Nieuwe reddingboot KNRM Huizen

Auteur Topic: Nieuwe reddingboot KNRM Huizen  (gelezen 25190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 13 december 2009, 07:23:21
Omdat deze boot een eigen onderwerp verdient:


Nieuwe reddingboot voor reddingstation Huizen
Bron: KNRM

IJmuiden, 17 september 2009

Eerste exemplaar van een geheel nieuwe reddingboot-klasse


Het reddingstation Huizen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgt de
beschikking over een nieuwe reddingboot. De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek wordt zaterdag 19
september gedoopt en is het eerste exemplaar van een geheel nieuwe reddingboot-klasse. De
reddingboot kon worden gebouwd dankzij een schenking van de heer en mevrouw A.Th.
Wijsenbeek. Zij vernoemen de reddingboot naar hun overleden zoon Nikolaas. De doophandeling
wordt verricht door mevrouw Wijsenbeek.

De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek is officieel de eerste reddingboot van een voor de KNRM nieuwe
reddingboot-klasse. De nieuwe klasse is een 9-meter boot, specifiek bestemd voor hulpverlening en
reddingen op het binnenwater en draagt de naam Nikolaas-klasse. Geheel in de KNRM-traditie wordt de
klasse-aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. In dit geval is dat Nikolaas Wijsenbeek.

Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994) was een jonge, enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval om het
leven kwam. Zijn ouders willen met deze schenking hun zoon in dierbare herinnering houden.
 

Kernkwaliteiten

De keuze voor deze nieuwe reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten. Ten eerste
de (geredden)capaciteit. Op het binnenwater varen onder andere
watertaxi’s en fast ferry’s. Die schepen hebben relatief veel mensen
aan boord en vragen om een reddingboot met een capaciteit van 20
personen, exclusief bemanning. De KNRM spreekt bewust over
‘capaciteit’ en niet over ‘gereddencapaciteit’, omdat die capaciteit
minstens zo vaak nodig zal zijn voor het vervoeren van collegahulpdiensten:
GGD, brandweer en duikers. Ten tweede biedt de
nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht.
Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken
en slepen van jachten. Daarnaast wilde de KNRM een
waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de
veiligheid voor de drenkelingen. En als laatste het kostenaspect. Deze reddingboot is goedkoper dan een
Atlantic-type en vergt minder onderhoud.

De nieuwe klasse is specifiek voor gebruik op de binnenwateren. De reddingboot is gebouwd door Mare
Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. De boot van het type AV 900 is al ruim 210 keer gebouwd en heeft
zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is
er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst.

Reddingstation Huizen

Huizen heeft al lange tijd een grote reddingsbrigade. In het streven van de KNRM om de Randmeren
gedekt te krijgen, werd samenwerking gezocht én gevonden. In 2006 werd het KNRM-reddingstation
Huizen een feit, zónder daarmee de reddingsbrigade op te heffen. Het reddingstation en de brigade zitten
onder één (nieuw) dak en scheiden de taken: de brigade richt zich op de strandbewaking en het beveiligen
van evenementen, terwijl het reddingstation de Search and Rescue-taak op zich neemt. Beide taken
worden door één en dezelfde bemanning uitgevoerd.

 

Technische gegevens Nikolaas-klasse

Lengte: 9,30 meter
Breedte: 3,30
Diepgang: 0,60
Bemanning: 4
Capaciteit: 20 geredden
Motorvermogen: Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra
377 waterjet
Snelheid: 35 knopen
Apparatuur: standaard KNRM
Inventaris: standaard KNRM






Oefenen in de Haven van Huizen. Foto Henk Wijga



Voor de boot ingezet kan worden moet de bemanning eerst vertrouwd worden gemaakt met eigenschappen van een dergelijke boot met waterjet aandrijving.
Hiervoor oefenen ze eindeloos in een kommetje van de Haven van Huizen.


Henk




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2009, 10:45:21
Schitterende boot!  ;D ;D

(alleen een kl@#* plek voor de sleepverbinding, ben benieuwd of die nog veranderd gaat worden eind volgend jaar)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2009, 10:15:28
Schitterende boot!  ;D ;D

(alleen een kl@#* plek voor de sleepverbinding, ben benieuwd of die nog veranderd gaat worden eind volgend jaar)



Ben benieuwd hoe dat werkt als je haast hebt, er zit nogal wat lijn op en niet op een haspel...

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2009, 09:11:21
Zoals met iedere nieuwe boot zal deze ook nog wel het een en ander aan aanpassingen krijgen. De plek voor een sleepverbinding is niet echt makkelijk maar ja het is ook geen sleepboot. Het ophangen van de lijn is niet echt een probleem wij hebben het op dezelfde manier kwestie van wennen. En volgens eerdere uitspraken heb je geen haast bij een vaartuig wat aan de grond zit Henk dus dat zal ook geen probleem zijn.
Schitterende boot!  ;D ;D

(alleen een kl@#* plek voor de sleepverbinding, ben benieuwd of die nog veranderd gaat worden eind volgend jaar)




vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2009, 09:21:53
Citaat
Voeg citaat toe
Zoals met iedere nieuwe boot zal deze ook nog wel het een en ander aan aanpassingen krijgen. De plek voor een sleepverbinding is niet echt makkelijk maar ja het is ook geen sleepboot. Het ophangen van de lijn is niet echt een probleem wij hebben het op dezelfde manier kwestie van wennen. En volgens eerdere uitspraken heb je geen haast bij een vaartuig wat aan de grond zit Henk dus dat zal ook geen probleem zijn.

Nee Henk sleept niet eens, dus waar maakt je je druk om Henk??
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2009, 10:35:44
mooie boot hoor, maar dan heb je 9  meter boot, en dan zit je met z'n vieren opgepropt op  1,5 vierkante meter?
lijkt me niet zo praktisch....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2009, 11:34:43

Nee Henk sleept niet eens, dus waar maakt je je druk om Henk??

Ik maak me niet druk, (jammer dat je er geen beeld van mij bij hebt. De auto staat in de garage en er staan vandaag geen klussen gepland, zo relaxt ben ik in weken niet geweest) maar heb wel een brede belangstelling voor alles wat met scheepvaart te maken heeft.

Als redden door slepen kan, slepen wij natuurlijk ook. Het verschil is dat wij de boot zo snel mogelijk overgeven aan de Bergers van JSH, of redders met een bergerspet op van reddingsbrigade of de KNRM. Als je uit gaat van een reddingsboot die een reddingsklus (en geen pechhulp) heeft zoals hier veel gebeurd: boot bijna op de dijk aan lager wal heb je wel degelijk haast bij het uitbrengen van je sleeplijn. Bij wapper 9 op het ijmeer wil je graag ook niet te lang rommelen met je sleeplijn.

Wij hebben de sleeplijn ook zo hangen, maar die is niet zo lang en lichter. Bovendien hebben we alle ruimte achterin om de lijn uit te leggen, want we zitten voorin en hebben de ruimte juist achterin. We kunnen daar vrij rondlopen zonder ons eerst langs de console te hoeven wringen.
Wij geven de rustigste plek liever aan de SO (achterin) en gaan zelf wel voorin hobbelen.



Dan vind ik de constructie met een trommel nog veel beter: je rolt de lijn uit en als je vindt dat de lengte goed is zet je 'm vast.

Bedenk dat er een enorm voordeel aan de NW is, de lijn komt nooit in de schroef.


Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2009, 13:11:04
Bedenk dat er een enorm voordeel aan de NW is, de lijn komt nooit in de schroef.

Dat zou ik niet te hard roepen, een waterjet is ook vrij gevoelig voor rommel in het water. Zeker lijnen kunnen de jet aardig verstoren.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2009, 10:14:43
Dat zou ik niet te hard roepen, een waterjet is ook vrij gevoelig voor rommel in het water. Zeker lijnen kunnen de jet aardig verstoren.

Klopt:

Zaterdag 19 december om 16.30 uur werd de schipper van de reddingboot Antoinette opgebeld door de schipper van de GO 6, dat deze een motorstoring had, 1 mijl Zuid van Maas Center op de Noordzee.

Omdat schipper en bemanning net terug waren van een oefening, kon er gelijk worden uitgevaren. Ter plaatse gekomen stond het anker van de kotter nog uit. Zelf konden ze dat niet opdraaien omdat ze ook geen hydrauliek hadden. Door de bemanning van de reddingboot  werd het anker voor hen opgedraaid, waarbij de ankerlijn in de jet van de reddingboot kwam. Op 1 motor werd een sleepverbinding gemaakt en de kotter werd naar Stellendam gesleept. Onderweg werd geprobeerd om de jet te klaren maar dit lukte niet. De kotter werd in de buitenhaven afgemeerd. Terug op station werd de jet weer geklaard.   BRON: KNRM.NL


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2009, 10:21:03
Een jet is inderdaad gevoelig voor rommel en touwwerk kan ook niet anders ze zuigen het water op maar volgens mij doet een schroef hetzelfde en op het moment dat ik iets in mijn schroef heb kan ik hem ook niet meer gebruiken. Het is zelfs zo dat ik mijn jet zelf kan klaren maar zodra ik met een grotere boot iets in mijn schroef krijg kan ik een duiker bestellen of misschien zelfs moet dokken als het te groot is .Dus wat is dan het verschil ? Ok kleine rommeltjes draait een schroef stuk maar over het algemeen draait een jet met een beetje rommelen de troep ook wel weer stuk en kun je gewoon verder varen daarbij is een jet voor het manoevreren erg handig en natuurlijk erg veilig voor een slachtoffer die uit het water gehaald moet worden.
Klopt:

Zaterdag 19 december om 16.30 uur werd de schipper van de reddingboot Antoinette opgebeld door de schipper van de GO 6, dat deze een motorstoring had, 1 mijl Zuid van Maas Center op de Noordzee.

Omdat schipper en bemanning net terug waren van een oefening, kon er gelijk worden uitgevaren. Ter plaatse gekomen stond het anker van de kotter nog uit. Zelf konden ze dat niet opdraaien omdat ze ook geen hydrauliek hadden. Door de bemanning van de reddingboot  werd het anker voor hen opgedraaid, waarbij de ankerlijn in de jet van de reddingboot kwam. Op 1 motor werd een sleepverbinding gemaakt en de kotter werd naar Stellendam gesleept. Onderweg werd geprobeerd om de jet te klaren maar dit lukte niet. De kotter werd in de buitenhaven afgemeerd. Terug op station werd de jet weer geklaard.   BRON: KNRM.NL