Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009

Auteur Topic: Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009  (gelezen 5130 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #10 Gepost op: 15 december 2009, 15:45:25
De gemeente beslist? De veiligheidsregio neem ik aan? ::)
343, never forget.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #11 Gepost op: 15 december 2009, 15:57:00
Hier heb ik eigenlijk maar een zinnetje voor:

He-le-maal de weg kwijt!

En wie gaat de veiligheid van het brandweerpersoneel en de burgers garanderen dan?

Ik zie het al gebeuren , met 4 man aankomen op een incident wat iets meer is dan kattepis, en dan lekker een kwartiertje of iets dergelijks wachten op de volgende Tas :-\ :|.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #12 Gepost op: 15 december 2009, 16:05:22
hoe zit het met veiligheid van onze brandweermensen.
normaal 1+2+B naar binnen,3+4+P waterwining opbouwen.ennu?
ik zie lievre zels acht man op TAS ipv.4.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #13 Gepost op: 15 december 2009, 17:15:52
-Cynische mode aan: " Een brandweerman/vrouw is te vervangen, een euro kun je maar één keer uitgeven" cynische mode uit.-
Kenmerkende manier van denken voor mensen die geen verstand van zaken hebben, maar wel een positie waarin ze wat willen betekenen. :-X en daar hebben we in dit land heel er veel van. (helaas).

Dit is weer een echt voorbeeld van korte termijn denken.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #14 Gepost op: 15 december 2009, 17:30:27
Waar de staat der Nederlanden veel geld mee kan besparen is een goede minister op BZK :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #15 Gepost op: 15 december 2009, 17:43:14
Haha...ik denk inderdaad dat het tijd wordt om iedere politicus of politica een eigen 'spindoctor' te geven. Dan passen ze misschien eens een beetje op hun uitspraken, want nu is het net één grote soap... ;D

Eerst maar het 8-minuten-plan. Over het algemeen zijn de aanrijtijden behoorlijk snel; een onderzoek enige tijd geleden wees wel een stijging van de tijd aan, maar de oorzaken lagen voornamelijk bij de meldkamer en de wegsituatie...waarom zou je dan zo'n 8-minuten-richtlijn laten vallen? Een richtlijn, dus er is ook geen man overboord als de aanrijtijd een keer niet wordt gehaald. Je zou toch zeggen dat wanneer je nu bijna aan de tijden kan voldoen dat volgend jaar ook mogelijk moet zijn. Waarom maar wéér willen snijden in de veiligheid van mensen? Een ludieke actie zou de 'Partij voor de Veiligheid' (PvdV) oprichten zijn... misschien dat er dan eens nagedacht gaat worden over de mensen die hun leven op het spel zetten om dat van anderen te redden :o

En naar de TS4. Ik heb ook enigszins het idee dat dit verhaal uit z'n verband is gerukt. Een aantal regio's draaien al (proef) met een TS4, maar daar rukt bij een echte binnenbrandmelding ook een TS-6 mee uit. Misschien dat Ter Horst bedoelt dat korpsen met een opkomstprobleem eens moeten kijken naar de mogelijkheden voor een TS4, ondersteund door een ander korps dat wel met een volledige TS uit kan rukken. Om nou alleen nog maar TS4'en te gaan gebruiken lijkt me een andere discussie, maar -tenzij onze lieve minister ooit op haar hoofd is gevallen- dat zie ik niet snel gebeuren. Daar is vanuit de brandweerwereld zelf al genoeg weerstand tegen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 15 december 2009, 17:47:27
Officeel bericht van de bron, BZK....  ;)

http://www.bzk.nl/actueel/@124719/nieuw

Brandweer
Inhoud pagina: Opkomsttijden brandweer niet langer
15 december 2009

brandweerauto

De brandweer moet in de meeste gevallen binnen acht minuten na een melding van een brand of ongeluk ter plekke zijn. Bij sommige incidenten of gebouwen zal de minimale opkomsttijd juist korter of langer zijn. Voor een woning is de aanrijtijd acht minuten, voor een verpleeghuis zes minuten. Voor bijvoorbeeld een leegstaand pand op een bedrijventerrein mag de opkomsttijd langer zijn, maar nooit meer dan 18 minuten.

De opkomsttijden van de brandweer zijn nu hetzelfde, gebaseerd op richtlijnen van de brandweer zelf. Op dit moment zijn er geen wettelijk vastgestelde normen. In het Besluit Veiligheidsregio’s worden ze wettelijk vastgelegd. Maar de besturen van de veiligheidsregio’s mogen besluiten andere opkomsttijden te hanteren op basis van het risicoprofiel van de regio en een afweging van de kosten en baten.

Verder zijn eisen vastgelegd over bijvoorbeeld de organisatie, de alarmering en het informatiemanagement bij rampen en crises. Voor de bezetting van de eerste brandweerauto is de norm ook ongewijzigd: zes personen. Ook hier krijgt het bestuur de mogelijkheid gemotiveerd af te wijken, mits dat veilig is en de snelheid bevordert.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #17 Gepost op: 15 december 2009, 17:52:10
Voor bijvoorbeeld een leegstaand pand op een bedrijventerrein mag de opkomsttijd langer zijn, maar nooit meer dan 18 minuten.

En nu besluit een bedrijf het pand op te kopen om daar bijvoorbeeld een timmerfabriek te gaan vestigen, dan bouwen we maar meteen een brandweerkazerne ernaast?  ;D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #18 Gepost op: 16 december 2009, 05:05:39
-Cynische mode aan: " Een brandweerman/vrouw is te vervangen, een euro kun je maar één keer uitgeven" cynische mode uit.-

-Cynische mode aan: " Een minister is ook gauw te vervangen, ach doe de andere ook maar gelijk in één keer'' cynische mode uit.-

We kunnen ook de politiek afschaffen en er een goed zakelijk manager neer zetten, deze mag dan rustig veel verdienen, meestal heb je dan ook wel een goede en je kan hem er dan ook wel op afrekenen.
Hebben we gelijk heel veel geld over om o.a. de brandweer goed op te tuigen.
Nemo me impune lacessit


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2009, 07:59:31

We kunnen ook de politiek afschaffen en er een goed zakelijk manager neer zetten, deze mag dan rustig veel verdienen, meestal heb je dan ook wel een goede en je kan hem er dan ook wel op afrekenen.


LOL ja, dat is de oplossing. Bij de inboedel van de SNS-bank hebben ze er vast nog wel een paar over...  ;)