Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval

Auteur Topic: Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval  (gelezen 13690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #30 Gepost op: 3 februari 2011, 23:29:28
Misschien is deze topic ook interessant voor jou Skippy O0

Ja, die had ik al een keer gezien, Sylvester.  O0
Maar ik had het ook meer over de gewone verlichting, licht aan overdag (zie je bij 90%).
En licht aan bij nevelig weer, mist enz. Het gebruik van de normale verlichting schijnt bij autobestuurders en vrachtwagenbestuurders een groot probleem te zijn. Soms lijkt het erop dat ze koplampen sparen door maar met stadsverlichting te gaan rijden. (of helemaal geen verlichting)
Levensgevaarlijk op sommige momenten. En als je dan een keer knippert met je groot licht dan zijn ze of blind of ze zijn ergens anders mee bezig. Een enkeling heeft het dan wel door en doet alsnog zijn/haar licht aan.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #31 Gepost op: 4 februari 2011, 11:37:46
Op een bepaald vlak ben ik het met je eens, echter doel ik op de (lege) strooiwagens die (leeg) retour vulstation gaan, zich gewoon aan de snelheid houden en géén werkzaamheden verrichten. Voertuigen van een kabel-maatschappij, welke de gehele dag op een afgesloten paralellrijbaan een kabel staat te trekken (met een hele balk vol knipperend aan) en/of een sleepwagen (platte bak) die een auto op de bak vervoerd, met de balk en grill-flitsers aan.

Het valt mij op dat juíst doordat er zo veel (onnodig) oranje licht word gevoerd er geen/minder aandacht aan word geschonken .....
Zoals ik al zei: de wetgever heeft dit keurig vastgelegd in haar Regeling OGS. Strooiwagens, pechhulpverleners en wegwerkers (en ook transportbegeleiders, landbouwvoertuigen, begeleiders van militaire colonnes) moeten tijdens de werkzaamheden verplicht gele [oranje] signalering voeren, en dan moet dat ook nog verplicht 360 graden rond stralen, met een lichtintensiteit en frequentie die voldoet aan ECE-65. Hoewel het voorbeeldje sleepwagen discutabel is, zijn de overigen in elk geval wettelijk goed bezig.

Vandaar mijn standpunt dat we logisch en met gezond verstand moeten kijken naar gebruik van signalering. In alle door jou genoemde gevallen had de signalering immers uitgekund, of in elk geval een heel stuk minder opvallend (bv. alternerende verlichting).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill