Nu ga ik even een reactie geven vanuit mijn standpunt.
Als ik het filmpje bekijk, de gegevens van de brand zie en het gebouw een beetje bekijk.
Ik maak mij dus een eerste indruk van de inzet zoals ik dat ook zou doen, moest ik daar aankomen als bevelvoerder.
Ook ik zou deze reddingspoging zo laten uitvoeren, welke andere mogelijkheid heb je op dat moment?
- Een ladder? (moeten ze nog in die dakgoot en op het dak dmv het verwijderen van pannen)
- Hoogwerker/ladderwagen (is er niet altijd onmiddellijk)
- Lijnenset? Heb ik hier ook al horen vallen, maar touwen en brand??? Geen goede combinatie / en de tijd nodig om dit op te bouwen (het is een brand met mensen in gevaar
- Slachtoffer zelf naar buiten laten klauteren zonder assistentie?? Gebeurt toch hoor als je maar lang genoeg wacht en het wordt wat warm of er komt wat veel rook met het risico dat hij dan onder op je licht t"e wachten tot je hem komt oprapen, en je kan nog zo mooi praten als je wil, springen doen ze in zo een geval ook al weten ze dat het hun dood kan zijn.
Je kan je manschappen laten vast maken dmv klimmateriaal maar waaraan maak je ze vast? En hebben ze dit standaard bij wanneer ze binnen gaan bij een brandbestrijding??? Hier niet.
Het maken van een inzet plan is het afwegen van verschillende oplossingen en daaruit de beste kiezen en dat op een fractie van tijd, soms zelfs voor je met je ogen kan knipperen.
Arbo wetgeving??? Ja, als we ons daar altijd aan moeten houden kunnen we beter thuis in de zetel blijven liggen. Al zeg ik niet dat we het niet "zo veilig mogelijk" moeten doen.
Waarschijnlijk achteraf bekeken had het anders gekund maar ja besluitvorming in tijdsnood??? Afwegen van de verschillende opties?
Snel beslissen en dan, klik een foto van deze heldendaad zoals de bevolking het ziet. En hops de brandweer op de eerste pagina van de krant met deze geweldige reddingsactie. Getuigenissen van omstaanders, liefst ook nog het slachtoffer even aan het woord. Verkoopt goed, leest prettig en de brnadweerman(nen) die het gedaan hebben zijn allemaal met een goed gevoel naar huis gegaan, we hebben iemand gered. En als ik sommigen hier lees, duurt dat goed gevoel niet heel erg lang.
Je kan dit achteraf natuurlijk altijd aankaarten op een nabespreking en liefst met foto's en filmpjes (die tegenwoordig toch al om te vinden zijn) van het incident eens bespreken met de aanwezigen wat de eventuele andere mogelijkheden waren en/of hoe ze dit op een ietsje veiligere manier, werkbaar hadden kunnen doen.
Wat ze eventueel hadden kunnen doen,is het dak ietsje meer vrijmaken (
gooi die pannen maar naar beneden iedereen moet toch zen helm op hebben) zodat ze iets meer panlatten hadden om steun op te vinden en waaraan ze zich zouden kunnen vast houden.
Ik denk dat sommigen het hier nogal eens dikwijls van een donkere kant bekijken en dat alles slecht afloopt.