Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 119389 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #90 Gepost op: 22 december 2009, 10:33:54
Man bewerkt sneeuwbalgooier met hamer

Een Zaandammer heeft gisteravond een 16-jarige jongen mishandeld met een hamer omdat hij samen met een paar maten sneeuwballen gooide. De kwajongens bekogelden het huis van de 42-jarige dader.

Toen de man zijn huis uit kwam om verhaal te halen, renden alle jongens weg. Alleen de knaap uit Koog aan de Zaan bleef heldhaftig staan, wat hij moest bekopen met enkele rake klappen met de hamer. Ook kreeg hij een schop tegen zijn knie.

De jongen heeft aangifte gedaan bij de politie.

www.spitsnieuws.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #91 Gepost op: 22 december 2009, 10:37:01
Er werd vanavond ook een politieauto bekogeld. Groep van ong. 15 man.
Men reed door, om escalatie te voorkomen, of weet ik wat voor reden.
Toen werd het steeds gekker; auto's werden met hele brokken sneeuw bekogeld, zeer grote brokken werden op de rijbaan gelegd. Auto's die stopten na de klappen op de auto, werden achterna gezeten, met als toppunt een portier dat door de raddraaiers werd opengetrokken en men vervolgens sneeuw naar binnen gooide. Veel geschreeuw, wat duw en trek-werk en 0900-8844 was in gesprek. Zegt u het maar....ik doe de gordijnen voortaan wel dicht!  :-X

Sneeuwterreur in Gouda

Diverse jongeren in Gouda en Den Haag plegen roofovervallen met behulp van sneeuw. Zo wierp een groep Goudse jongeren sneeuwblokkades op om fietsers te laten stoppen. Vervolgens werden ze van hun tas beroofd.

De politie hield in Gouda vijf jongens aan in de leeftijd van 17 tot 19 jaar.

Den Haag

Ook in Den Haag was het raak. In de Hofstad werden drie automobilisten klemgezet door blokkades van sneeuw. De bestuurders moesten vervolgens spullen die in hun auto's lagen, aan de jongeren afgeven. Drie van de beroofde automobilisten moesten met verwondingen naar het ziekenhuis. Volgens de Haagse politie gaat het om tientallen incidenten.

Openbare orde

In de Haagse Schilderswijk sneuvelden diverse ramen toen jongeren sneeuwballen met stenen erin gooiden. Er moest extra politiepersoneel worden ingezet om de openbare orde te handhaven, meldt het AD.

www.spitsnieuws.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #92 Gepost op: 22 december 2009, 11:04:01
;D ;D ;D :-X

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5624494/__Duitsers_bereid_ProRail_en_NS_te_helpen__.html?p=1,1

di 22 dec 2009, 10:14 | 12 reacties
Duitse spoorwegen zijn bereid ProRail en NS te helpen door Harrie Nijen Twilhaar

BERLIJN -  De Duitse spoorwegen zijn bereid ProRail en de NS te adviseren of desnoods hulp aan te bieden. De Deutsche Bahn AG (DB) in Berlijn reageerde verbaasd dat er in Nederland slechts 15 procent van de treinen rijden. ,,Als de spoorwegbedrijven advies nodig hebben, dan moeten ze ons benaderen. Wij willen jullie treinvervoerders graag helpen, immers we zijn collega’s van elkaar”, aldus DB-zegsman Andreas Fohrmann.

De Duitsers hebben zelf ook last van het winterweer. ,,Maar zo’n uitval van treinen hebben we niet in Duitsland. In grote delen van ons land hebben we te maken met dezelfde omstandigheden”, aldus de DB-woordvoerder.

Opvallend rijden nagenoeg alle treinen bij de oosterburen op schema. ,,Natuurlijk is er ook bij ons vertraging, maar ons spoorboekje is niet in de war door de sneeuw.”

De wintervoorbereidingen voor de DB zijn altijd ,,gründlich”.

,,We zorgen ervoor dat het materieel, spoor, wissels en seinen in goede staat zijn. Ook zetten we speciale sneeuwploegen in die met speciale treinen het spoor continu schoonvegen.” Volgens Fohrmann zijn er in Duitsland grote landschapverschillen. ,,We houden daar altijd rekening mee. Vandaar we altijd veel tijd besteden om alles winterklaar te maken.” Volgens hem zijn de omstandigheden in het noorden van Duitsland gelijk aan Nederland.

De DB vindt het daarom bijzonder dat er in ons land veel uitval is en dat veel treinreizigers niet naar de plaats van bestemming kunnen komen. ,,Kijk, wij weten natuurlijk niet wat er in Nederland nu precies aan de hand is.

,,Wat ons betreft zijn ProRail en de NS welkom. Als ze bellen zijn wij bereid om de helpende hand toe te steken.”


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #93 Gepost op: 22 december 2009, 12:12:03
Heb je je wel eens verdiept in de werking van het spoor, de wissels, etc. etc.?

Nee dat heb ik niet, en ben ik ook niet van plan te gaan doen zolang de Nederlandse treinen niet beter rijden.

In landen als de VS, de Alpenlanden, Duitsland en vele andere landen waar ook sneeuw kan vallen, doen zich veel minder problemen voor. Helemaal voorkomen kun je het niet dat ben ik me ook wel bewust.
Maar zodra er blaadjes van de bomen vallen en op het spoor vallen, krijgen we al een spotje te zien over het mogelijk doorschieten van treinen op stations, omdat de remmen niet goed functioneren met blaadjes op de rails.
Als het eens een paar graden (meer heeft het de afgelopen nachten niet gedaan uitgezonderd de nacht van vrijdag op zaterdag) vriest, zitten de wissels vast. Wat gaat er gebeuren als een koude inval krijgen met temperaturen van 20 graden vorst of zelfs nog lager???
Misschien net als op Schiphol, het kantoorpersoneel maar eens aan het sneeuwruimen zetten. Zij leven immers ook van het geld wat de reizigers betalen om te worden vervoerd? Schiphol zet het kantoorpersoneel in voor het ruimen van de sneeuw van banen en platformen was gisteren in het nieuws.


In landen om ons heen hebben ze sneeuwschuivers voor op het spoor. Lijkt niet echt mooi, maar is wel functioneel. Daar rijden dan misschien wel minder treinen omdat ze niet voor iedere trein een schuiver hebben, maar ze rijden wel.

Sinds de spoorwegen commercieel zijn geworden is het naar mijn idee hard achteruit gegaan met de beschikbaarheid van het spoor, en de prijzen zijn evenredig gestegen (maar dat is weer een andere discussie).

Nee, ik laat het spoor voor wat het is, en ga me er ook verder niet in verdiepen.


Glenn2

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 22 december 2009, 12:44:00
Je hebt je er niet in verdiept maar weet wel dat het in andere landen beter gaat?

Sterk staaltje argumentatie  ;D


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #95 Gepost op: 22 december 2009, 20:20:03
Ik ben gelukkig niet de enige die zo denkt. Zag net dat de Duitse spoorwegen hulp hebben aangeboden om het spoor berijdbaar te krijgen/houden. Dit omdat zelfs zij niet snappen dat er bij hen wel en bij de Nederlandse spoorwegen niet gereden kan worden. Ook de Duitsers hebben met dezelfde of meer hoeveelheden sneeuw te maken hebben, en met temperaturen die veel lager zijn dan in Nederland. Daar kunnen ze het dus wel rijdende houden.

Maar goed we zijn in Nederland chauvinistisch en zullen de spoorwegen maar verder niet afkraken. Het gaat prima hier, een week na de sneeuwval gaat morgen 80% van de treinen volgens het boekje rijden. 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #96 Gepost op: 22 december 2009, 21:46:15
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2149802/nederland-niet-voorbereid-thuiswerken-.html

'Nederland niet voorbereid op thuiswerken'
Uitgegeven:    22 december 2009 16:16
Laatst gewijzigd:    22 december 2009 17:36
UTRECHT - Een negatief reisadvies betekent voor veel werknemers noodgedwongen thuisblijven en van de nood een deugd maken door bij sneeuwval te gaan telewerken. Maar dan blijkt dat veel bedrijven en organisaties hierop slecht zijn voorbereid.  
© ANP

Dat zegt prof. dr. Joop Schippers, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Utrecht.

Mensen zijn reeds lang vertrouwd met computers en e-mail, maar ongeveer een op de vijf werknemers doet vaak aan telewerken en een derde tot 40 procent doet dat incidenteel, zegt Joop Schippers. Dat aantal stijgt met een paar procent per jaar.

Om telewerken te laten slagen, moet een werkgever ervoor zorgen dat de werknemer thuis goed toegang heeft tot de informatie op de harde schijf van de computer op de zaak, en daar mankeert het nogal eens aan. De werknemer moet zichzelf er ook op voorbereiden door te zorgen dat die informatie thuis voorhanden is, bijvoorbeeld door usb-sticks mee te nemen van het werk.

Collega's

Ook moet de werknemer ervoor zorgen dat het werk met de collega's, ondanks de afwezigheid, goed georganiseerd is. Dat kan bijvoorbeeld door het beleggen van een telefonische conferentie op een duidelijk afgesproken tijdstip. Mensen die veel thuiswerken, doen er verstandig aan om zeker een keer per week de koppen bij elkaar te steken voor werkoverleg, aldus Schippers.

Hij staat positief tegenover telewerken. Volgens hem zien ook de werkgevers er de voordelen van, in de vorm van het besparen op kantoorruimte. De werknemers kunnen door telewerken fileleed verminderen. Schippers denkt dat het verstandig is om stap voor stap verder te gaan op de weg naar telewerken, bijvoorbeeld door te beginnen met één dag per week.

Telewerken

Telewerken voorkomt dat werknemers van negen tot vijf in het kantoor achter de computer zitten en kan ertoe leiden dat ze thuis meer zelf hun werktijden bepalen en onder de eigenlijke werktijd even naar de supermarkt gaan.

Vaak hebben hun chefs daar moeite mee. Hun taak wordt er niet eenvoudiger op. Zij kunnen niet volstaan met terechtwijzingen als iemand niet op tijd is, of te kijken of iemand wel lekker bezig is.

Uit je handen

"Er moeten niet alleen afspraken worden gemaakt over werktijden, maar vooral over output. In functioneringsgesprekken moeten afspraken worden gemaakt over output. De vraag waar het om gaat is: Wat komt er uit je handen?''

Dat gebeurt nog altijd veel te weinig, vindt Schippers. Volgens hem is het dan ook een illusie om te denken dat het barre decemberweer een omslag betekent en dat de Nederlanders massaal blijvend gaan telewerken. "Het is een fictie te denken dat volgend jaar de helft dat zal gaan doen, maar een gestage groei is er wel.''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #97 Gepost op: 22 december 2009, 21:57:09
Het zwarte pieten is begonnen............ :-X Geef de politiek de schuld en vraag om meer geld...  :-X

http://nos.nl/artikel/124476-ns-reizigers-politiek-heeft-boter-op-t-hoofd.html

NS Reizigers: Politiek heeft boter op 't hoofd

Spoorweg in de sneeuw Spoorweg in de sneeuw Foto: NOS / Pauline Broekema
Update: dinsdag 22 dec 2009, 21:16

De directeur van NS Reizigers, Jacques Huberts, vindt dat de politiek "boter op het hoofd" heeft als ze klaagt over de wanprestaties van NS en ProRail. De directeur noemt de verontwaardiging in Den Haag "te makkelijk".

Volgens de NS heeft de politiek nagelaten de nodige investeringen te doen om het vervoer onder deze extreme omstandigheden op gang te houden. Door het winterweer zaten veel wissels vastgevroren.

ProRail zegt dat voor vorstbestendige wissels extra geld nodig is. Het vervangen van de drieduizend wissels kost volgens de spoorbeheerder 45 miljoen euro.

Evaluatie
Minister Eurlings van Verkeer heeft aangekondigd de winterproblemen in de afgelopen dagen op het spoor met ProRail en de NS te evalueren. Daaruit kunnen dan lessen worden getrokken.

De minister reageert hiermee op kritiek van onder meer Rover. Volgens de reizigersvereniging komt het verkeersinfarct op het spoor door bezuinigingen bij spoorwegbeheerder ProRail.

"De chaos is niet nodig en mag niet meer voorkomen", zegt de belangenvereniging van reizigers.

Wolkje
Rover vindt dat Eurlings ProRail tot de orde moet roepen. De instantie valt onder de verantwoordelijkheid van de minister.

"ProRail roept reizigers zelfs op de trein te mijden en dwingt daarmee werkende mensen de auto in", schrijft Rover aan Eurlings.

De oorzaak zijn volgens Rover bezuinigingen. "Sneeuwschuivers en regionale sneeuwruimploegen hebben het veld moeten ruimen. Ook met een stralende zon en geen wolkje aan de lucht is het spoor onbegaanbaar vanwege wissel- en seinstoringen en problemen met het materieel."

Beweging
Volgens Rover is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in bijvoorbeeld de hsl en zijn andere trajecten verouderd.

ProRail zegt dat er de afgelopen jaren juist is geïnvesteerd en niet bezuinigd. ProRail heeft er naar eigen zeggen de afgelopen dagen alles aan gedaan om "het spoor in beweging te houden".


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #98 Gepost op: 22 december 2009, 22:17:42
Kans op doorgaan Heerenveen-PSV klein

De kans dat het bekerduel tussen sc Heerenveen en PSV woensdagavond doorgang zal vinden, is klein. De Friezen melden op de eigen website dat het pak sneeuw op het dak van de zuidtribune een probleem vormt.


Als het dooit, valt de sneeuw namelijk dertig meter naar beneden. Volgens sc Heerenveen levert dat gevaar op voor de fans op de tribune, de mensen in de gracht en de spelers. Woensdagmorgen zal definitief worden besloten of de wedstrijd door kan gaan. De KNVB laat de beslissing over aan de thuisclub en de brandweer.

"Zo'n klomp sneeuw is niet alleen zwaar, maar komt ook nog eens van dertig meter hoogte naar beneden", vertelt directeur Henk Hoekstra. "Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt. "Wij willen dolgraag voetballen, maar niet ten koste van alles. De veiligheid van onze fans en spelers moet gegarandeerd zijn."

De kans dat het duel doorgaat is dan ook klein. "Of het weerbeeld moet drastisch veranderen, maar gezien de voorspellingen lijkt het daar niet op. Vannacht gaat het alweer vriezen. Morgen hebben we overleg met de brandweer. Wie weet ziet de situatie er dan gunstiger uit."

"De eindverantwoordelijkheid ligt bij club, brandweer en burgemeester. Als wij aangeven dat er niet gespeeld kan worden, zal de KNVB ons advies respecteren", weet de directeur van Heerenveen.

http://www.voetbalprimeur.nl/site/nieuws/121716/Kans_op_doorgaan_Heerenveen_PSV_klein.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #99 Gepost op: 22 december 2009, 22:30:59
Haagse VVD hekelt strooibeleid

DEN HAAG -  De Haagse gemeenteraadsfractie van de VVD vindt dat de gemeente veel te weinig heeft ondernomen om de gladheid als gevolg van het winterse weer te bestrijden. De liberalen begrijpen niet „dat Den Haag is platgelegd door de eerste sneeuwvlokken van de winter”, zo lieten zij maandag weten.

Volgens de VVD is op sommige belangrijke wegen in de hofstad veel te weinig gestrooid en sneeuw geruimd. De fractie wil van het college van burgemeester en wethouders precies weten welke maatregelen zijn genomen, ook vorige week donderdag, toen sneeuwval ook al overlast veroorzaakte.

Ook openbaarvervoerbedrijf HTM krijgt een veeg uit de pan. „Het is toch onvoorstelbaar dat het openbaar vervoer er zondag direct uit lag?”, vindt raadslid Bart de Liefde. Hij vindt ook de informatievoorziening van de HTM onder de maat. De website van het bedrijf is al sinds zondag niet of slecht te bereiken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5621204/__Haagse_VVD_hekelt_strooibeleid__.html?p=2,1