De actie ansich is wel te begrijpen, het resultaat is goed, maar het signaal is verkeerd. Schop rottigheid en je wordt beloond met een feestje dat betaald wordt. Ik schop geen rottigheid en als ik een feestje heb, wordt het niet betaald.
De kosten op korte termijn zijn lager, maar je schept een precedent waarmee je op langere termijn volgens een gelijkheidsbeginsel meer kosten mee maakt.
Beloon juist het goede gedrag, (en niet alleen naar aanleiding van slecht gedrag). Pak verkeerd gedrag hard aan en bouw van daaruit verder.
Dus: Identificeer groepen jongeren. Laat ze een begroting maken voor een feest, ondersteun (facilitair en financieel) ze daarin en stel een contract op waar terugbetaling (en eventuele gevolgen) op rotzooi staat. Jongeren weten heel goed wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben. (Als een 60 jarige wethouder dit gaat bedenken werkt het toch niet. Baby disco met ranja trekt geen jongeren)
Als het op deze manier wordt ingestoken, dan ben ik voor. De gekozen weg is verkeerd in mijn ogen.