Nieuwe reddingboot KNRM Huizen

Auteur Topic: Nieuwe reddingboot KNRM Huizen  (gelezen 25439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2009, 10:48:16
Een jet is inderdaad gevoelig voor rommel en touwwerk kan ook niet anders ze zuigen het water op maar volgens mij doet een schroef hetzelfde en op het moment dat ik iets in mijn schroef heb kan ik hem ook niet meer gebruiken. Het is zelfs zo dat ik mijn jet zelf kan klaren maar zodra ik met een grotere boot iets in mijn schroef krijg kan ik een duiker bestellen of misschien zelfs moet dokken als het te groot is .Dus wat is dan het verschil ? Ok kleine rommeltjes draait een schroef stuk maar over het algemeen draait een jet met een beetje rommelen de troep ook wel weer stuk en kun je gewoon verder varen daarbij is een jet voor het manoevreren erg handig en natuurlijk erg veilig voor een slachtoffer die uit het water gehaald moet worden.

In mijn ervaring is een jet veel gevoeliger voor spullen als wier, plastic zakken, touw en zand. Ik hoor bijna nooit dat een reddingsboot iets in zijn schroef heeft, maar de boot van Marken ligt regelmatig stil tijdens een uitruk met jet problemen. En als dat zo eenvoudig is, waarom klaart ie dan niet gewoon? Hou je de lijn in het water aan de achterkant bij je boot is er met een jet niets aan de hand. Maar probeer dat niet met een schroef.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2009, 11:18:08
Wat is jouw ervaring zelf met een jetboot henk wij in enkhuizen hebben ook te maken met gras niet zoveel als in de gouwzee hoor . We hebben hier nu 3 keer iets in de jet gehad in 12 jaar tijd dus dat valt volgens mij wel mee . Je kan het neit vergelijken met een kleine rib waar je de motor van kan optrimmen dan kun je zo de troep eruit halen gaat gewoon om een stuk veiligheid dat is de hoofdrede dat de KNRM met jetboten vaart.
In mijn ervaring is een jet veel gevoeliger voor spullen als wier, plastic zakken, touw en zand. Ik hoor bijna nooit dat een reddingsboot iets in zijn schroef heeft, maar de boot van Marken ligt regelmatig stil tijdens een uitruk met jet problemen. En als dat zo eenvoudig is, waarom klaart ie dan niet gewoon? Hou je de lijn in het water aan de achterkant bij je boot is er met een jet niets aan de hand. Maar probeer dat niet met een schroef.

Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2009, 11:37:42
Wat is jouw ervaring zelf met een jetboot henk wij in enkhuizen hebben ook te maken met gras niet zoveel als in de gouwzee hoor . We hebben hier nu 3 keer iets in de jet gehad in 12 jaar tijd dus dat valt volgens mij wel mee . Je kan het neit vergelijken met een kleine rib waar je de motor van kan optrimmen dan kun je zo de troep eruit halen gaat gewoon om een stuk veiligheid dat is de hoofdrede dat de KNRM met jetboten vaart.

Mijn ervaring is dat je iemand zo van de straat kan plukken met een rijbewijs en achter het stuur kan zetten van een bootje met een buitenboord motor, hij zal zich kunnen redden.

Zet iemand aan boord van een jet aangedreven boot en hij heeft een grote kans binnen een paar minuten ergens tegenaan te knallen.

Wij deden de begeleiding van een evenement met als één van de onderdelen een stukje varen op een meertje bij de lek met een van de ingehuurde waterscooters. Van de 25 deelnemers belandde meer dan de helft op de dijk. (voor ons gewoon wel leuk...)

Een van de schippers van Jacht Service Huizen verkocht zijn jet (een voormalige KLPD boot) aan een berger op het wad en die vouwde hem meteen met 60 km per uur om een meerpaal. De boot total los en de schipper op het nippertje gered en zwaar gewond.

Je kunt veel meer en beter manoeuvreren met een jet dan met een schroef aangedreven boot, maar je moet er wel even wat tijd in steken en reflexen als bij alle gevaar meteen gas er af even onder controle krijgen.

Ik zelf heb een paar dagen gevaren op een kleine jet aangedreven RIB en de wendbaarheid verbaasde mij in hoge mate. Maar ergens bij op één plek blijven liggen valt nog niet mee.
Boven Enkhuizen staan mooie golven als het waait, maar er ligt geen rotzooi in het water. Ik ben er een week geweest voor begeleiding van het Europees kampioenschap catamaranzeilen. Het waaide behoorlijk, en er is toen een hoop stuk gegaan, zowel aan de catamarans als aan de begeleidingsboten. Ik kan me voorstellen dat je daar met een goede jet goed uit de voeten kan, maar zie daar de NW nog niet stuiteren een week lang en heel blijven...

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 11:45:12
Ik wil een waterscooter eigenlijk niet vergelijken met een boot. En tegenwoordig maakt de KNRM zijn boten met eenkoppeling erin dan kun je de aandrijving uitschakelen als je stil ligt. Een jetboot met twee jets zoals bijv. een valentijn type kun je petfect onder controle houden en precies op positie houden. Heb ook mensen op een boot met een bb motor wel rare schuivers zien maken belangrijk blijft gewoon om met niet al teveel vermogen te manoevreren dan heb je niet zoveel last en blijft het voor bijna iedereen overzichtelijk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 13:50:41
Ik wil een waterscooter eigenlijk niet vergelijken met een boot. En tegenwoordig maakt de KNRM zijn boten met eenkoppeling erin dan kun je de aandrijving uitschakelen als je stil ligt. Een jetboot met twee jets zoals bijv. een valentijn type kun je petfect onder controle houden en precies op positie houden. Heb ook mensen op een boot met een bb motor wel rare schuivers zien maken belangrijk blijft gewoon om met niet al teveel vermogen te manoevreren dan heb je niet zoveel last en blijft het voor bijna iedereen overzichtelijk

Ik vind een jet boot ook ideaal! ;D ;D
Wel heel erg wennen als je schroefboten gewend bent maar dan heb je ook wat!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2009, 16:03:29
Is de boot van Huizen nu al operationeel of wordt hij nog steeds gemodificeerd?  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2009, 18:57:22
Is de boot van Huizen nu al operationeel of wordt hij nog steeds gemodificeerd?  ???

Hij schijnt er helemaal klaar voor te zijn, nu de bemanning nog...

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2009, 19:57:28
Zijn die nog aan het trainen Henk ?


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #18 Gepost op: 28 december 2009, 10:54:35
Bla,bla,bla

Denk dat ze wel bevallen zijn er nog acht besteld waarvan twee met dubbelde jet/motor config.

Maar Henk jij hebt gelijk zijn klote boten, laten we allemaal van die dingen kopen waar jij in rond toert, dan blijf jij misschien happy en heb je een keer niets te zeuren.................

Res (die zich afvraagt waarom hij dit soort toppics nog steeds leest, is een soort van zelf kastijding geloof ik.)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 28 december 2009, 11:20:25
Bla,bla,bla

Denk dat ze wel bevallen zijn er nog acht besteld waarvan twee met dubbelde jet/motor config.

Maar Henk jij hebt gelijk zijn klote boten, laten we allemaal van die dingen kopen waar jij in rond toert, dan blijf jij misschien happy en heb je een keer niets te zeuren.................

Res (die zich afvraagt waarom hij dit soort toppics nog steeds leest, is een soort van zelf kastijding geloof ik.)

Goedemorgen Res, voor de rest gaat alles goed met je??

't Is wat he, die feestdagen gaan je niet in de koude kleren zitten, en dan plegen ze ook nog heiligheidsschennis door het over de voor- en nadelen van de jetboten van je sekte te hebben.
Ik zal proberen wat beter rekening te houden met je gevoelens...

Henk