??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...

Auteur Topic: ??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...  (gelezen 11924 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #30 Gepost op: 4 april 2004, 12:22:26
Om het even in het kort te doen, wat ik vraag aan een vaartuig in moeilijkheden:

1 - Wie bent U: callsign + scheepsnaam
2 - Waar bent U: positie in WGS84 of peiling en verte vanuit gemarkeerd punt
3 - Wat is er aan de hand en bestaat er gevaar voor schip en/of bemanning
4 - Persons On Board
5 - Welke hulp wilt U

De basis is er dan en afhankelijk van de situatie heb ik nog een hele waslijst om geen vragen te vergeten die hulpverlening of opsporing te vergemakkelijken.

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #31 Gepost op: 4 april 2004, 12:38:33
Ik gebruik verschillende afstreep-/vragen lijsten voor verschillende incidenten. Het formulier vermissing persoon boudt bijv. dezelfde volgorde aan als het interpol formulier, maar dan uitgedund.
Je kunt deze lijsten zien als geheugensteun voor informatie vergaring en verder verloop van een actie, zodat je achteraf niet tot de conclusie komt dat je ergens aan het begin van de rit in de haast iets essentieels bent vergeten of dingen dubbel vraagt.
Je ziet dat ook bij een langdurige vermissing aan het strand als de politie mee gaat zoeken, gaan ze nog een keer de ouders dezelfde informatie vragen die al bij de brigade bekend is   :-\
De verschillende formulieren in gebruik zijn:
Vermissing Persoon
Man Overboord
Vermissing Klein Vaartuig
Noodsignalen
Stoffelijk Overschot
Opgeviste Explosieven

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 4 april 2004, 13:33:55
verder zijn er natuurlijk nog een aantal vragen en opmerking welke belangrijk zijn.

Belt iemand met de GSM vraag dan of het toestel niet op voicemail staat  :P
Als iemand iets over een ander meldt noteer dan de relatie tot betrokkenen en vraag wie er evt verdere info heeft en reeds is ingelicht.
Vaartuig met roer- of motorproblemen ten anker laten komen en evt. extra scheepvaartbericht uitzenden.
Vaartuig in de problemen of MOB, duidelijke opdrachten geven. Bij MOB opdracht geven voor joon overboord en MOB manoeuvre en iedereen reddingvest aan. (meestal gaat namelijk de schipper overboord)
Bij Medico, overschakelen op 16 en contact met KWC voor Radio Medical, meeschrijven en alvast zaken regelen voor MEDEVAC. Bij GSM meldingen en aan of onder de wal wordt dit zelf afgehandeld met arts of ambulance en KNRM of reddingsbrigade.
In een aantal gevallen wordt een extra scheepvaartbericht uitgezonden.
 
Terug nu naar de aanvullende gegevens over het bootje.
de uitrusting
communicatie: marifoon, gsm, 27 MHz
navigatie: kaart, kompas, gps, radar
verkenning: verlichting, toeter, reflector
overigen: anker, roeiriemen, gereedschap, vlot, boeien
brandstof: (om grootte zoekgebied te bepalen)

noodsignalen
radio- en radarbakens (SART): types
ernstvuurwerk: flares, lichtkogels, handstakellicht, rookpot
dyemarker

nadere omschrijving opvarenden
naam, leeftijd, medisch, soort kleding + kleur

positiebepaling
vertrek en geplande aankomst: datum-tijd en plaats
route / vislocatie:
laatste kontakt: datum-tijd en plaats

Nu is het hele plaatje voor bijv. een zoekactie compleet.
Hopende hiermee een beetje inzicht te hebben gegeven wat een walpost zo', beetje doet naast het alarmeren van noodzakelijke hulp.

Kees  8) (dikwijls zijn er ook meerdere acties tegelijk)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 4 april 2004, 14:58:49
Citaat
Vaartuig met roer- of motorproblemen ten anker laten komen en evt. extra scheepvaartbericht uitzenden.
Vaartuig in de problemen of MOB, duidelijke opdrachten geven. Bij MOB opdracht geven voor joon overboord en MOB manoeuvre en iedereen reddingvest aan. (meestal gaat namelijk de schipper overboord)

Merkwaardig genoeg gaf ik een dergelijk verzoek tot voor anker gaan door aan de kustwacht voor een op drift geraakt motorjacht op het Markermeer. Men oordeelde negatief op grond van het feit dat dit het "pakkie aan van de schipper is en geen bemoeienis van het KWC behoeft", wat in mijn ogen een kortzichtig standpunt is. Toen wij zelf in de gelegenheid waren kontakt op te nemen hebben wij het zelf (over 16) gevraagd waarop ze voor anker zijn gegaan.

Bedankt voor de lijsten, handig om te weten op welke informatie de walpost prijs stelt.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 8 april 2004, 08:43:44
Kees, staan die lijsten in de computer of vul je die met en pen in?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 8 april 2004, 10:09:34
Ik gebruik ze zelf in papieren vorm, en schrijf de gegevens op m'n kladblok, dat kan ik tenminste mee pakken naar de andere kant van het wachthok.

Kees  8) (die nog steeds liever een kladblok en een potlood heeft dan een pda)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 8 april 2004, 10:56:38
Bij het kwc wordt de melding aangenomen en dan mag iemand anders het anhandelen. Alle meldingen worden ook in de computer gezet en verwerkt.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 8 april 2004, 11:26:33
De kustwachtposten (verkeersposten op de vuurtorens) waren de eerste kustwachters in den lande die ook zelf acties initieerden, in groter verband in samenspraak met de chef seinzaal van Scheveningen Radio.
Na de komst van het Kustwachtcentrum is dit...............nog steeds zo.
M.a.w. in veel gevallen komt een incident in jouw gebied bij jou terecht waarvan je het Kustwachtcentrum informeert. De actie is dan dikwijls door ons al opgestart en ook de verdere uitvoering wordt dan veelal bij ons gelaten om:
1 - het KWC te ontlasten
2 - wij een grotere bekendheid hebben in het werkgebied (bijv. bezetting van de reddingsbrigadeposten  ;) )
3 - wij het gehele gebied onder radardekking hebben
4 - wij zorg moeten dragen voor de veiligheid en vlotte doorstroming van het scheepvaartverkeer in ons gebied

De gemelde lijsten zijn vertalingen naar met name de recreatieve vaart (gedestilleerd uit 25 jaar ervaring) van de lijsten zoals genoemd in de IAMSAR en één der voorlopers, de IMO SAR Manual zoals bij ons op de post als geheugensteuntje gebruikt.

Wij maken ons eigen verslag, daarnaast houdt ook het KWC een verslag bij wat direct wordt ingeklopt op de computer. Acties worden zoveel mogelijk door één persoon afgehandeld.
Aangezien op een verkeerspost de bezetting kleiner is gaat daar de hulpverlening voor op de verslaglegging.
Dat verklaart hopelijk het gebruik van het kladblok  :P

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 8 april 2004, 12:21:47
Kan geen ongelijk geven, een kladblok werkt nog steeds het beste, eerst op het kladblok en dan de goede formulieren wel.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #39 Gepost op: 8 april 2004, 15:49:15
Ik zou graag weten hou het formulier "Vermissing Persoon" er uit ziet, misschien zou je dat willen plaatsen? Ongetwijfeld voor veel lezers leerzaam.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!