Zover zou ik niet willen gaan, maar je hoeft alleen maar naar de huidige WIS-jassen te kijken om te zien wat ik bedoel. Heel Nederland hoorde in oranje jassen/hesjes met reflecterende letters 'VERKEERSREGELAAR' te lopen, en RWS komt met geel/oranje/blauwe jassen. Juridisch en verzekeringstechnisch volstrekt onhoudbaar, maar bij de Waterstaat kan het.
Dat soort 'eigenwijs gedrag' denkt men dan op te lossen door RWS in de werkgroep Verkeersregelaars te laten participeren, maar vervolgens marcheert de Waterstaat (en ook wat andere private partijen overigens) weer voor de troepen uit door zijn motorrijders uit te rusten met jassen die niet conform de regelgeving zijn. Sterker nog, er bestaat in Zuid-Holland
een folder waarin de nieuwe regelgeving wordt uitgelegd voor evenmentenverkeersregelaars (link), met foto's van een Waterstater met jas vol onvolkomenden en opzichtig zittend op de motor (wat nu juist voor alle andere verkeersregelaars en ZEKER voor evenementenverkeersregelaars strikt verboden is).
Het zou me dus helemaal niets verbazen dat de nieuwe WIS-jas dus op punten weer afwijkt van de regelgeving waaraan RWS nota bene zelf heeft meegewerkt... we gaan het zien, volgens mijn laatste informatie staat de invoering gepland voor 2010...