De KNRM site van huizen geeft 35 kn maar hij zal vast harder lopen dan de NW. Er zijn genoeg voor delen aan de NW. Dus schijnbaar is op het gooi en eem meer snelheid een groot issue. Je hebt veel berg ruimte in de NW en dus altijd alles aan boord. Tevens een lekker breed consol wat veel bescherming bied. Wat ik begreep is de gooijer ook redelijk opgevaren en dus tijd voor vervanging.
die 35 knoop staat daar omdat de KNRM propageert dat een boot niet sneller mag varen dan dat, vanwege de veiligheid van de bemanning. Kun je moeilijk een boot beschrijven die over de 40 knoop gaat, tegen de 80 km per uur.
Het gaat niet allen om snelheid, maar om uberhaupt aan te komen. Het is een moelijke route over het Gooimeer als je geen ondiepte (zand in je jet wil je niet) of wier wil tegen komen. Je moet ook in aanmerking nemen dat het verzorgingsgebied van de Gooier doorloopt naar Uitdam, Block van Kufferler, tot aan de Nijkerkersluis.
Zo'n 30 km naar Block van Kuffeler en 18 km naar Nijkerkersluis. Als de NW blijft varen en geen last zou hebben van het wier of de golven scheelt het dat de NW BVK 7,5 minuten later aankomt bij het BVK op een half uur varen dan de Gooier . In die tijd kan er heel wat gebeuren, ten goede of ten kwade. Ten goede zou kunnen zijn dat een van de andere boten er al is (niet denkbeeldig) ten kwade zou kunnen zijn dat de hulp net te laat komt (ook niet denkbeeldig).
En als het helemaal tegenzit moet de wijsenbeek -net als de Frans Verkade af en toe (maar wel regelmatig)- melden dat ie een half uurtje later komt omdat ze "wat last heeft van het wier".
Maar toegegeven, als ze dan uiteindellijk ter plaatse komt biedt de Wijsenbeek stevigheid, ruimte en veiligheid. En het is best een stoere boot en een opvallende verschijning, niet weer zo'n oranje rib.
Qua bereik van marifoon ontlopen de Gooier en de Wijsenbeek elkaar niet veel, maar dat komt door al die rommel die er tegen de antennes aan geplakt zit.
Henk