SIGMA chauffeurs

Auteur Topic: SIGMA chauffeurs  (gelezen 14442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2009, 13:48:52
Hey peter H.

Je kan dan wel een dagje les gehad hebben in rijssen maar heb je ook de theorie en de openbare weg training gehad???
Want in rijssen krijg je alleen een stukje voertuigbeheersing en nog niet eens de hele opleiding als je maar een dagje geweest bent.
En rij je ook dagelijks met ogs of heb je alleen dat dagje les gehad in rijssen, want alleen met een dagje les kan je bij lange na niet zeggen
dat je met ogs kan rijden.
Dan heb ik toch echt liever een ambu chauff. die alle ervaring heeft.

Ik hoor het wel vaker "ja ik heb een dagje training gehad in rijssen of lelystad dus ik kan en mag nu met ogs rijden" nou dan lach ik me een scheur in m'n broek, want dat is de grootste kolder.

groet


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2009, 16:58:20
Ik ben het wel met S@nder eens.
Eén dagje in Rijssen wil nog niet zeggen dat je alles weet en kan.

Zelf heb ik voor mijn werk een rijopleiding gehad in Rijssen. Baan techniek, rijden om pionnen enz. Theorie, examen doen bij het CBR.
Al met al, was ik daar toch een aantal dagen weer zoet mee.
Maar vooral op de baan in Rijssen heb ik enorm veel plezier gehad.  ;D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2009, 18:49:55
maar dat is met alle opleidingen:

je hebt laten zien dat je het kan en daardoor mag     (dus de uitspraak dat men het kan en mag klopt helemaal anders hadden die aantekening niet gekregen)
maar je moet het in de praktijk leren  

ook de ervaren ambu-chauffeurs zijn zo begonnen (en leren nog elke dag bij)   (gelukkig zijn er toen wel collega's in gestapt zodat die ervaring op kon bouwen)

maar om nu te zeggen: ik stap niet bij ze in is wel erg: stel dat iedereen dat nu zegt   hoe moet men dan aan ervaring komen???


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2010, 11:44:05
Beste forum lezers,
Allereerst wil ik iedereen een goed en gezond 2010 toewensen van mijn kant.

Dan deze topic:  Ik heb mijn vinger wel op en erg gevoelige plek neergelegd bij een aantal mensen. Daarom reageer ik hier nu nog aar eens op met een aantal onderbouwingen.

Er is een opmerking van: dus jij gaat ook niet bij een beginnende chauffeur in de auto zitten?Ik ga rustig bij een beginnende chauffeur in de auto zitten. Alle beginnende ambulance chauffeurs krijgen een goede en gedegen inwerk periode. Dit begint met alleen maar B vervoer om de ambulance te leren kennen, daarna wordt de druk iets opgevoerd en gaat men A2 rijden en als laatste wordt er pas met A1 gereden. En ja het is zo als er een A1 rit komt en de beginnende chauffeur is daar nog niet aan toe gaat de werkbegeleider( een ervaren chauffeur) achter het stuur. Ik weet nog van mij zelf dat ik in het begin met een A1 rit het zweet op mijn rug had staan en ik blij was dat ik bij de patiënt ben zonder schade. ook ervaren chauffeurs maken fouten( zie afgelopen week maar in Leeuwarden), en dat zijn ervaren chauffeurs, de meeste sigma mensen hebben geen ervaring met OGS rijden, die doen het niet dagelijks. Het kan zijn dat de timmerman, loodgieter, huisvrouw, kantoor bediende enz enz worden opgepiept voor een inzet , en die hebben niet zoveel rij ervaring met OGS dan de ambulance chauffeur.

Professionele chauffeurs niet altijd beschikbaar.  Dit is niet waar. Wanneer de sigma wordt opgepiept worden er ook ambulance chauffeurs opgeroepen. Dus waar dit verhaal vandaan komt weet ik niet.

Als je geluk hebt  haal je maar 90 km per uur. Dat is mooi want ik wil ook niet harder gaan met deze combinatie. Maar 90 km per uur in de stad met deze combinatie is al erg hard hoor! Daar heb je genoeg rij ervaring voor nodig om dan ook nog eens met OGS te gaan rijden. Deze rij ervaring hebben sigma leden niet , hoe rottig dit ook klinkt. Het rijden met OGS leer je in de praktijk en dit leren sigma leden niet. Ook niet door een paar maal per jaar even een stage te gaan doen bij de ambulance. Dit leer je door beroepsmatig het in de praktijk te doen. En de meeste sigma leden rijden niet beroepsmatig  met OGS, een uitzondering nagelaten natuurlijk.

Groot rijbewijs en rijtraining Rijsen( lelystad).  Dat je groot rijbewijs hebt wil nog niet betekenen dat je  ervaring hebt met OGS rijden.  Door je groot rijbewijs heb je wel wat ervaring met zwaar materiaal rijden maar niet met het rijden met OGS. Er moet niet gedacht gaan worden als ik mijn groot rijbewijs maar heb kan ik ook wel met OGS gaan rijden. De rijtrainingen in Rijsen/ Leystad:
Ook hier leer je niet met OGS te rijden. Ik heb deze trainingen ook gehad en ik hoop dat andere mensen net zon leuke dag(gen) heeft gehad als ikzelf. Je leert hier de grenzen van de auto op te zoeken, en daar dan niet overheen te gaan. Je leert op een noodstop e.d te maken op droog en nat weg gedeelte, maar je eert niet om met OGS te gaan rijden. Maak nu niet de denk fout van “als ik die training maar heb gehad dan kan ik rijden met OGS”. Denk hier maar een aan “ bevoegd maakt nog niet bekwaam”
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #24 Gepost op: 1 januari 2010, 13:12:22
Ook van mijn kant iedereen een super 2010 toegewenst.

Dit word een discussie van voor en tegen denk ik.
Ik denk dat de meeste ambu chauf. ook niet dagelijks met 7 passagiers en een aanhangwagen door het verkeer rijden!
Ik krijg als beroepschauffeur kanteltraining (ja ik ben tankautochauffeur) enz. enz. waarbij ook ik leer waar de grenzen van een voertuig met aanhangwagen of oplegger liggen.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met de voors en tegens op te sommen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 1 januari 2010, 13:40:32
Professionele chauffeurs niet altijd beschikbaar.  Dit is niet waar. Wanneer de sigma -wordt opgepiept worden er ook ambulance chauffeurs opgeroepen. Dus waar dit verhaal vandaan komt weet ik niet.

Veel ambu-chauffeurs hebben geen e-rijbewijs en mogen niet met aanhanger rijden. Bij ons komt het voor dat de sigma-chauffeur het ambu-voertuig moet rijden.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #26 Gepost op: 1 januari 2010, 14:14:46
Veel ambu-chauffeurs hebben geen e-rijbewijs en mogen niet met aanhanger rijden. Bij ons komt het voor dat de sigma-chauffeur het ambu-voertuig moet rijden.

is bij ons ook zo. Het is ook bij oefeningen voorgekomen dat ambu-personeel gewoon weigerde (terecht) met de combinatie te gaan rijden, omdat men niet in het bezit was van de geldige papieren.

wat ik in een vorige posting probeerde duidelijk te maken is, dat ik er geen problemen mee heb om met OGS te rijden. Je gaat met een Sigma-combinatie nou eenmaal niet zo hard als met een "reguliere" ambu. want dan heb ik toch nog echt wel wat extra training nodig (maar die gaat er gelukkig ook komen) besef ik mij terdege!

enne: allemaal nog de beste wensen voor 2010!


Grtz

Peter


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 1 januari 2010, 18:27:21
Hey peter,

Om te beginnen ieder een gelukkig en gezond 2010, en maar hopen dat we als  professionals op dit forum kunnen en blijven communiceren en respecteren.

Tuurlijk heb jij er geen probleem mee om met ogs te rijden, voor een hoop jongens en ook meisjes is het een droom om daarmee later te rijden.
 En je zegt dat je ook extra trainingen gaat krijgen, is dit voor de sigma of andere werkzaamheden?

Vriendelijke groet,

Sander


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #28 Gepost op: 1 januari 2010, 20:43:41


Professionele chauffeurs niet altijd beschikbaar.  Dit is niet waar. Wanneer de sigma wordt opgepiept worden er ook ambulance chauffeurs opgeroepen. Dus waar dit verhaal vandaan komt weet ik niet.



Dat ze worden opgepiept betekent niet automatisch dat ze ook op komen dagen...

Groet,

RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #29 Gepost op: 1 januari 2010, 21:44:16
Dat ze worden opgepiept betekent niet automatisch dat ze ook op komen dagen...

Groet,

RobZ
Maar dat geldt ook voor de sigma leden, dus wat wil je hier mee zeggen?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC