De Gooier was een mooie, snelle (42 knoop) all weather interventie boot met schroefaandrijving en weinig ruimte.
De Nikolaas Wijsenbeek is een wat minder snelle (32 knoop) boot met jet aandrijving en veel ruimte.
De snelheid wordt niet alleen beperkt door het vermogen dat een jet nu eenmaal zelf opvreet (zo'n 30%) waar je niets aan hebt, maar ook door de hinderlijke eigenschap van de de boot om bij het op snelheid komen bij wat golfslag lucht te happen, wat er voor zorgt dat de beveiliging van de jet ingrijpt en het toerental begrenst.
Tel daar de enorme golf bij op die de boot veroorzaakt die het niet aanlokkelijk bij iedere boot met motorpech de woede van de watersporters op je hals te halen en de kans dat je helemaal stil komt te liggen door het opslorpen van een pluk wier en je moet wel tot de conclusie komen dat de mannen van Huizen met bloedend hart hun Gooier zien vertrekken. Het is niet voor niets dat ze zo lang mogelijk met de Gooier zijn blijven varen, je gelooft toch niet echt dat ze 10 maanden hebben moeten oefenen eer klaar te zijn voor de jet? Leg dat maar eens uit aan Elburg en Dordrecht.
Met de Gooier klaagde de bemanning al steen en been altijd te laat te zijn, dat wordt er nu niet beter op.
Ik vind het inleveren van de Gooier een aderlating voor de hulpverlening.
Henk