IJzel houdt huis op wegen http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5658636.ece/IJzel-houdt-huis-op-wegen--Gepubliceerd op 04 januari 2010, 20:49
Laatst bijgewerkt op 05 januari 2010, 13:40
haarlem -
'Jeeeezus', gillen twee jongens op de fiets, terwijl ze tegen een lantaarnpaal aanglibberen. Ze weten zich nog net staande te houden. Afstappen? Dacht het niet. Lachend zwabberen ze verder over het spiegelgladde fietspad in Haarlem-Noord.
Het was vandaag een weerdag van uitersten met sneeuw, regen, dooi en ijzel. Rond half vijf vanmiddag veranderden de natte wegen in levensgevaarlijke ijsbanen, die voetgangers, fietsers, auto's en bussen alle kanten opstuurden.
Met name voetgangers en fietsers hadden het zwaar te verduren. De ijzel op doorgaande wegen werd redelijk los gereden, maar op stoepen en fietspaden bleef het verraderlijk glibberig. De meeste mensen gingen met de fiets aan de hand schuifelend over straat. De politie kreeg tientallen meldingen binnen van valpartijen en botsingen tussen auto's met flinke blikschade.
De Eerste Hulpafdeling bij het Kennemer Gasthuis in Noord draaide overuren. ,,Het is sinds half vijf spitsuur. Veel mensen met gebroken polsen, ellebogen en enkels", vertelt een medewerkster. ,,Normaal maken we dit alleen mee tijdens een sportweekend."
Magda Stroomer uit Haarlem laat haar vers in het gips gezette arm zien. ,,Ik ging de hond uitlaten bij de Veerplas en ging meteen onderuit. Gelukkig kwamen mensen van restaurant Saplaza me helpen. Iemand heeft me naar het ziekenhuis gebracht en een andere medewerker was zo vriendelijk mijn zoon en hond naar huis te brengen."
Ook buschauffeurs konden over de gladheid meepraten. Vooral in Schalkwijk was het bal. ,,Ik kwam niet eens weg bij de haltes", vertelt een chauffeur. ,,Klinkerwegen waren een ramp. Op de Vincent van Goghlaan in Parkwijk glibberde ik helemaal weg. Er stond iemand bij de halte en gelukkig lukte het me om richting stoeprand te glijden. Ik heb ook niet de indruk dat er overal gestrooid is."
Een collega heeft wel de nodige strooiploegen gezien. ,,Maar die doen alleen de doorgaande wegen natuurlijk. Voor voetgangers en fietsers was het link. Ik zag bij de Zomervaart een meisje onderuit gaan op de brug. Die kwam niet meer overeind. Ook moest een auto worden weggetakeld die de bocht niet had gehaald en bijna een woonhuis was binnengereden