Zijn die beveiliging soms noodzakelijk om bedienings fouten van de gebruiker te voorkomen? In de jaren 70 had een autoladder hand bediende stempels, deze schoof je naar buiten en je draaide ze naar beneden. Dan werd de achteras vergrendelt(sommige autoladders hadden een mechanische vergendeling die geactiveerd werd als de slanghaspel werd losgekoppeld) Als dit was gebeurd kon je de ladder bedienen. Aan de zijkant stond een tabel waar de bediener kon zien bij welke hellingshoek en lengte de maximale toelaatbare belasting was. (in kilogram) Bedieners van Autoladders en Hoogwerkers waren ervaren brandweermensen. Je mocht niet eens in de buurt van zo'n voertuig komen als je niet minimaal 10 jaar bij de brandweer zat.
En tegenwoordig, de computer regelt alles, overal microswitches, hydrauliekventielen, PLC, etc. De bediener mag op een paar knoppen drukken en de PLC controleert wat er opgedragen wordt en voert het uit. Klopt de opdracht niet met zijn meetgegevens dan doet hij niets.
Voorbeeld van het doorslaan in electronica. Oude hoogwerkers hadden een mechanische aanstootbeveiling onder de korf. Gewoon een geveerde beugel die als hij wat aanraakt een schakelaar bedient. Moderne hoogwerkers hebben infraroodsensoren om de korf als aanstootbeveiling. Nadeel, als er waterdruppels op de sensor komen ziet hij dat als een object, en de storing is geboren. Daar komt dan weer een overbrugging op, weer een bedienknop, weer een programmeerregel in de PLC en het systeem is weer complexer geworden.