Omdat deze boot een eigen onderwerp verdient:
Nieuwe reddingboot voor reddingstation Huizen
Bron: KNRM
IJmuiden, 17 september 2009
Eerste exemplaar van een geheel nieuwe reddingboot-klasse
Het reddingstation Huizen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgt de
beschikking over een nieuwe reddingboot. De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek wordt zaterdag 19
september gedoopt en is het eerste exemplaar van een geheel nieuwe reddingboot-klasse. De
reddingboot kon worden gebouwd dankzij een schenking van de heer en mevrouw A.Th.
Wijsenbeek. Zij vernoemen de reddingboot naar hun overleden zoon Nikolaas. De doophandeling
wordt verricht door mevrouw Wijsenbeek.
De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek is officieel de eerste reddingboot van een voor de KNRM nieuwe
reddingboot-klasse. De nieuwe klasse is een 9-meter boot, specifiek bestemd voor hulpverlening en
reddingen op het binnenwater en draagt de naam Nikolaas-klasse. Geheel in de KNRM-traditie wordt de
klasse-aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. In dit geval is dat Nikolaas Wijsenbeek.
Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994) was een jonge, enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval om het
leven kwam. Zijn ouders willen met deze schenking hun zoon in dierbare herinnering houden.
Kernkwaliteiten
De keuze voor deze nieuwe reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten. Ten eerste
de (geredden)capaciteit. Op het binnenwater varen onder andere
watertaxi’s en fast ferry’s. Die schepen hebben relatief veel mensen
aan boord en vragen om een reddingboot met een capaciteit van 20
personen, exclusief bemanning. De KNRM spreekt bewust over
‘capaciteit’ en niet over ‘gereddencapaciteit’, omdat die capaciteit
minstens zo vaak nodig zal zijn voor het vervoeren van collegahulpdiensten:
GGD, brandweer en duikers. Ten tweede biedt de
nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht.
Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken
en slepen van jachten. Daarnaast wilde de KNRM een
waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de
veiligheid voor de drenkelingen. En als laatste het kostenaspect. Deze reddingboot is goedkoper dan een
Atlantic-type en vergt minder onderhoud.
De nieuwe klasse is specifiek voor gebruik op de binnenwateren. De reddingboot is gebouwd door Mare
Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. De boot van het type AV 900 is al ruim 210 keer gebouwd en heeft
zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is
er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst.
Reddingstation Huizen
Huizen heeft al lange tijd een grote reddingsbrigade. In het streven van de KNRM om de Randmeren
gedekt te krijgen, werd samenwerking gezocht én gevonden. In 2006 werd het KNRM-reddingstation
Huizen een feit, zónder daarmee de reddingsbrigade op te heffen. Het reddingstation en de brigade zitten
onder één (nieuw) dak en scheiden de taken: de brigade richt zich op de strandbewaking en het beveiligen
van evenementen, terwijl het reddingstation de Search and Rescue-taak op zich neemt. Beide taken
worden door één en dezelfde bemanning uitgevoerd.
Technische gegevens Nikolaas-klasse
Lengte: 9,30 meter
Breedte: 3,30
Diepgang: 0,60
Bemanning: 4
Capaciteit: 20 geredden
Motorvermogen: Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra
377 waterjet
Snelheid: 35 knopen
Apparatuur: standaard KNRM
Inventaris: standaard KNRM
Oefenen in de Haven van Huizen. Foto Henk Wijga
Voor de boot ingezet kan worden moet de bemanning eerst vertrouwd worden gemaakt met eigenschappen van een dergelijke boot met waterjet aandrijving.
Hiervoor oefenen ze eindeloos in een kommetje van de Haven van Huizen.
Henk