerkbommen leiden tot ernstige letsels en soms zelfs doden. Daarom is in 2011 de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers opgericht.

Drijvende kracht achter deze Task Force zijn VeiligheidNL en de politie. De Task Force wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Inlichtingen- Opsporingsdienst (IOD) en Meld Misdaad Anoniem.

Het doel van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers is het aantal delicten met vuurwerkbommen terug te dringen. Dit doet de Task Force door bommenmakers online op te sporen en hun gegevens te publiceren op de waarschuwingskaart.
Herkent u iemand? Meld het dan bij de politie (Opsporingstiplijn: 0800 – 6070) of Meld Misdaad Anoniem (0800 – 7000).
We kunnen uw hulp bij het identificeren van vuurwerkgevaarlijke personen goed gebruiken!

Wilt u meer weten over ongevallen met vuurwerk vorig jaar? Klik hier.

WAARSCHUWINGSKAART
107 bommenmakers actief
26 films verwijderd
zie: http://www.taskforceovb.nl/waarschuwingskaart

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 3 oktober 2012, 08:46:10
Helft makers vuurwerkbommen haalt filmpjes weg
AMSTERDAM - In vijf dagen tijd heeft bijna de helft van de bommenmakers die te zien zijn op een speciale site van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers, hun filmpjes van internet weggehaald.
 Dat meldde woensdag een woordvoerder van VeiligheidNL, dat samen met de politie in het project zit.

De Task Force had vrijdag een kaart van Nederland online gezet met daarop filmpjes van explosies van vuurwerkbommen. Ze vragen mensen de makers van de bommen te identificeren en te melden.

Van de 130 geplaatste getoonde filmpjes op YouTube zijn er inmiddels 62 verwijderd. ''Daar zijn we heel blij mee’’, aldus de woordvoerder. Gevreesd wordt dat de filmpjes als inspiratie dienen voor anderen.

Als iemand een filmpje van internet heeft gehaald, is daarmee de kous nog niet af. In sommige gevallen wordt ook geprobeerd makers van bommen te vervolgen. Het afsteken van vuurwerkbommen is strafbaar. Volgens de woordvoerder wordt binnenkort de eerste aanhouding verwacht.

http://www.nu.nl/binnenland/2924520/helft-makers-vuurwerkbommen-haalt-filmpjes-weg.html

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 5 november 2012, 11:07:08
Zwaar vuurwerk populair online

Zwaar knalvuurwerk wordt steeds vaker online verkocht, vooral via sociale media. Dat signaleert de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers.

Onder meer op Facebook, Marktplaats en via blogs wordt het vuurwerk verkocht aan geïnteresseerde jongeren. Die worden volgens de taskforce benaderd door tussenpersonen. Als de verkoop doorgaat, moeten ze naar een geheime locatie komen en daar contant afrekenen. Daarbij gaat het vaak om grote bedragen, tot wel enkele duizenden euro's.
Handgranaat

De taskforce roept ouders op extra alert te zijn. Ook zou er een verbod moeten komen op zwaar knalvuurwerk dat bedoeld is voor professionele vuurwerkshows, maar steeds vaker illegaal aan consumenten wordt verkocht. Nieuw op de markt zijn zware knallers als Big Boy en Super Bus. Die hebben evenveel kracht als een handgranaat.

Ook het kopen van knalvuurwerk op een geheime locatie is volgens de taskforce riskant. Jongeren nemen grote bedragen contant geld mee, en zijn daardoor makkelijke slachtoffers. Onlangs zijn Rotterdamse jongeren beroofd van 2000 euro toen ze online een plek hadden afgesproken om vuurwerk te kopen.
http://nos.nl/artikel/436875-zwaar-vuurwerk-populair-online.html

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #109 Gepost op: 8 november 2012, 14:59:05
Drie knapen verhoord wegens illegaal vuurwerk

Persberichten Politie Gelderland - Midden
Publicatiedatum: 8-11-2012 10:38:47

EDE - De politie Gelderland Midden heeft woensdagochtend 7 november drie minderjarige jongens (16 en 17 jaar) uit Ede op het politiebureau verhoord. De jongens hadden illegaal vuurwerk in bezit en dit afgestoken.

De knapen vielen door de mand door een geplaatst internetfilmpje, dat gezien werd door het vuurwerkteam van de politie. Bij twee van de drie knapen werd illegaal vuurwerk in de woning gevonden. De politie heeft het in beslag genomen en zal het vernietigen. De twee 17-jarige Edenaren worden doorverwezen naar Bureau Halt. Tegen de 16-jarige jongen uit Ede zal proces-verbaal worden opgemaakt wegens het verhandelen van illegaal vuurwerk. Het Openbaar Ministerie zal verder beslissen over deze zaak.