Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009

Auteur Topic: Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009  (gelezen 17832 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meerdam

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 19 december 2009, 20:05:45
Ik zeg zeer gevaarlijke actie en goed voor een gesprekje na de uitruk of komende week.

Deze brandweerman staat NIET in de dakgoot zoals je zelf kunt zien anders was ik er niet over begonnen.

De brandweerman staat met zijn linkervvoet op één panlat van +/- 3x3cm met nog eens +/- 3 ot 4cm. Met zijn rechtervoet staat ie in het luchtledige en als ik het goed zie, zie ik zelfs sneeuw naar beneden vallen door zijn voet. Mijn inziens totaal geen houvast en evenwicht!

Uit het raam hangen en frisse lucht happen is al heel wat.

Meerdam, je ziet hier maar 1 raam. Er kunnen vele redenen zijn waarom iemand direct zn huis uit moet bij een brand als deze. Sowieso bij brand nooit binnen blijven ivm de rook. Ladder zal waarschijnlijk tegen de gevel hebben gestaan? De brandweerman staat immers in de dakgoot, en deze zal wel weten wat hij op dat moment aan het doen is denk ik.
Moraal; geen totaal beeld van de situatie, geen speculaas eten ;D
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 19 december 2009, 20:09:13
Deze redding is gedaan op het moment dat er nog geen HW terplaatse was.
Maar dan nog zit hier een zeer groot risico in. Je hebt geen controle over je slachtoffer, wel wenselijk aangezien het toch om een volwassen persoon gaat. Het slachtoffer komt ruggelings naar buiten, en kan zich dus nooit vasthouden als hij het raam uit glipt.Valt naar beneden,en die ene brandweerman half leunend op het dak kan nooit en het gewicht van het slachtoffer en zich zelf overeind houden.Kortom beide zullen naar beneden gaan. :-X

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #12 Gepost op: 19 december 2009, 20:11:10
Het ziet er inderdaad best link uit. Rechts stond een brandweerman binnen, zou hij dan niet via de binnenzijde in veiligheid kunnen worden gebracht?
Of inderdaad uit het raam hangen en wachten op de HW..

Maargoed wij zijn er niet bijgeweest.. als er echt nood aan de man is is dit de beste oplossing.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 19 december 2009, 20:13:33
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien: dit geeft natuurlijk prima aan dat men straks bij een TS4 gewoon buiten blijft wachten dat men geen extra risico's gaat nemen om toch slachtoffers te redden... :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 december 2009, 20:26:53
Het ziet er inderdaad best link uit. Rechts stond een brandweerman binnen, zou hij dan niet via de binnenzijde in veiligheid kunnen worden gebracht?

Zoals ik het zie niet; volgens mij is het een dakkapel verspreid over twee woningen.

HardstyleFanatic

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2009, 20:29:51
Ik denk dat de risico`s en de noodzaak ter plaatse wel tegen elkaar zijn opgewogen. Daarom vind ik het niet handig om te gaan speculeren na aanleiding van een foto. Hij staat niet in de dakgoot, maar als zn voet wegschiet, zal hij daar wellicht in terecht komen. De redding zal noodzakelijk zijn geweest. Is dit niet het geval, dan denk ik dat zo`n actie niet zal zijn gedaan.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 december 2009, 20:36:40
Ik vin dat Meerdam gelijk heeft in zijn cometaar en via een foto kun je goed oordelen. Wat er ook gebeurd je zult als brandweerman altijd een goede en veilige werk situatie moeten creeen.

Buiten het feit dat Meerdam verstand van zaken heeft als brandweerman, denk ik zo.................

gr
Mike

HardstyleFanatic

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 19 december 2009, 20:41:43
Er zal ongetwijfeld een lijn in het verhaal van Meerdam zitten. En dat hij verstand van zaken heeft zal ook best. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het voor een slachtoffer geoorloofd is om nog in je huis te zijn wat in brand staat. Uit deze foto kan ik halen, dat het verstandig zou zijn om de hoogwerker af te wachten. Echter.. Als ik de andere foto zie.. Wat is dan wijsheid.. Hoogwerker afwachten? Of slachtoffer direct uit de woning halen? Misschien een leuke/interessante discussie voor een topic buiten dit topic? Of kan dat wel hier?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 december 2009, 20:48:34
Een discussie moet wel gevoerd worden vanuit een zeker kennisniveau van de werkwijze en procedures van de HV diensten. We zitten hier niet te wachten op Telegraaf commentaren.... :-\

HardstyleFanatic

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 19 december 2009, 20:53:00
En iemand die geen kennis van zaken heeft, mag dus geen inbreng hebben als ik t goed begrijp? Ik ben geen brandweerman, ookal ben ik er wel heel erg in geinteresseerd. Deze actie is gevaarlijk. Dat staat vast, maar waar het mij dus om gaat; was de reden van de reddingsactie een goede reden ja of nee..