Formeel zijn alleen de CMV (vrachtwagen-IM) bergers aan een regel gebonden die bepaald dat gemaakte foto's van de incidentlocaties niet mogen worden verspreid aan derden.
Het frappante is juist dat deze instantie, Rijkswaterstaat en betrokkenen (al dan niet via verzekeraar) erom vragen na afloop... ook voor de aankleding van menige website zijn dit natuurlijk vaak fraaie plaatjes.
Bij ons intern zijn de regels vrij helder wanneer een foto met een camera van het bedrijf wordt gemaakt, die kunnen in bepaalde gevallen op de website van het bedrijf belanden en daar houdt het op. De spelregels:
NIET:
- foto's van incidenten met dodelijke afloop;
- foto's met kenteken(s) leesbaar;
- foto's met externe personen herkenbaar in beeld zonder diens toestemming;
WEL:
- foto's die commercieel gebruikt kunnen worden (denk aan overzichtsplaatjes, voertuigfoto's van eigen voertuigen, collegae in actie e.d.) op de eigen website/folders;
- foto's van bijzondere situaties en activiteiten;
- foto's waar toestemming voor is verleend;
- foto's waarop eigen voertuigen goed naar voren komen;
GOED NADENKEN:
- foto's met coöperatieve partijen (zoals hulpverleningsinstanties, opdrachtgevers, RWS e.d.) in problemen. Vaak niet plaatsen uit piëteit.
Feitelijk is het dus altijd een afweging of een foto wel of geen bezwaren bij derden kunnen oproepen. De situatie is daarbij ook tekenend. Een vrachtwagen die van de brug afstort, zonder letsel, levert natuurlijk wel een paar commercieel fraaie plaatjes op zonder dat een instantie of persoon daardoor wordt gekrenkt, immers, het nieuws toont dezelfde beelden.
Zelf heb ik vorig jaar een aantal (oudere) foto's offline gezet op externe sites na de invoering van deze afspraken en om daar ook aan te voldoen.
Foto's die door derden zijn gemaakt, bijvoorbeeld personeel buiten dienst met eigen camera, zijn niet gebonden aan deze regels; immers, dit is de verantwoording van de fotograaf welke als particulier zijn eigen verantwoordelijkheid zal moeten nemen. Zelf doe ik dat heel af en toe ook:
http://www.nufoto.nl/gebruikers/denkweb/ (zie ook menige hyves van mijn collegae).
Indien betrokkenen, opdrachtgevers, verzekeraars, wegbeheerders of hulpverleners de foto's willen ontvangen na een incident dan worden deze na een verzoek in de regel beschikbaar gesteld. Als derden zich melden dan mogen die op schrift een verklaring aandragen waartoe zij de foto's zouden willen ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan een journalist of iemand die eerste hulp heeft verleend bij het incident.
Foto's van 10 jaar of ouder wil ik soms nog wel eens uit mijn eigen mappen op de server vissen, vaak onder het mom 'uit de oude doos'. Omdat Logicx een relatief jong bedrijf is zie ik er geen probleem in om binnen de spelregels wat foto's van voor de overnames te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het opsieren van een topic op deze site.
De enige foto van een dodelijke aanrijding die ik wellicht toch zou nog plaatsen is overigens deze:
LINK Het is er weer voor