Klink staakt aanbesteden ambulancezorg

Auteur Topic: Klink staakt aanbesteden ambulancezorg  (gelezen 2141 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Gepost op: 20 januari 2010, 08:43:22
bron: zorgvisie>> http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Artikel/Klink-staakt-aanbesteden-ambulancezorg.htm


Minister Klink van VWS gaat de ambulancezorg waarschijnlijk niet aanbesteden. Hij wil de doelmatigheidswinst bereiken door prestatiebekostiging en een efficiencykorting. Dat zegt Jan Pierik, vice-voorzitter van Ambulancezorg Nederland, de koepelorganisaties voor ambulancezorg.

Klink wil de ambulancezorg beter en goedkoper maken. In elke veiligheidsregio moet er daarom één aanbieder van ambulancezorg komen. Er zijn 25 regio’s. In zes regio’s zijn er meerdere aanbieders die volgens Klink niet optimaal samenwerken. De minister wilde alle vergunningen voor ambulancezorg intrekken en in 2010 opnieuw verdelen via een aanbesteding. Dat stuitte echter op verzet van werkgevers en vakbonden in de sector. De Tweede Kamer dwong Klink afgelopen najaar opnieuw te onderhandelen met de sector.

Afrekenen op prestaties
De minister lijkt van zins zijn plannen voor aanbesteding van tafel te halen. Hij zou de ambulancezorginstellingen voortaan willen afrekenen op hun prestaties. Die moeten met een benchmark in kaart worden gebracht. Met een systeem van prestatiebekostiging zouden ze voortaan worden afgerekend. Hoe dat eruit komt te zien is nog onderwerp van gesprek tussen vakbonden, werkgevers en het ministerie. Daarnaast gaat Klink de sector ook een efficiencykorting opleggen. De hoogte daarvan is ook nog inzet van discussie.

Gezamenlijke CAO
Voorwaarde voor het veranderen van zijn plannen is het goedkeuren van de gezamenlijke CAO. De drie werkgevers en de vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat bereikt, maar moeten dat nog ondertekenen. De vakbond FNV stelde in de Telegraaf dat de noodzaak voor de gezamenlijke CAO is weggevallen nu er geen gevecht over vergunningen komt. Pierik begrijpt deze opstelling niet. “Als de minister de prestaties via een benchmark gaat vergelijken, moet je dat niet doen op basis van verschillende arbeidsvoorwaarden. Sommige CAO’s geven hogere loonkosten. Dan komen bepaalde ambulancediensten in een onmogelijke vergelijking.” (Zorgvisie - Bart Kiers)




ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2010, 18:15:41
even ter info:
PERSBERICHT
Zwolle, 15 januari 2010
Eén CAO voor ambulancezorg gerealiseerd
De sector ambulancezorg is verheugd over het feit dat er één CAO tot stand is gekomen. Een CAO waarmee -ook in de sfeer van arbeidsvoorwaarden- de ambulancesector definitief een plaats heeft gekregen binnen de keten van acute zorg. In de CAO zijn onder meer belangrijke afspraken vastgelegd over de duurzame inzetbaarheid van personeel.
De zeven werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector hadden op 27 oktober 2009 een onderhandelaarsakkoord bereikt. Donderdag 14 januari jl. is de CAO ondertekend. Daarmee is een
intensief onderhandelingsproces afgerond van bijna één jaar, dat onder leiding heeft gestaan van de heer H. Borstlap (lid van de Raad van State) als onafhankelijk voorzitter.
Ook betekent de ondertekening dat de vier CAO’s die van toepassing waren op de ruim 4800 medewerkers in de ambulancezorg in één CAO zijn geschoven. Met één arbeidsvoorwaardenpakket wordt een belangrijke stap vooruit gezet in de verdere kwaliteitsverbetering van het personeelsbeleid en daarmee met het doortrekken van de professionalisering van de sector .
De CAO loopt van 1 januari 2011 tot 1 januari 2013. Er is een loonontwikkeling van twee keer 1% afgesproken in combinatie met een ophoging van een eindejaarsuitkering tot het niveau van een volledige 13e maand. Lokale regelingen en vergoedingen komen te vervallen.
Daarnaast krijgen medewerkers een persoonlijk levensfasebudget van 35 uur per jaar. Voor oudere medewerkers is dat 55 uur. Dit budget wordt gebruikt om duurzaam de inzetbaarheid van ambulancemedewerkers te bevorderen. Verder zijn er in de CAO afspraken gemaakt over de invoering van FWG 3.0., het functie- en waarderingssysteem van de zorgsector. Ook is implementatie van een functiekeuringstraject en van jaar- en loopbaangesprekken aan de orde. Tenslotte zijn er in de CAO bepalingen opgenomen over ergocoaches, fitnessbijdragen en het beleid gericht op de aanpak van agressie en geweld.
De nieuwe CAO Ambulancezorg is een moderne, op de sector toegespitste CAO die de ambulancemedewerkers de steun geeft die ze verdienen bij het uitvoeren van hun zware en belangrijke werk.
 
 
 en dit is ons op 15 januari meegedeeld:
Gisteren is de definitieve tekst van de sector CAO ondertekend. De ingangsdatum van de Cao is verplaatst naar 1 januari 2011 vanwege de affinancieringsverplichting van de oude Vut regeling die niet door het ministerie van VWS is overgenomen. Ten behoeve van de overgangsregelingen zijn wel afspraken met het ministerie gemaakt.

Er is dus al getekend.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2010, 14:52:27
http://www.nrc.nl/binnenland/article2499963.ece/Geen_marktwerking_ambulancezorg

Geen marktwerking ambulancezorg
Gepubliceerd: 9 maart 2010 09:39 | Gewijzigd: 9 maart 2010 09:39
Door een onzer redacteuren

Den Haag, 9 maart. De invoering van marktwerking in de ambulancezorg is van de baan. Demissionair minister Klink (Volksgezondheid, CDA) ziet af van concurrentie via de aanbesteding van vierjaarlijkse vergunningen.  
Belangrijk argument, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer, is „dat ambulancezorg zich niet leent voor marktwerking”. Ambulancezorg is een onderdeel van de acute zorgverlening die dag en nacht en ook snel beschikbaar moet zijn. De continuïteit en kwaliteit mogen daar „nimmer in gevaar komen”.

De concurrentie had Klink een besparing moeten opleveren. Die gaat hij nu binnenhalen door het totale budget van de ambulancesector in 2013 met 10 procent te korten. Het budget van de sector is ruim 365 miljoen euro. Ambulancezorg wordt gefinancierd uit de ziektekostenpremies.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2010, 18:13:42
Ik had gelezen dat Klink dit wil bereiken door efficiënter te werken.

Ik vraag me af wat voor consequenties dit heeft voor de werkvloer en bijv. het aantal ambulances

martien


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2010, 00:13:06
nog minder wagens waarna opnieuw de burgemeesters van vele plattelandgemeentes aan de bel trekken over de overschrijdingen waarna het zoveelste dure onderzoek naar de aanrijtijden gaat worden verricht.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2010, 14:20:12
Ambulancezorg Nederland en minister Klink eens over Wet ambulancezorg
Nieuwsbericht, 11 maart 2010

Vandaag hebben minister Klink van Volksgezondheid en Ambulancezorg Nederland (AZN) een convenant getekend met als belangrijkste punt het verder verbeteren van de kwaliteit en de doelmatigheid van de ambulancezorg door het invoeren van een benchmark, een efficiencykorting en het invoeren van prestatiebekostiging.

Doel van de nieuwe Wet ambulancezorg is het bereiken van hogere kwaliteit. Hierbij worden eisen gesteld aan onder meer de aanrijtijden, de veiligheid van de patiënt, de samenwerking van de ambulancedienst met andere zorgaanbieders in de regio en de voorbereiding op crises en rampen. Daarom is een vergunningverlening nodig die daarop is toegesneden en waarbij continu resultaten en prestaties vergeleken worden.

In een brief aan de Tweede Kamer over de Wet Ambulancezorg stelt minister Klink van Volksgezondheid dat niet langer sprake zal zijn van een open procedure waarbij iedereen kan meedingen naar een vergunning. Een belangrijk argument om niet te kiezen voor periodieke concurrentie om de markt is dat ambulancezorg zich minder goed leent voor aanbesteding. Aanbesteden zorgt voor onzekerheid en daardoor komt de continuïteit van zorg in gevaar. Ambulancezorg is onderdeel van de keten van acute zorg en kenmerkend voor de acute zorg is dat deze altijd – dus 7 x 24 uur – en snel beschikbaar moet zijn.

Met de nieuwe Wet Ambulancezorg kan dit najaar bij de vergunningverlening alleen de zittende vervoerder een aanvraag indienen. Als er in een regio nog meerdere vervoerders zijn, moeten ze als een samenwerkingsverband een aanvraag voor een vergunning indienen.

Een vervoerder krijgt alleen een vergunning als de ambulancezorg van hoge kwaliteit is. Dit wordt getoetst aan de hand van het “programma van eisen”. Als de bestaande ambulancedienst niet voldoet aan de kwaliteitseisen, zal de minister zelf een rechtspersoon oprichten.

Om ervoor te zorgen dat ook in de toekomst door ambulancediensten de beste prestatie wordt geleverd tegen een scherpe prijs, is de benchmark onderdeel van de Wet Ambulancezorg. Bij de benchmark worden ambulancediensten onderling met elkaar vergeleken op basis van kwaliteit en doelmatigheid. Mochten diensten onder de maat presteren, dan kunnen zij hun vergunning verliezen.

Tevens zal met ingang van 1 januari 2011 een efficiencykorting voor de ambulancezorg gelden, oplopend tot circa 10% in 2013. Met deze taakstelling beoogt de minister de doelmatigheidswinst te genereren die gerealiseerd zou zijn als er met een open procedure zou zijn gestart. Ten slotte zal vanaf 2013 een systeem van prestatiebekostiging worden ingevoerd, dat aanbieders van ambulancezorg moet prikkelen tot verbetering van de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorg.

bron: http://www.minvws.nl/nieuwsberichten/cz/2010/accoord-wet-ambulancezorg.asp
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2010, 19:25:01
De enige oplossing is:
Neem als Staat weer alles in handen en ga het strategisch verdelen....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2010, 00:01:39
De enige oplossing is:
Neem als Staat weer alles in handen en ga het strategisch verdelen....

Bepaalde dingen moet je niet aan de markt overlaten, en hulpdiensten en ziekenhuizen zijn daar een voorbeeld van.
Wel denk ik dat planbaar vervoer (ontslagritten, etc.) uitbesteed kan worden.
Wel onder strikte kwaliteitsvoorwaarden en regelgeving natuurlijk.