Nieuwe reddingboot KNRM Huizen

Auteur Topic: Nieuwe reddingboot KNRM Huizen  (gelezen 25212 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #90 Gepost op: 2 augustus 2010, 00:34:01
De KNRM site van huizen geeft 35 kn maar hij zal vast harder lopen dan de NW. Er zijn genoeg voor delen aan de NW. Dus schijnbaar is op het gooi en eem meer snelheid een groot issue.  Je hebt veel berg ruimte in de NW en dus altijd alles aan boord. Tevens een lekker breed consol wat veel bescherming bied. Wat ik begreep is de gooijer ook redelijk opgevaren en dus tijd voor vervanging.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #91 Gepost op: 2 augustus 2010, 01:35:13
De KNRM site van huizen geeft 35 kn maar hij zal vast harder lopen dan de NW. Er zijn genoeg voor delen aan de NW. Dus schijnbaar is op het gooi en eem meer snelheid een groot issue.  Je hebt veel berg ruimte in de NW en dus altijd alles aan boord. Tevens een lekker breed consol wat veel bescherming bied. Wat ik begreep is de gooijer ook redelijk opgevaren en dus tijd voor vervanging.


die 35 knoop staat daar omdat de KNRM propageert dat een boot niet sneller mag varen dan dat, vanwege de veiligheid van de bemanning.  Kun je moeilijk een boot beschrijven die over de 40 knoop gaat, tegen de 80 km per uur.
Het gaat niet allen om snelheid, maar om uberhaupt aan te komen. Het is een moelijke route over het Gooimeer als je geen ondiepte (zand in je jet wil je niet) of wier wil tegen komen. Je moet ook in aanmerking nemen dat het verzorgingsgebied van de Gooier doorloopt naar Uitdam, Block van Kufferler, tot aan de Nijkerkersluis.
Zo'n 30 km naar Block van Kuffeler en 18 km naar Nijkerkersluis. Als de NW blijft varen en geen last zou hebben van het wier of de golven scheelt het dat de NW BVK 7,5 minuten later aankomt bij het BVK op een half uur varen dan de Gooier . In die tijd kan er heel wat gebeuren, ten goede of ten kwade. Ten goede zou kunnen zijn dat een van de andere boten er al is (niet denkbeeldig) ten kwade zou kunnen zijn dat de hulp net te laat komt (ook niet denkbeeldig).

En als het helemaal tegenzit moet de wijsenbeek -net als de Frans Verkade af en toe (maar wel regelmatig)- melden dat ie een half uurtje later komt omdat ze "wat last heeft van het wier".

Maar toegegeven, als ze dan uiteindellijk ter plaatse komt biedt de Wijsenbeek stevigheid, ruimte en veiligheid. En het is best een stoere boot en een opvallende verschijning, niet weer zo'n oranje rib.

Qua bereik van marifoon ontlopen de Gooier en de Wijsenbeek elkaar niet veel, maar dat komt door al die rommel die er tegen de antennes aan geplakt zit.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #92 Gepost op: 2 augustus 2010, 12:22:36
Leuk al die snelheden vroeger deden we het met 9 knopen en veel meer golfslag. Zou niet meer terug willen naar die tijd maar je kunt een vaartuig nog zo snel laten varen maar er is altijd een moment dat je te laat bent kun je niet voor wezen. Dat geld ook voor 2 acties met personen tegelijkertijd zul je toch keuzes moeten maken en dan weet je nooit welke de juiste is ,je kan dan alleen maaar op je gevoel afgaan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #93 Gepost op: 3 augustus 2010, 03:20:21
Leuk al die snelheden vroeger deden we het met 9 knopen en veel meer golfslag. Zou niet meer terug willen naar die tijd maar je kunt een vaartuig nog zo snel laten varen maar er is altijd een moment dat je te laat bent kun je niet voor wezen. Dat geld ook voor 2 acties met personen tegelijkertijd zul je toch keuzes moeten maken en dan weet je nooit welke de juiste is ,je kan dan alleen maaar op je gevoel afgaan.

Eens! En zeker als je 's nachts vaart kun je er beter maar helemaal geen wedstrijd van maken. Wel eens met 60 km per uur op een boei gevaren? Of een zwaan gekopt?
Maar aan de andere kant is voorbij gevaren worden niet leuk, zeker als daarbij één van de bemanningsleden bij het passeren achterom nog even een grimas maakt.

Wij voeren in het verleden met een 28 en later met een 40 pk en zijn in die tijd vaak rechts én links ingehaald. Nou, ik weet me leukere momenten te herinneren.
Een van de brigades hier zet nog steeds vaak een bondvlet in voor de hulp aan watersporters. Ze zouden het bootje heel goed "De Onthaasting" kunnen noemen.
Petje af voor die gasten!  O0

Maar terug op de Wijsenbeek. Niet alleen is ie niet echt heel snel, ik wil echt nog zien hoe hij zich houdt in de wiervelden en met slecht weer. Niet snel vooruit komen is één. Helemaal niet meer vooruit komen dat wil niemand. Simon van JSH heeft een Jet gehad, zo'n oude KLPD boot. Als die lucht sloeg kwam ie helemaal stil te liggen, zat die lucht in z'n jet. De Wijsenbeek heeft dan nog een keerkoppeling die de waterstraal omdraait, dan kan lucht en wier er uit geblazen worden. Maar zit het wier om je impellor dan moet je het met de hand weg halen en lig je dus even stil. Dat gebeurt dus af en toe ook bij de Frans Verkade, vooral op de Gouwzee.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #94 Gepost op: 3 augustus 2010, 08:27:02
Is die koppeling wel voor het omdraaaien van de waterstraal is die niet alleen voor het uitzetten van de straal? En van lucht in de jet en dan helemaal stilvallen heb ik ze op het IJsselmeer nog niet echt over gehoord.En wat voorbij varen betreft dat is ook niet leuk maar ik vaar liever met mijn verstand dan dat ik als een kip zonder kop vaar en wie het laatst lacht lacht het best dus daar zou ik boven staan


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #95 Gepost op: 3 augustus 2010, 08:53:17
De koppeling is er volgens mij om de straal uit te zetten, wel prettig als je langszij ligt, verder het verhaal van de lucht lijkt mij geen probleem wat alleen op het binnenwater van toepassing is. De knrm heeft denk ik genoeg ervaring met jet motoren om dit probleem te kennen. Wiervelden zijn lastig maar ook voor een buitenboordmotor lijkt me dat niet alles.

9910001
9910001


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #96 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:24:20
De koppeling is er om straal uit te zetten maar tevens om te kunnen spoelen.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #97 Gepost op: 4 augustus 2010, 13:19:34
Als ik het niet mis heb heeft die gister zijn 1e echte inzet gehad


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #98 Gepost op: 4 augustus 2010, 13:36:55
Als ik het niet mis heb heeft die gister zijn 1e echte inzet gehad

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37849.msg791125.html#msg791125

Wordt vervolgd Met tweede May Day

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #99 Gepost op: 13 augustus 2010, 18:51:04
Ze moeten nog wat wennen aan de golfslag als ik het laatste berichtje op het radioverkeer hoor van Henk.