Nieuwe reddingboot KNRM Huizen

Auteur Topic: Nieuwe reddingboot KNRM Huizen  (gelezen 25248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2010, 13:10:06
Laat je niet zo opnaaien Zwaarwater!
Velen zijn stinkend jaloers en zouden maar wat graag deze boot willen hebben ;)
Gewoon lekker blijven oefenen met of zonder 'beste stuurlui staan aan wal'.
 O0

Een jet is trouwens inderdaad ideaal, vooral 2  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 18 maart 2010, 13:56:46
Het is ook nooit goed, Hebben ze een nieuwe boot word er hard geoefend ook in het EHBOen aanboord zo te zien is het weer niet goed. Wie zijn jullie om te beoordelen om aan de hand van 1 zo een filmpje wat ze allemaal geoefend en gedaan hebben, en wat hun opdracht was wat varen betreft en de oefendoelen van de "EHBO" oefening zijn.
Nee dan zeuren we van achter de pc dat er teveel of te weinig mensen aanboord zijn of... wel helm geen helm of... dat het wel erg langzaam gaat. Een voorgekouwde oefening wat soepel, snel foutloos verloopt is alleen weggelegd als het een demo betreft voor buitenstaanders en toeschouwers.
Als je zo een oefening hebt zo als we hier zien dan is dat om van te leren, van en met elkaar en elkaar op fouten wijzen en het meteen opnieuw doen en ja dat kan dan traag overkomen maar oja ik had hier allang gelezen dat de anderen het altijd beter weten maar zelf het niet laten zien, sneu hoor.
Voor de KNRM jongens in Huizen ga zo door en als de tijd rijp is en alle bemaningen er klaar voor zijn dan pas de boot als operationeel inmelden dan ben je verstandig en goed bezig.

Observe

Wat een emotionele lange tenen weer, wat een uitbarsting. Sorry hoor. Ik antwoord even op de vraag "wat valt je op".
En beweringen die nergens op gestoeld zijn vallen vanzelf door de mand, zoals dat het aantal bemanningsleden niet gelijk verdeeld zou zijn (lekker belangrijk).. Wij hebben ook een oefening hier ergens staan, er daar is ook veel commentaar op geweest, prima toch? Misschien vallen ons dingen op waar de oefenmeesters niet aan gedacht hebben, zoals het blauwe heklicht...


Ik vermeld ook duidelijk dat de traagheid die uit de beelden spreekt voortkomt uit het feit dat het een oefening is:

Citaat
"het ziet er een beetje traag (het is ook een oefening) maar wel professioneel uit."

En niets dan lof over de jets,

Citaat
manoeuvreren met een jet niet makkelijk is maar als je het eenmaal onder de knie hebt de mogelijkheden eindeloos zijn,

Je kunt discusieren over de mate waarin je met jets moet oefenen, ik blijf ervan overtuigd (en vind daarin de KNRM aan mijn zijde) dat er eerst flink mee geoefend moet worden om de voordelen ten volle te kunnen benutten. En daar gaan ze ook voor bij de KNRM Huizen, waarvoor dan weer niets dan lof. Maar ik ben niet ingehuurd om alleen de loftrompet te laten schallen over alles wat de KNRM doet, dat doen anderen in ruim voldoende mate wel voor me.


Het kan toch niet zo zijn dat je het helemaal niet meer over de KNRM mag hebben hier? Het is hier niet het "alleen maar propaganda voor de KNRM forum", (daar is al een ander forum voor) maar als we een filmpje kunnen bespreken met behoud van respect voor wat er te zien is (en daar is hier sprake van) en we kunnen er wat van opsteken, dan is dat goed voor de SAR. En daar kan toch niemand tegen zijn.

Je zegt zelf:
Citaat
Als je zo een oefening hebt zo als we hier zien dan is dat om van te leren, van en met elkaar en elkaar op fouten wijzen
Dat is nou precies wat we hier doen.
Het is een prachtige boot, dat doe ik niets aan af. Maar om er jalours op te zijn dat is wat prematuur, daar zal ie zich eerst nog even voor moeten bewijzen dit seizoen.

En de opmerking "KNRM Huizen ga zo door" daar kan iedereen zich zo bij kan aansluiten, maar is zo vanzelfsprekend dat verder niemand hier de moeite neemt deze volkomen overbodige kreet te slaken. Als of de KNRM Huizen zich zou laten weerhouden van het doorgaan met haar goede werk  door een opmerking over een vizier dat naar beneden klapt: gelukkig niet.

Nu je er toch over begint en je je toch al beledigd voelt, ik heb wel zo mijn twijfels. Over de beperkte snelheid (33 knoop), de combinatie jet/wiervelden, de lage boorden, de hoge boeg en hek golven, de rommel naast de antennes die het bereik van de marifoon weer gaan beperken...

Maar we zullen het zien, de tijd zal het leren.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 18 maart 2010, 14:30:40
De keuze om de oude boot te laten liggen is niet vreemd, dit om eerst goed ervaring met de nieuwe boot op te doen, laatste kinderziektes eruit kunnen halen, en zeker als de oude boot nog geen andere bestemming heeft.  Een film met een oefening kan leerzaam zijn voor anderen zonder iedereen af te vallen. Het is een oefening en geen echte inzet hierdoor zijn er leermomenten, zeker omdat je bij een oefening je bemanning taken kan laten uitvoeren welke welke de aandacht nodig hebben en dus bij een echte inzet niet uitvoerd. De snelheid van varen lijkt mij goed voor een oefening in een haven, niet meer overlast veroorzaken als noodzakelijk.

9910001
9910001


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #53 Gepost op: 18 maart 2010, 17:05:29
100 punten voor Henk! O0


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2010, 08:02:42
Erny, eigen veiligheid is nummer 1 met name bij een organisatie als de KNRM


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 22 maart 2010, 19:03:33
Het youtube filmpje is verplaatst:



Groet,
Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 28 maart 2010, 14:01:20
Nieuwe reddingboot KNRM Veere
Veere, vrijdag 26 maart 2010


Het reddingstation Veere krijgt binnenkort de beschikking over een nieuwe reddingboot ter vervanging van de huidige stationsboot John Stegers.  De reddingboot John Stegers, die in 1994 in gebruik werd genomen, is na jaren trouwe dienst, aan vervanging toe. De Reddingmaatschappij KNRM heeft, ter vervanging van de reddingboten op de grote binnenwateren, vorig jaar de beslissing genomen over te gaan tot aankoop van de in Noorwegen gebouwde MARE Safety  GTC900 MOB boot.

De KNRM heeft inmiddels van dit type 2 reddingboten aangeschaft welke in het najaar van 2009 in Huizen en Dordrecht in gebruik zijn genomen.  Reddingboten van dit type worden aangeduid als de Nikolaas klasse.

De nieuwe reddingboot onderscheidt zich van de bestaande reddingboten voor de binnenwateren oa. door de geredden capaciteit. De toename in de recreatievaart met fast ferry’s en charterschepen, met grotere groepen mensen aan boord, vraagt ook om vergroting van de opname mogelijkheden van een KNRM reddingboot.  Hierbij gaat het overigens niet alleen om te evacueren opvarenden of passagiers maar ook over het vervoer van andere hulpdiensten zoals brandweer of GGD.

Verder heeft de nieuwe reddingboot een hoge snelheid van ruim 34 á 35 knopen en is ze voorzien van alle moderne navigatie- en communicatieapparatuur.

De nieuwe KNRM aanwinst is voorzien van een aluminium romp met rondom een fender. De reddingboot wordt aangedreven voor een Volvo Penta dieselmotor van 435 pk en een Ultra 377 waterjet. De tankinhoud bedraagt 270 liter, waardoor de reddingboot 4 uur op volle kracht kan varen.

De afmeting:  lengte 9,00 meter, breedte 3,30 meter, diepgang 0,60 meter, gewicht 4100 kg.

De nieuwe Veerse reddingboot wordt gebouwd op de werf van Mare Safety in het Noorse Ulsteinvik. In de loop van de maand april zal de boot op het reddingstation Veere aankomen.  Officiële doop, naamgeving en in gebruik name zal eind mei plaats vinden.

bron: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/veere/04nieuws/?TheArticle=14495
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 28 maart 2010, 21:59:46
Het zal dus wel bevallen dit model boot, op reddingbotenforum staat dat er ook een boot voor lauwersoog onderweg is. OP zich geen verassing dit.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 28 maart 2010, 22:39:17
Het zal dus wel bevallen dit model boot, op reddingbotenforum staat dat er ook een boot voor lauwersoog onderweg is. OP zich geen verassing dit.

9910001

Ja, nu al een paar maanden al het ijs weg is en het seizoen binnenkort een aanvang neemt en het dus een kwestiie van tijd is of de eerste uitruk van de NW een feit zal zijn kun je de balans opmaken: het is een gave boot, er mankeert niets aan, we gaan nu alles vervangen !


Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #59 Gepost op: 6 april 2010, 19:42:14
Weet iemand de ins ?????

Hoe is het mogelijk dat er een May Day uitgezonden wordt door een schip en dat de KNRM Huizen met de nieuwe boot op het water is en dit ook heeft meegekregen maar niet ter plaatse gaat?

Reddingsbrigade Naarden heeft perfect gehandeld. Ze luisteren kanaal 16 mee, horen een May Day en gaan er direct uit. Eerts varen, dan vragen waarheen. Super actie, en volgens mij de enige juiste manier van handelen voor een reddingboot. Dit was ook een zeer sirieuze melding. Gelukkig is nog net op tijd de betrokkene uit hetv water gehaald en naar Uitdam gevaren waar ze zwaar onderkoeld per ambulance is afgevoerd.

Wellicht ligt de oorzaak in het feit dat er nog steeds veel geoefend moet worden met de nieuwe jet boot, en hij daarom ook niet ingemeld was op kanaal 16. Echter is het de primaire taak van een reddingboot om mensen te redden. In dit geval breekt nood wet, en is de enige juiste handeling om direct te reageren en ter plaatse te gaan. De Nicolaas Wijsenbeek was op het moment van de May Day voor de haven van Huizen, maar deden niets. Wij hebben nog gevraagd of ze de melding wel hadden meegekregen. Daar werd met moeite "ja" op geantwoord, waarna hij in de haven van Huizen verdween zonder zich om de reddingsactie te bekommeren. Wellicht had hij als eerste ter plaatse kunnen zijn bij Pampushaven om deze opvarende te redden, of mee te doen aan een zoekactie als het zover had gekomen. Laten we niet vergeten dat het water nog ijskoud is, en de buitentemperatuur ook laag was. Alle reden voor snelle actie.
(...)