Wat is jouw ervaring zelf met een jetboot henk wij in enkhuizen hebben ook te maken met gras niet zoveel als in de gouwzee hoor . We hebben hier nu 3 keer iets in de jet gehad in 12 jaar tijd dus dat valt volgens mij wel mee . Je kan het neit vergelijken met een kleine rib waar je de motor van kan optrimmen dan kun je zo de troep eruit halen gaat gewoon om een stuk veiligheid dat is de hoofdrede dat de KNRM met jetboten vaart.
Mijn ervaring is dat je iemand zo van de straat kan plukken met een rijbewijs en achter het stuur kan zetten van een bootje met een buitenboord motor, hij zal zich kunnen redden.
Zet iemand aan boord van een jet aangedreven boot en hij heeft een grote kans binnen een paar minuten ergens tegenaan te knallen.
Wij deden de begeleiding van een evenement met als één van de onderdelen een stukje varen op een meertje bij de lek met een van de ingehuurde waterscooters. Van de 25 deelnemers belandde meer dan de helft op de dijk. (voor ons gewoon wel leuk...)
Een van de schippers van Jacht Service Huizen verkocht zijn jet (een voormalige KLPD boot) aan een berger op het wad en die vouwde hem meteen met 60 km per uur om een meerpaal. De boot total los en de schipper op het nippertje gered en zwaar gewond.
Je kunt veel meer en beter manoeuvreren met een jet dan met een schroef aangedreven boot, maar je moet er wel even wat tijd in steken en reflexen als bij alle gevaar meteen gas er af even onder controle krijgen.
Ik zelf heb een paar dagen gevaren op een kleine jet aangedreven RIB en de wendbaarheid verbaasde mij in hoge mate. Maar ergens bij op één plek blijven liggen valt nog niet mee.
Boven Enkhuizen staan mooie golven als het waait, maar er ligt geen rotzooi in het water. Ik ben er een week geweest voor begeleiding van het Europees kampioenschap catamaranzeilen. Het waaide behoorlijk, en er is toen een hoop stuk gegaan, zowel aan de catamarans als aan de begeleidingsboten. Ik kan me voorstellen dat je daar met een goede jet goed uit de voeten kan, maar zie daar de NW nog niet stuiteren een week lang en heel blijven...
Henk