En opeens reden onze treinen welWinter ‘We doen het anders’ http://www.depers.nl/binnenland/366576/En-opeens-reden-onze-treinen-wel.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DePersHome+%28De+Pers.nl+-+Voorpagina%29Door: Remco Tomesen
Gepubliceerd: vandaag 23:10
Update: vandaag 23:14
Het sneeuwde, maar de treinen bleven rijden. Hoe kan dat?
Goed, de sneeuwval was niet zo heftig als na Kerst. Maar toch. Woensdag en vorige week vielen in delen van Nederland flinke pakken sneeuw. Treinreizend Nederland was op het ergste voorbereid. Maar de meeste reizigers konden, tot hun verbazing, meestal gewoon de trein pakken. Blauw-geel kleurde het witte landschap bijna volgens dienstregeling.
Woensdag heeft de trein gewonnen van de auto. Wat is er aan de hand, Nederlandse Spoorwegen?
‘Ja, het ging best goed. Schiphol had meer dan de helft van de vluchten geschrapt en er stonden files tot ’s nachts. In het noorden van de Randstad lag veel sneeuw, maar de meeste treinen reden gewoon. Wel lag het treinverkeer rond Haarlem er een tijdje uit.’
Waarom waren jullie nu wel redelijk sneeuwproof?
‘ProRail heeft erg z’n best gedaan, naar ons idee. De infrastructuur heeft het een stuk beter gedaan dan voor de Kerst.’
Hoe kan dat?
‘Dat moet je aan ProRail vragen.’
ProRail, de NS vinden dat jullie goed bezig zijn.
‘Ja, we doen het anders. Zelf waren we ook niet tevreden over hoe het voor Kerst ging. Maar we hadden deze week de wisselverwarmingen goed in de smiezen. En we houden de kritieke wissels goed in de gaten. Als er ergens iets misgaat, hebben we nu zo snel mogelijk mensen ter plaatse.’
Kritieke wissels?
‘Een kritieke wissel ligt centraler, zorgt voor meer problemen, dan een gewone wissel. Als het bij een kritieke wissel misgaat, krijg je een domino-effect. Een wisselprobleem bij Utrecht heeft meer gevolgen dan een probleem ergens in Groningen.’
Waar komen die extra mensen vandaan, die wissels controleren?
‘We huren extra ploegen in. Dat doen we bij bedrijven die het spoor onderhouden. Op het hoogtepunt hadden we veertig extra ploegen rondlopen.’
Deze week ging het goed. We hoeven niet meer bang te zijn voor landelijke problemen?
‘Als er een grote sneeuwbui boven Utrecht was geweest, hadden we misschien wel een groot probleem gehad. In tegenstelling tot Haarlem is dat een belangrijk knooppunt. Ligt er daar een wissel uit, dan krijg je dat domino-effect.’
Nederlandse Spoorwegen, de treinen rijden misschien redelijk op schema. Ze zijn wel een stuk korter.
‘Dat is waar. Ongeveer 95 procent van de ritten rijdt gewoon, maar door de problemen met Kerst, zijn veel treinen in onderhoud. We hebben tweehonderd rijtuigen tekort, op een totaal van 2.500. In de spits merk je dat, dan zitten de treinen erg vol.’
Mag je, als je moet staan als reiziger met een tweedeklaskaartje, in de eerste klas gaan zitten?
‘Dat is niet de regel. Maar het blijft een wazig gebied. Er zijn situaties dat de conducteur zegt dat het mag. Maar het is wel zo dat het tijdens de spits in de eersteklas ook erg druk kan zijn.’