verder zijn er natuurlijk nog een aantal vragen en opmerking welke belangrijk zijn.
Belt iemand met de GSM vraag dan of het toestel niet op voicemail staat
Als iemand iets over een ander meldt noteer dan de relatie tot betrokkenen en vraag wie er evt verdere info heeft en reeds is ingelicht.
Vaartuig met roer- of motorproblemen ten anker laten komen en evt. extra scheepvaartbericht uitzenden.
Vaartuig in de problemen of MOB, duidelijke opdrachten geven. Bij MOB opdracht geven voor joon overboord en MOB manoeuvre en iedereen reddingvest aan. (meestal gaat namelijk de schipper overboord)
Bij Medico, overschakelen op 16 en contact met KWC voor Radio Medical, meeschrijven en alvast zaken regelen voor MEDEVAC. Bij GSM meldingen en aan of onder de wal wordt dit zelf afgehandeld met arts of ambulance en KNRM of reddingsbrigade.
In een aantal gevallen wordt een extra scheepvaartbericht uitgezonden.
Terug nu naar de aanvullende gegevens over het bootje.
de uitrusting
communicatie: marifoon, gsm, 27 MHz
navigatie: kaart, kompas, gps, radar
verkenning: verlichting, toeter, reflector
overigen: anker, roeiriemen, gereedschap, vlot, boeien
brandstof: (om grootte zoekgebied te bepalen)
noodsignalen
radio- en radarbakens (SART): types
ernstvuurwerk: flares, lichtkogels, handstakellicht, rookpot
dyemarker
nadere omschrijving opvarenden
naam, leeftijd, medisch, soort kleding + kleur
positiebepaling
vertrek en geplande aankomst: datum-tijd en plaats
route / vislocatie:
laatste kontakt: datum-tijd en plaats
Nu is het hele plaatje voor bijv. een zoekactie compleet.
Hopende hiermee een beetje inzicht te hebben gegeven wat een walpost zo', beetje doet naast het alarmeren van noodzakelijke hulp.
Kees
(dikwijls zijn er ook meerdere acties tegelijk)