Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 117784 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #290 Gepost op: 7 januari 2010, 23:43:31
Op in ieder geval een aantal lokaties langs het Markermeer staan informatie borden met de tekst dat het ijs levensgevaarlijk is, en schaatsen of wandelen sterk ontraden word. Ook langs de Gouwzee inmiddels dit soort borden gezien.


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #291 Gepost op: 7 januari 2010, 23:53:10
Citaat
21:29:14 07-01-10  GROUP-1 P 1 4739 4784 POPULIERENSTRAAT 90 GOES Drenkeling
Duikploegen zoeken drenkeling onder het ijs in Goes

donderdag 07 januari 2010 | 23:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 07 januari 2010 | 23:37

Duikploegen van de brandweer uit Goes en Tholen hebben donderdagavond uren gezocht naar een drenkeling die onder het ijs in de gracht aan de Goese Populierenstraat zou liggen.
Een voorbijgangster heeft rond negen uur 's avonds iemand horen gillen dat hij in een wak zakte. De vrouw dacht dat het om een kinderstem ging. Terwijl de duikploegen op verschillende plaatsen wakken maakten en zochten, probeerde de politie te achterhalen of er iemand vermist werd. Intussen stonden ambulances klaar en arriveerde er een traumateam uit Rotterdam. Rond elf uur hadden de duikers nog niets aangetroffen en ook was er geen vermissing gemeld. De zoekactie werd vervolgens gestaakt.
bron: www.pzc.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #292 Gepost op: 7 januari 2010, 23:56:34
En opeens reden onze treinen wel

Winter ‘We doen het anders’

http://www.depers.nl/binnenland/366576/En-opeens-reden-onze-treinen-wel.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DePersHome+%28De+Pers.nl+-+Voorpagina%29
Door: Remco Tomesen
Gepubliceerd: vandaag 23:10
Update: vandaag 23:14

Het sneeuwde, maar de treinen bleven rijden. Hoe kan dat?

Goed, de sneeuwval was niet zo heftig als na Kerst. Maar toch. Woensdag en vorige week vielen in delen van Nederland flinke pakken sneeuw. Treinreizend Nederland was op het ergste voorbereid. Maar de meeste reizigers konden, tot hun verbazing, meestal gewoon de trein pakken. Blauw-geel kleurde het witte landschap bijna volgens dienstregeling.

Woensdag heeft de trein gewonnen van de auto. Wat is er aan de hand, Nederlandse Spoorwegen?

‘Ja, het ging best goed. Schiphol had meer dan de helft van de vluchten geschrapt en er stonden files tot ’s nachts. In het noorden van de Randstad lag veel sneeuw, maar de meeste treinen reden gewoon. Wel lag het treinverkeer rond Haarlem er een tijdje uit.’

Waarom waren jullie nu wel redelijk sneeuwproof?

‘ProRail heeft erg z’n best gedaan, naar ons idee. De infrastructuur heeft het een stuk beter gedaan dan voor de Kerst.’

Hoe kan dat?

‘Dat moet je aan ProRail vragen.’

ProRail, de NS vinden dat jullie goed bezig zijn.

‘Ja, we doen het anders. Zelf waren we ook niet tevreden over hoe het voor Kerst ging. Maar we hadden deze week de wisselverwarmingen goed in de smiezen. En we houden de kritieke wissels goed in de gaten. Als er ergens iets misgaat, hebben we nu zo snel mogelijk mensen ter plaatse.’

Kritieke wissels?

‘Een kritieke wissel ligt centraler, zorgt voor meer problemen, dan een gewone wissel. Als het bij een kritieke wissel misgaat, krijg je een domino-effect. Een wisselprobleem bij Utrecht heeft meer gevolgen dan een probleem ergens in Groningen.’

Waar komen die extra mensen vandaan, die wissels controleren?

‘We huren extra ploegen in. Dat doen we bij bedrijven die het spoor onderhouden. Op het hoogtepunt hadden we veertig extra ploegen rondlopen.’

Deze week ging het goed. We hoeven niet meer bang te zijn voor landelijke problemen?

‘Als er een grote sneeuwbui boven Utrecht was geweest, hadden we misschien wel een groot probleem gehad. In tegenstelling tot Haarlem is dat een belangrijk knooppunt. Ligt er daar een wissel uit, dan krijg je dat domino-effect.’

Nederlandse Spoorwegen, de treinen rijden misschien redelijk op schema. Ze zijn wel een stuk korter.

‘Dat is waar. Ongeveer 95 procent van de ritten rijdt gewoon, maar door de problemen met Kerst, zijn veel treinen in onderhoud. We hebben tweehonderd rijtuigen tekort, op een totaal van 2.500. In de spits merk je dat, dan zitten de treinen erg vol.’

Mag je, als je moet staan als reiziger met een tweedeklaskaartje, in de eerste klas gaan zitten?

‘Dat is niet de regel. Maar het blijft een wazig gebied. Er zijn situaties dat de conducteur zegt dat het mag. Maar het is wel zo dat het tijdens de spits in de eersteklas ook erg druk kan zijn.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #293 Gepost op: 8 januari 2010, 00:37:47
ma 04 jan 2010, 05:30      
Drietal redt vrienden van wisse dood
door Liesbeth Oelen

DOKKUM -  Helden zijn het, de Dokkummers Johan de Jong (20) en Jelke Krol (19) die zaterdagavond het ijskoude water van een diepe sloot indoken in het dorpje Sijbrandahuis, omdat hun twee vrienden Mark en Almer vanwege de spiegelgladde weg met hun autootje op de kop in het water waren beland. Ook passant Koos Hoekema aarzelde geen moment en dook het water in. „We reden achter ze toen ze de plomp indoken. Het was meteen stoppen, jas uit, gsm uit de broekzak en het water in. We konden er niet goed bij, omdat de auto op de kop lag. Ook hadden we niks bij ons om de ramen stuk te slaan. Eerst hoorden we ze nog wel in paniek roepen, maar daarna niet meer, dat is angstig hoor. Daarna besloten we de auto aan de achterkant op te tillen en tegen de walkant te duwen. Achter in de auto was toen weer wat lucht. Daar zijn ze uiteindelijk naar toe gekropen”, zegt redder Jelke. Ze kregen hulp van passant Koos Hoekema, die ook het ijswater inging en tegen de slachtoffers ging praten. „Voor ons gevoel duurde het uren voordat de brandweer kwam, maar het schijnt dat we maar een kwartier in het water hebben gestaan”, zegt Jelke.
Duikers van de brandweer hebben Mark en Almer uiteindelijk bevrijd door de autodeuren open te knippen. „Ik kon me bijna niet meer bewegen, omdat het zo vreselijk koud was. Het was doodeng allemaal. We slipten en ineens was alles donker. We konden onze ramen al niet meer open krijgen en waren flink in paniek. We merkten op een bepaald moment dat onze kameraden de auto optilden. Toen hebben we onze gordels losgemaakt, zijn naar de achterbank gekropen en konden ons hoofd boven water houden. Echt, het water stond op dat moment tot onze kin, zoals je dat in films ook wel eens ziet”, vertelt slachtoffer Mark IJzer.
De beide kameraden zijn in ambulances overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. „Gelukkig kwamen we redelijk snel weer op temperatuur en mochten we ’s ochtends weer naar huis. Het voelt geweldig als je zo door je vrienden wordt geholpen. Ze hebben ons leven gered door superdoortastend op te treden, toen we als ratten in de val in de auto onder water lagen. Pas nu – een dag later – realiseer je je dat we blij mogen zijn dat we er nog zijn. Het is heel simpel, als onze vrienden niet achter ons hadden gereden, hadden we het niet kunnen navertellen.”
De drie redders hadden wonder boven wonder geen last van onderkoelingsverschijnselen. „Omwonenden van de Burdaarderstrjitwei boden een warme douche aan. We konden daar weer op temperatuur komen. Ook hebben we droge kleren van hen gekregen, echt heel fijn allemaal. Toen we waren gedoucht was alles weer prima in orde”, zegt Jelke.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5703175/__Vrienden_van_wisse_dood_gered__.html?p=38,1
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #294 Gepost op: 8 januari 2010, 10:58:21
p2kflex
10:49:59 08-01-10GROUP-1Pr 5E LOOSDRECHTSE PLAS LOOSDRECHT (door het ijs: nee) (onder het ijs: nee) TS444 BRV463 Dienstverlening/Hulpverlening/Ass. IJSongeval CPA    
0703200BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 1)
0703201BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 2)
0703203BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Bevelvoerder)
0703204BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Alle Blusploegen)
0703205BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (?)
0703905BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Lichtkrant)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #295 Gepost op: 8 januari 2010, 11:26:05
In Scandinavië hebben de treinen ook wel last van het weer hoor. Mijn ervaring met het reizen daar is dat de trein maar enkele keren per dag rijdt en op de stations heel lang stil staat. Als er één trein stil staat heeft de volgende er minder gauw last van en als de trein vertraagd is stopt hij gewoon minder lang op het station. De Nederlandse stations waar ik kom daar heb je in één richting zeker 10 treinen per uur.
Mijn conclusie: "maar daar rijden de treinen wel gewoon door" is overdreven.
Tip: Kijk af en toe eens op bijvoorbeeld eens op http://www.visit-varnamo.com/default.aspx?articleId=20&lang=SE als de eerste sneeuw daar valt.

Dat noem ik aanpassen aan de omstandigheden  ;)

Overigens hoorde of las gisteren dat de NS haar treinen laat aanpassen voor winterweer. Blijkbaar is ook daar het kwartje gevallen dat ze met het huidige materiaal problemen zullen blijven houden.
Lijkt me een positieve ontwikkeling.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #296 Gepost op: 8 januari 2010, 13:49:00
p2kflex
13:48:24 08-01-10GROUP-1Pr 5e LOOSDRECHTSE PLAS BREUKELEVEEN TS445 BRV463 WO571 Dienstverlening/Hulpverlening/Ass. IJSongeval CPA    
0703200BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 1)
0703201BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 2)
0703203BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Bevelvoerder)
0703204BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Alle Blusploegen)
0703205BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (?)
0703232BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (BvD)
0703233BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (Chauffeurs)
0703237BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (Korpsalarm)
0703490BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (Duikers)
0703491BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (Duikers)
0703905BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Lichtkrant)
0703907BRW Wijdemeren (Nederhorst den Berg) (Lichtkrant)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #297 Gepost op: 8 januari 2010, 13:55:36
0704994 13:48:31 08-01-10 FLEX-A  GROUP  1600  Pr 1 5e LOOSDRECHTSE PLAS BREUKELEVEEN (door het ijs: nee) (onder het ijs: nee) TSTIEN Dienstverlening/Hulpverlening/Ass. IJSongeval CPA
                                               - BGV - INFO AC GOOI & VECHTSTREEK > AC UTRECHT -
                                               - BGV - REGIONAAL - KOPPELCODE GMS -

0706001 13:50:28 08-01-10 FLEX-A  GROUP  1600  P 1 ASS-CPA NIEUWEWEG THV Eenh: MSV522
                                               - BUT - MAARSSEVEEN/TIENHOVEN - BLUSGROEP -


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #298 Gepost op: 8 januari 2010, 14:21:46
p2kflex
14:11:29 08-01-10GROUP-1Pr 1 5e LOOSDRECHTSE PLAS BREUKELEVEEN (door het ijs: nee) (onder het ijs: nee) TS444 Dienstverlening/Hulpverlening/Ass. IJSongeval CPA
0703200BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 1)
0703201BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Blusploeg 2)
0703203BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Bevelvoerder)
0703204BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Alle Blusploegen)
0703905BRW Wijdemeren (Loosdrecht) (Lichtkrant)
p2kflex
14:17:09 08-01-10GROUP-1Pr 1 CAFE DE EEND HORNDIJK 23 LOOSDRECHT (door het ijs: nee) (onder het ijs: nee) TS443 Dienstverlening/Hulpverlening/Ass. IJSongeval CPA

                  0703215  BGV - 'S GRAVELAND - BLUSGROEP 1
0703216BGV - 'S GRAVELAND - BLUSGROEP 2
0703218BGV - 'S GRAVELAND - BEVELVOERDER VAN DIENST
0703219BGV - 'S GRAVELAND - CHAUFFEURS
0703222BGV - 'S GRAVELAND - POSTCOMMANDANT
0703223BGV - 'S GRAVELAND - BEVELVOERDER
0703906BGV - KORTENHOEF - LICHTKRANT KAZERNE
0704419BGV - 'S-GRAVELAND - POSTCOMMANDANT
0704998BGV - REGIONAAL - KOPPELCODE GMS
0704999BGV - REGIONAAL - MONITORCODE


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #299 Gepost op: 8 januari 2010, 15:57:01
p2kflex
15:56:22 08-01-10GROUP-1Grip 2 ivm schaarste strooizout GEEN OPKOMST
GRIP 21124401MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (RGF - Regionaal Geneeskundig Functionaris)
GRIP 21124402MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (HS-GHOR)
GRIP 21124403MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (HS-GHOR)
GRIP 21124405MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (HS-GHOR)
GRIP 21124460MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (Piket MKA)
GRIP 21124461MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (GHOR ?)
GRIP 21124463MKA Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (GHOR - Operationeel Medewerker ActieCentrum)
Samen sterk in de hulpverlening!